Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

Baťov kanál spája Slovensko a Česko

Baťov kanál Foto: TASR/Milan Soukup

Vnútrozemský prieplav Otrokovice – Hodonín, známy ako Baťov kanál, vznikol ako prepravná cesta tovaru a paliva v rokoch 1936 – 1938.

Skalica 26. októbra (TASR) – Asi 53 kilometrov dlhý Baťov kanál z moravských Otrokovíc do Skalice, ktorý po dlhých desaťročiach znovu splavnili pre turistický ruch, je vhodnou príležitosťou pre cezhraničnú spoluprácu Slovenska a Českej republiky. Slovensko dosiaľ vybudovalo na svojej strane jeden prístav v Skalici, odkiaľ je možné plaviť sa k susedom. V blízkom čase by mal byť na základe medzivládnej dohody predĺžený pri Skalici asi o kilometrový úsek, čím bude kanál splavnený v úseku Otrokovice – Hodonín.

Príkladom spolupráce na Baťovom kanáli je aj projekt plávajúcej environmentálnej expozície, ktorú podporil Program cezhraničnej spolupráce SR-ČR na roky 2007 až 2013 z Fondu mikroprojektov Spoločne bez hraníc celkovo 39.700 eurami. Realizovalo ho prihraničné mesto Skalica s partnerským mestom Strážnice na moravskej strane.

Expozícia s názvom Okolo Moravy a Baťáku je umiestnená na lodi, ktorá dostala meno Skalica. Jej úlohou je podpora a propagovanie prihraničného cestovného ruchu, okrem environmentálne zameraných náučných tabúľ a propagačných materiálov umožňuje aj audiovizuálne prezentácie. Loď je vybavená elektromotorom, akumulátory dobíjajú fotovoltické panely.

V tomto roku robili na lodi dokončovacie práce, a preto kotvila od svojho júlového krstu v jedinom slovenskom prístave v Skalici, no v roku 2014 po jarnom napustení kanála začne putovať po tejto vodnej ceste a postupne kotviť v jednotlivých prístavoch Baťovho kanála na českej strane. Návštevníci budú môcť pomocou audiovizuálnych prezentácií a náučných tabúľ spoznávať prírodu, kultúru, turistiku v okolí kanála. Má to priniesť zvýšenie pohybu turistov medzi slovenským a českým územím. "V lete sa mohli s expozíciou zoznámiť návštevníci, ktorí vyplávali na lodiach zo Skalice, alebo do nej po kanáli prišli, ale aj cykloturisti zo Slovenska i Moravy, ktorých cyklocesta viedla okolo skalického prístavu," povedal pre TASR projektový manažér mesta Martin Vičan.

Vnútrozemský prieplav Otrokovice – Hodonín, známy ako Baťov kanál, vznikol ako prepravná cesta tovaru a paliva v rokoch 1936 – 1938. Plavbu na ňom z ekonomických dôvodov ukončili v roku 1960. Výškový rozdiel celého kanála je 18,6 metra, je na ňom 13 vzdúvadiel, rovnaký počet splavov a 50 mostných objektov. Priemerná hĺbka kanála je 1,5 metra, priemerná šírka 12 metrov. Na južnej vetve Baťovho kanála chýba plavebná komora, čo neumožňuje plavbu od Skalice ďalej smerom na Hodonín, kde je samostatne splavný úsek.