Tiež podáva trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania viacerých trestných činov.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 15. júla (TASR) – Vláda SR v stredu schválila návrh ďalšieho postupu v súvislosti s Národným futbalovým štadiónom, z ktorého vyplýva, že ho neodkúpi od spoločnosti NFŠ a.s. Tiež podáva trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania viacerých trestných činov.
Štefan Holý, podpredseda vlády SR pre legislatívu a strategické plánovanie zodpovedný za prípravu analýzy, na stredajšej tlačovej konferencii konštatoval, že štát bude tiež žiadať vrátiť peniaze, ktoré už spoločnosti vyplatil. Dôvodom je fakt, že podľa názoru vlády sú doposiaľ uzavreté zmluvy neplatné. Ide o zmluvy z rokov 2013 a 2016.
"Navrhol som vláde nasledovné. Ide o zmluvu o poskytnutie dotácie zo dňa 21.11. 2013 a zmluve o budúcej kúpnej zmluve zo dňa 10.5. 2016. Obidve zmluvy boli v priebehu času dopĺňané mnohými dodatkami. Po vykonaní hĺbkového auditu, ktorý svojím rozsahom bol bezprecedentný, navrhol som dnes vláde nasledovný spôsob. Zmluva o poskytnutí dotácií z roku 2013 je podľa nášho právneho názoru absolútne neplatná od počiatku a nevyvoláva žiadne právne následky. Zmluva o budúcej zmluve z 2016 je rovnako absolútne neplatná a nevyvoláva žiadne právne účinky. Ani na základe jednej zmluvy nie je možné poskytnúť plnenie. Dospeli sme tiež k názoru, že konanie môže mať trestnoprávne následky a preto som dnes odporučil vláde podať trestné oznámenie v tejto súvislosti, pretože máme odôvodnené podozrenie, že mohlo v tomto projekte dôjsť k naplnenie znakov niektorých skutkových podstát trestných činov, a to porušovanie povinností pri správe cudzieho majetku, machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe a zneužívanie právomocí verejného činiteľa," povedal Holý a zdôraznil, že štát nebude odkupovať štadión, pretože štát na to nemá právny titul: "Aj keby chcel, nemôže na základe neplatnej zmluvy vykonať transakciu, tobôž v takomto objeme."
Predseda vlády SR Igor Matovič pripomenul, že v súvislosti s Národným futbalovým štadiónom je tu dlhodobo nevyriešený problém: "Počas predošlých vlád sa uzatvárali čudné zmluvy a zdedili sme tento problém do vienka. Vzhľadom na to, že sme sa potrebovali rozhodnúť zodpovedne a nie na základe politických pocitov, požiadali sme uznesením, aby podpredseda vlády pre legislatívu vypracoval návrh ďalšieho postupu, ktorý zanalyzuje všetky známe či neznáme okolnosti, zmluvy, na základe ktorých sa konalo ako sa konalo. A najmä navrhne, ako budeme ako vláda ďalej postupovať."
NFŠ začali stavať na začiatku septembra 2016. Štát sa zaviazal dostavať a odkúpiť nekomerčnú časť štadióna a NFŠ poskytnúť dotáciu vo výške 27,2 milióna eur. Tá mala byť odrátaná z ceny pri odkúpení. Dodatkom v roku 2016 sa stanovila maximálna kúpna cena na 75,2 milióna eur. V priebehu roka 2018 v posledných fázach výstavby sa hovorilo o zvýšení nákladov. Vláda Petra Pellegriniho koncom januára 2020 odsúhlasila dodatok k zmluve o budúcej kúpnej zmluve na NFŠ, podľa ktorého sa cena zvýši na 98.447.000 eur. Pri odrátaní príjmu z prenájmu za parkovacie miesta (6,25 milióna eur) sú zvýšené náklady na verejné financie vo výške necelých 17 miliónov eur.
Vo februári tohto roku vtedajšia ministerka školstva Martina Lubyová povedala, že dodatočné náklady na zhotovenie NFŠ vychádzali najmä zo zabezpečenia požadovaných štandardov Európskej futbalovej únie (UEFA), bezpečnosti v priestoroch na štadióne a jeho okolí a tiež dopravných riešení vo verejnom záujme, ktoré požadovala pre kolaudáciu bratislavská mestská časť Nové Mesto. Ministerka tiež zdôraznila, že dodatočné náklady a ich oprávnenosť verifikovala renomovaná poradenská spoločnosť KPMG, pričom za oprávnené dodatočné náklady sa ohodnotili len tie, ktoré nesúviseli s predlžovaním výstavby či nárastom cien materiálu. Vláda Igora Matoviča v máji rozhodla, že výstavba NFŠ bude predmetom analýzy doterajších právnych vzťahov súvisiacich s výstavbou štadióna medzi firmou NFŠ, respektíve spoločnosťou Národný futbalový štadión, a Slovenskou republikou, zastúpenou ministerstvom školstva. Skúmali sa aj podklady smerujúce k uzatvoreniu kontraktov vrátane výstupov poradenských spoločností.
