Uviedol dnes na tlačovej konferencii v Bratislave minister vnútra SR Robert Kaliňák.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 3. januára (TASR) - Pokiaľ ide o bezpečnosť na slovenských cestách, rok 2013 bol rekordný, pretože na nich zahynulo v histórii Slovenska najmenej osôb, a to 223. Uviedol dnes na tlačovej konferencii v Bratislave minister vnútra SR Robert Kaliňák.
Zúčastnili sa na nej aj minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek, prezident Policajného zboru Tibor Gašpar a viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel. Témou spoločnej tlačovej konferencie bolo vyhodnotenie dopravno-bezpečnostnej situácie za rok 2013.
V predchádzajúcom roku, teda v roku 2012, zahynulo na slovenských cestách 296 ľudí. Najhorším rokom, čo sa týka úmrtí, bol rok 1998. Od roku 2007 počet úmrtí na cestách každoročne klesá.
"Sme veľmi radi, že opatrenia, ktoré prijalo ministerstvo vnútra, Policajný zbor i ministerstvo dopravy mali zásadný význam na bezpečnosť na našich cestách. Je päť aspektov, ktoré vplývali na bezpečnosť na cestách - zásadným spôsobom to bol prijatý zákon o cestnej premávke, práca polície, ale aj práca hasičov a záchranárov, ktorí sú najrýchlejšie na miestach nehôd. Ďalej je to kvalita cestnej infraštruktúry a kvalita vozidiel. Najviac ľudí, a to 40, zahynulo v minulom roku v Žilinskom kraji. Najmenej - 15 v Bratislavskom kraji," priblížil ďalej šéf rezortu vnútra.
Najviac obetí je medzi chodcami
Citlivou otázkou sú chodci, ktorí sú najzraniteľnejší na cestách. Až 78 percent z nich zomrie pri zníženej viditeľnosti. Veľkým problémom je na slovenských cestách stále alkohol za volantom. V roku 2013 bolo zistených 5760 vodičov pod vplyvom alkoholu a rok predtým 6070.
"S týmto fenoménom musíme intenzívne bojovať," pokračoval Kaliňák. Ide však zatiaľ len o údaj dopravnej polície, teda štatistika vodičov pod vplyvom alkoholu môže byť ešte vyššia.
"Kvalita infraštruktúry prispela k zníženiu nehodovosti jednoznačne," povedal minister Počiatek. V budúcom roku sa bude stavať najviac diaľnic v histórii Slovenska, pokračoval. Nemenne významnou je modernizácia ciest prvej triedy, kde je plán zmodernizovať stovky kilometrov takýchto ciest. Čo sa týka alkoholu za volantom, osobne by bol za zvýšenie sankcií v takýchto prípadoch. "V súčasnosti sú opatrenia voči šoférom pod vplyvom alkoholu už veľmi prísne," reagoval na druhej strane minister Kaliňák.
V roku 2013 medziročne poklesol počet nehôd o 375. Menej bolo v minulom roku aj ťažko zranených (78) v porovnaní s rokom 2012. Ľahko zranených bolo v roku 2013 o 86 menej. Priblížil policajný prezident Gašpar. "V tomto roku sa budeme snažiť vplývať na bezpečnosť na cestách operatívnou činnosťou, teda byť včas na mieste nehody," povedal Gašpar. "Alkohol za volantom je javom, ktorý nevieme eliminovať," priznal policajný prezident. Zároveň poďakoval všetkým príslušníkom, ktorí sa starali o bezpečnosť na slovenských cestách.
Najčastejšími príčinami vzniku dopravných nehôd je porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť, nesprávna jazda cez križovatku, ďalej nesprávne otáčanie a cúvanie a ďalšie príčiny. Za minulý rok, ale aj v tomto roku predpokladá minister Kaliňák menej vyzbieraných pokút. Vodiči podľa jeho slov začali rešpektovať cestný zákon a preto sa aj sadzby pokút znižujú.
Zúčastnili sa na nej aj minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek, prezident Policajného zboru Tibor Gašpar a viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel. Témou spoločnej tlačovej konferencie bolo vyhodnotenie dopravno-bezpečnostnej situácie za rok 2013.
V predchádzajúcom roku, teda v roku 2012, zahynulo na slovenských cestách 296 ľudí. Najhorším rokom, čo sa týka úmrtí, bol rok 1998. Od roku 2007 počet úmrtí na cestách každoročne klesá.
"Sme veľmi radi, že opatrenia, ktoré prijalo ministerstvo vnútra, Policajný zbor i ministerstvo dopravy mali zásadný význam na bezpečnosť na našich cestách. Je päť aspektov, ktoré vplývali na bezpečnosť na cestách - zásadným spôsobom to bol prijatý zákon o cestnej premávke, práca polície, ale aj práca hasičov a záchranárov, ktorí sú najrýchlejšie na miestach nehôd. Ďalej je to kvalita cestnej infraštruktúry a kvalita vozidiel. Najviac ľudí, a to 40, zahynulo v minulom roku v Žilinskom kraji. Najmenej - 15 v Bratislavskom kraji," priblížil ďalej šéf rezortu vnútra.
Najviac obetí je medzi chodcami
Citlivou otázkou sú chodci, ktorí sú najzraniteľnejší na cestách. Až 78 percent z nich zomrie pri zníženej viditeľnosti. Veľkým problémom je na slovenských cestách stále alkohol za volantom. V roku 2013 bolo zistených 5760 vodičov pod vplyvom alkoholu a rok predtým 6070.
"S týmto fenoménom musíme intenzívne bojovať," pokračoval Kaliňák. Ide však zatiaľ len o údaj dopravnej polície, teda štatistika vodičov pod vplyvom alkoholu môže byť ešte vyššia.
"Kvalita infraštruktúry prispela k zníženiu nehodovosti jednoznačne," povedal minister Počiatek. V budúcom roku sa bude stavať najviac diaľnic v histórii Slovenska, pokračoval. Nemenne významnou je modernizácia ciest prvej triedy, kde je plán zmodernizovať stovky kilometrov takýchto ciest. Čo sa týka alkoholu za volantom, osobne by bol za zvýšenie sankcií v takýchto prípadoch. "V súčasnosti sú opatrenia voči šoférom pod vplyvom alkoholu už veľmi prísne," reagoval na druhej strane minister Kaliňák.
V roku 2013 medziročne poklesol počet nehôd o 375. Menej bolo v minulom roku aj ťažko zranených (78) v porovnaní s rokom 2012. Ľahko zranených bolo v roku 2013 o 86 menej. Priblížil policajný prezident Gašpar. "V tomto roku sa budeme snažiť vplývať na bezpečnosť na cestách operatívnou činnosťou, teda byť včas na mieste nehody," povedal Gašpar. "Alkohol za volantom je javom, ktorý nevieme eliminovať," priznal policajný prezident. Zároveň poďakoval všetkým príslušníkom, ktorí sa starali o bezpečnosť na slovenských cestách.
Najčastejšími príčinami vzniku dopravných nehôd je porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť, nesprávna jazda cez križovatku, ďalej nesprávne otáčanie a cúvanie a ďalšie príčiny. Za minulý rok, ale aj v tomto roku predpokladá minister Kaliňák menej vyzbieraných pokút. Vodiči podľa jeho slov začali rešpektovať cestný zákon a preto sa aj sadzby pokút znižujú.