Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Slovensko

Bartek: Verejnosť je málo informovaná o správaní sa na internete

Ilustračn snímka. Foto: TASR – Radovan Stoklasa

Bezpečnostný konzultant upozornil, že voľne dostupné údaje o ľuďoch nevyužívajú iba firmy na svoje marketingové aktivity.

Bratislava 3. septembra (TASR) - Verejnosť je stále nedostatočne informovaná o zásadách bezpečného správania sa na internete. Myslí si to bezpečnostný konzultant spoločnosti Aliter Technologies Tomáš Bartek. Na problém poukazuje v súvislosti s nedávnym únikom databázy s údajmi z vyše 200 miliónov účtov zo sociálnych sietí Instagram, Tiktok či YouTube. Odborník radí ľuďom, aby dbali na nastavenie súkromia a dodržiavali zásady bezpečného správania sa na internete.

"Používatelia by si mali vo všetkých online službách dôkladne prejsť nastavenia súkromia a obmedziť zverejnenie svojich údajov na minimum. Ak to sociálna sieť umožňuje, treba v nastaveniach zvoliť, aby používateľský účet nebol prístupný pre webové vyhľadávače," uviedol.

Doplnil, že ľudia si môžu skontrolovať, aké údaje sú o nich verejne dostupné. A to napríklad prezretím svojho účtu bez prihlásenia sa, s využitím režimu inkognito vo vašom prehliadači. "V prípade sociálnej siete Facebook si môžete priamo v nastaveniach zobraziť váš profil ako osoba, ktorú nemáte v priateľoch a aj týmto spôsobom overiť, čo sa zobrazuje o vás cudzím ľuďom," podotkol.

Bartek upozornil, že voľne dostupné údaje o ľuďoch nevyužívajú iba firmy na svoje marketingové aktivity. "Zneužité môžu byť aj hackermi pri cielených útokoch na konkrétne osoby. Sociálne inžinierstvo a phishing využívajú útočníci napríklad na získanie údajov k bankovému účtu, ale aj pri získavaní citlivých informácií z firiem," vysvetlil Tomáš Bartek.

Ak má útočník dostatok informácií, vie vyrobiť falošný email, ktorý sa tvári ako od vašej banky či zamestnávateľa, a týmto spôsobom zaútočiť na konkrétnu osobu. Do popredia sa tiež dostávajú dezinformačné kampane s cieľom ovplyvňovať verejnú mienku.