Cieľom materiálu je podľa Síthovej prelomiť tabu, ktoré sa v téme segregácie za mnohé roky v školstve vytvorilo.
Autor TASR
Bratislava 4. apríla (TASR) – Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pripravilo spolu s učiteľmi či Úradom splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity dokument s názvom Spolu v jednej lavici, ktorý prináša konkrétne riešenia desegregácie škôl. Metodický materiál smeruje k tomu, aby každé dieťa dostalo rovnakú šancu na úspech v škole a v živote. Uviedol to počas pondelkovej tlačovej konferencie minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS).
Slovenská republika čelí problémom vo vzdelávaní rómskych detí. To, že k segregácii rómskych detí dochádzalo, potvrdili aj rozhodnutia slovenských súdov či Európska komisia, ktorá začala pred siedmimi rokmi voči Slovensku infringement za porušenie smernice o rasovej rovnosti. "Táto otázka dlhodobo ostala neriešená. Naším cieľom nie je školy trestať, ale, naopak, ísť cestou pozitívnych prípadov z praxe," povedal Gröhling. Segregácia nemusí vznikať len zavinením školy, poznamenal minister školstva.
Metodický materiál predstavuje základný rámec opatrení a odporúčaní, ktoré sa majú zaviesť v triedach, školách, mestách či krajoch. "Jednou z výziev, ktorým čelíme, je pomôcť každému dieťaťu dosiahnuť úspech, získať vzdelanie a začleniť sa do spoločnosti bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza. Práve u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít je vyššia miera predčasného ukončenia školskej dochádzky, a teda aj menšia tendencia uplatniť sa na trhu práce a v živote," povedala štátna tajomníčka rezortu školstva pre inklúziu, národnostné školstvo a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
Cieľom materiálu je podľa Síthovej prelomiť tabu, ktoré sa v téme segregácie za mnohé roky v školstve vytvorilo. Manuál prináša odporúčania, rady a tipy pre zriaďovateľov a riaditeľov škôl, ako v procese desegregácie postupovať. Rozdelený je na tri časti. Prvá obsahuje vysvetlenie terminológie a prístupov, ktoré sú spojené s témou inklúzie, segregácie a desegregácie vo vzdelávaní.
Druhá časť obsahuje súbor opatrení a zmien, ako znížiť segregáciu na rôznych úrovniach – od úrovne triedy až po úroveň kraja. Obsahuje tiež deväťbodový postup desegregácie, ktorý vychádza z domácich aj zahraničných skúseností.
V tretej časti sú spracované štyri prípadové štúdie z lokalít obcí Bystrany, Plavecký Štvrtok a miest Dobšiná či Nitra. "Ide o štyri rôzne prípady škôl, ktoré našli cesty, ako pomôcť svojim žiakom uspieť aj napriek ťažkej sociálnej situácii, do ktorej sa narodili," priblížila štátna tajomníčka rezortu školstva. Ide o základné školy, ktoré postupne zvýšili úspešnosť svojich žiakov na stredných školách, znížili mieru prepadávania či dokázali osloviť aj žiakov z majority. Dáta z Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity ukazujú, že 25 percent rómskych detí navštevuje školu, kde všetci spolužiaci sú Rómovia.
Nadväzovať na materiál budú výzvy. Cielené budú na desegregáciu a zvýšenie úspešnosti žiakov z marginalizovaných komunít. Malo by ísť napríklad o výzvu na odstránenie dvojzmennej prevádzky.
Slovenská republika čelí problémom vo vzdelávaní rómskych detí. To, že k segregácii rómskych detí dochádzalo, potvrdili aj rozhodnutia slovenských súdov či Európska komisia, ktorá začala pred siedmimi rokmi voči Slovensku infringement za porušenie smernice o rasovej rovnosti. "Táto otázka dlhodobo ostala neriešená. Naším cieľom nie je školy trestať, ale, naopak, ísť cestou pozitívnych prípadov z praxe," povedal Gröhling. Segregácia nemusí vznikať len zavinením školy, poznamenal minister školstva.
Metodický materiál predstavuje základný rámec opatrení a odporúčaní, ktoré sa majú zaviesť v triedach, školách, mestách či krajoch. "Jednou z výziev, ktorým čelíme, je pomôcť každému dieťaťu dosiahnuť úspech, získať vzdelanie a začleniť sa do spoločnosti bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza. Práve u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít je vyššia miera predčasného ukončenia školskej dochádzky, a teda aj menšia tendencia uplatniť sa na trhu práce a v živote," povedala štátna tajomníčka rezortu školstva pre inklúziu, národnostné školstvo a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
Cieľom materiálu je podľa Síthovej prelomiť tabu, ktoré sa v téme segregácie za mnohé roky v školstve vytvorilo. Manuál prináša odporúčania, rady a tipy pre zriaďovateľov a riaditeľov škôl, ako v procese desegregácie postupovať. Rozdelený je na tri časti. Prvá obsahuje vysvetlenie terminológie a prístupov, ktoré sú spojené s témou inklúzie, segregácie a desegregácie vo vzdelávaní.
Druhá časť obsahuje súbor opatrení a zmien, ako znížiť segregáciu na rôznych úrovniach – od úrovne triedy až po úroveň kraja. Obsahuje tiež deväťbodový postup desegregácie, ktorý vychádza z domácich aj zahraničných skúseností.
V tretej časti sú spracované štyri prípadové štúdie z lokalít obcí Bystrany, Plavecký Štvrtok a miest Dobšiná či Nitra. "Ide o štyri rôzne prípady škôl, ktoré našli cesty, ako pomôcť svojim žiakom uspieť aj napriek ťažkej sociálnej situácii, do ktorej sa narodili," priblížila štátna tajomníčka rezortu školstva. Ide o základné školy, ktoré postupne zvýšili úspešnosť svojich žiakov na stredných školách, znížili mieru prepadávania či dokázali osloviť aj žiakov z majority. Dáta z Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity ukazujú, že 25 percent rómskych detí navštevuje školu, kde všetci spolužiaci sú Rómovia.
Nadväzovať na materiál budú výzvy. Cielené budú na desegregáciu a zvýšenie úspešnosti žiakov z marginalizovaných komunít. Malo by ísť napríklad o výzvu na odstránenie dvojzmennej prevádzky.