Štefan Holý, podpredseda vlády SR pre legislatívu a strategické plánovanie zodpovedný za prípravu analýzy, na stredajšej tlačovej konferencii konštatoval, že štát bude tiež žiadať vrátiť peniaze, ktoré už spoločnosti vyplatil. Dôvodom je fakt, že podľa názoru vlády sú doposiaľ uzavreté zmluvy neplatné. Ide o zmluvy z rokov 2013 a 2016.
"Navrhol som vláde nasledovné. Ide o zmluvu o poskytnutie dotácie zo dňa 21.11. 2013 a zmluve o budúcej kúpnej zmluve zo dňa 10.5. 2016. Obidve zmluvy boli v priebehu času dopĺňané mnohými dodatkami. Po vykonaní hĺbkového auditu, ktorý svojím rozsahom bol bezprecedentný, navrhol som dnes vláde nasledovný spôsob. Zmluva o poskytnutí dotácií z roku 2013 je podľa nášho právneho názoru absolútne neplatná od počiatku a nevyvoláva žiadne právne následky. Zmluva o budúcej zmluve z 2016 je rovnako absolútne neplatná a nevyvoláva žiadne právne účinky. Ani na základe jednej zmluvy nie je možné poskytnúť plnenie. Dospeli sme tiež k názoru, že konanie môže mať trestnoprávne následky a preto som dnes odporučil vláde podať trestné oznámenie v tejto súvislosti, pretože máme odôvodnené podozrenie, že mohlo v tomto projekte dôjsť k naplnenie znakov niektorých skutkových podstát trestných činov, a to porušovanie povinností pri správe cudzieho majetku, machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe a zneužívanie právomocí verejného činiteľa," povedal Holý a zdôraznil, že štát nebude odkupovať štadión, pretože štát na to nemá právny titul: "Aj keby chcel, nemôže na základe neplatnej zmluvy vykonať transakciu, tobôž v takomto objeme."
Predseda vlády SR Igor Matovič pripomenul, že v súvislosti s Národným futbalovým štadiónom je tu dlhodobo nevyriešený problém: "Počas predošlých vlád sa uzatvárali čudné zmluvy a zdedili sme tento problém do vienka. Vzhľadom na to, že sme sa potrebovali rozhodnúť zodpovedne a nie na základe politických pocitov, požiadali sme uznesením, aby podpredseda vlády pre legislatívu vypracoval návrh ďalšieho postupu, ktorý zanalyzuje všetky známe či neznáme okolnosti, zmluvy, na základe ktorých sa konalo ako sa konalo. A najmä navrhne, ako budeme ako vláda ďalej postupovať."
NFŠ začali stavať na začiatku septembra 2016. Štát sa zaviazal dostavať a odkúpiť nekomerčnú časť štadióna a NFŠ poskytnúť dotáciu vo výške 27,2 milióna eur. Tá mala byť odrátaná z ceny pri odkúpení. Dodatkom v roku 2016 sa stanovila maximálna kúpna cena na 75,2 milióna eur. V priebehu roka 2018 v posledných fázach výstavby sa hovorilo o zvýšení nákladov. Vláda Petra Pellegriniho koncom januára 2020 odsúhlasila dodatok k zmluve o budúcej kúpnej zmluve na NFŠ, podľa ktorého sa cena zvýši na 98.447.000 eur. Pri odrátaní príjmu z prenájmu za parkovacie miesta (6,25 milióna eur) sú zvýšené náklady na verejné financie vo výške necelých 17 miliónov eur.
Vo februári tohto roku vtedajšia ministerka školstva Martina Lubyová povedala, že dodatočné náklady na zhotovenie NFŠ vychádzali najmä zo zabezpečenia požadovaných štandardov Európskej futbalovej únie (UEFA), bezpečnosti v priestoroch na štadióne a jeho okolí a tiež dopravných riešení vo verejnom záujme, ktoré požadovala pre kolaudáciu bratislavská mestská časť Nové Mesto. Ministerka tiež zdôraznila, že dodatočné náklady a ich oprávnenosť verifikovala renomovaná poradenská spoločnosť KPMG, pričom za oprávnené dodatočné náklady sa ohodnotili len tie, ktoré nesúviseli s predlžovaním výstavby či nárastom cien materiálu. Vláda Igora Matoviča v máji rozhodla, že výstavba NFŠ bude predmetom analýzy doterajších právnych vzťahov súvisiacich s výstavbou štadióna medzi firmou NFŠ, respektíve spoločnosťou Národný futbalový štadión, a Slovenskou republikou, zastúpenou ministerstvom školstva. Skúmali sa aj podklady smerujúce k uzatvoreniu kontraktov vrátane výstupov poradenských spoločností.