Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 12. september 2024Meniny má Mária
< sekcia Slovensko

CELÉ ZNENIE: Toto je 89 zmien Druckerovej NEŽNEJ REVOLÚCIE v školstve

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker. Foto: TASR - Jaroslav Novák

Teraz.sk prináša celé znenie dokumentu „NEŽNÁ REVOLÚCIA“ – 89 praktických zmien pre kvalitnejšie školstvo.

Bratislava 22. augusta (Teraz.sk/TASR) - Vláda schválila sadu školských zákonov, ktorú nazvala 'nežnou revolúciou vo vzdelávaní'. Obsahuje desiatky veľmi praktických, ale aj nových inovatívnych zmien. "Zmeny sú zamerané na zvýšenie kvality, dostupnosti a efektívnosti slovenského školstva," uviedol minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky Tomáš Drucker (Hlas-SD) na tlačovej konferencii 21. augusta.

Ako objasnil, cieľom návrhov je podporiť projekty na zlepšovanie vzdelávania v materských, základných a stredných školách. "Úlohy z programového vyhlásenia vlády sme rozdelili do 40 projektov, ktoré majú vlastný tím, konkrétne ciele a jasne určenú líniu zodpovednosti voči politickému vedeniu rezortu," doplnil.

Teraz.sk prináša celé znenie dokumentu „NEŽNÁ REVOLÚCIA“ – 89 praktických zmien pre kvalitnejšie školstvo.

Prečítajte si celé znenie:



MATERSKÉ ŠKOLY

1. Prechod na normatívne financovanie materských škôl
2. Určenie spádovej materskej školy rovnakým spôsobom, ako to je v prípade základných
škôl (v obci, v dohode medzi obcami alebo nariadeným RÚŠS).
3. Úprava maximálnej výšky mesačného príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov v MŠ
(obmedzenie školného v MŠ).
4. Zavedenie možnosti riešenie havarijného stavu resp. dohadovacieho konania pre MŠ
5. Zavedenie nového príspevku na úhradu nákladov súvisiacich s účasťou detí na
aktivitách. Zároveň sa vypustí príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ.
6. Spresnenie podmienok pre nárok na rodičovský príspevok pre deti, ktoré neboli prijaté
na predprimárne vzdelávanie - rodič musí najprv využiť opravné prostriedky, ktoré má k
dispozícii
7. Umožnenie prijatia jedného dieťaťa do dvoch materských škôl napr. z dôvodu turnusovej
alebo zmennej práce rodičov a striedavej starostlivosti
8. Umožnenie zriadenia zariadenia školského stravovania ako súčasti materských škôl pre
ústredné orgány štátnej správy

Ilustračná snímka.
Foto: TASR - Martin Baumann


ŠPECIÁLNE VÝCHOVNE ZARIADENIA (ŠZV – reedukačky)


9. Obmedzenie posunu dieťaťa do ŠVZ bez predošlej diagnostiky - diagnostikovať sa môže v
centre alebo aj v CPP či ambulantným psychiatrom.
10. Širšie zapojenie zákonného zástupcu do reedukačného procesu.
11. Zavedenie financovania ŠVZ podľa najvyššieho počtu detí, ktoré môžu byť prijaté do
takéhoto zariadenia
12. Zavedenie pozície školského inšpektora pre ŠVZ a zariadenia poradenstva a prevencie
(doteraz to robili odborníci z praxe).
13. Umožnenie prevodu materiálno-technického zabezpečenia ministerstvom školstva aj na
školy zriadené pri špeciálnych výchovných zariadeniach

SIEŤ ŠKÔL


14. Obec určuje zaradenie a vyradenie zo siete pre MŠ a ZŠ preneseným výkonom,
uznesením obecného zastupiteľstva. Je to vyčistenie procesu a zjednodušenie úpravy
siete.
15. MŠ môže kraj odteraz zriadiť iba tam, kde je organizačnou zložkou aj SŠ.
16. Poskytnutie lepších informácií pre obce a samosprávne kraje o školách a školských
zariadeniach na svojom území.
17. Zmena systému úpravy siete tak, že pri vyradení školy alebo školského zariadenia zo siete
sa automaticky vyraďujú zo siete aj ich organizačné zložky a elokované pracoviská

Ilustračná snímka.
Foto: TASR


INŠPEKCIA A VYRADENIE ZO SIETE



18. Zvýšenie sadzieb pokút inšpekcie - do 1500 eur pri nedostatkoch, 3000 eur pri závažných
nedostatkoch, 7000 eur pri vymenovaní nekvalifikovanej osoby a 15 tisíc eur ak to má
závažné dôsledky na kvalitu riadenia - všetko aj opakovane.
19. Ak ministerstvo zistí závažné porušenie VZN, tak môže konať aj ex offo, nemusí čakať na
inšpekciu - avšak ŠŠI to musí overiť.
20. Zabránenie tomu, aby riaditeľ sa mohol opätovne uchádzať o rovnakú pozíciu aj po
odvolaní inšpektorom.
21. Možno pre ministerstvo prerušiť výchovu v škole, kde sa už začalo konanie o vyradení zo
siete - alebo školy, kde môžu byť deti ohrozené.
22. Zjednodušenie a racionalizácia procesu zrušovania škôl a školských zariadení.

Na snímke žiaci 1. ročníka si preberajú vysvedčenie na Základnej škole Komenského v Trebišove 28. júna 2024.
Foto: TASR - Roman Hanc


STREDNÉ ŠKOLY



23. Optimalizácia procesu určovania počtu žiakov prvého ročníka v dennej forme štúdia
stredných škôl - prvý návrh dá ministerstvo, kraj prerokuje a dá svoj návrh zmien, pričom
naďalej počet žiakov prvého ročníka určuje samosprávny kraj a naďalej v odvolacom
konaní rozhoduje ministerstvo školstva
24. Optimalizácia procesu tvorby rozpisu žiakov prvých ročníkov osemročných gymnázií, po
novom bude totožný ako v prípade ostatných stredných škôl.
25. Zjednodušenia procesu prijímacieho konania na SŠ vrátane vo fáze prijímania uchádzačov
„na nenaplnený počet miest“
26. Možnosť spájania tried pre žiakov viacerých ročníkov jedného učebného odboru
v odbornej škole
27. Opravené termíny prihlášok na stredné školy
28. Študenti prijatí na talentové odbory sú vyradení z ďalších prihlášok na netalentové
odbory - redukcia čakania pre študentov

Na archívnej snímke žiaci v Trebišove píšu maturitu.
Foto: TASR - Roman Hanc


SPOJENIE ŠKÔL


29. Zjednodušenie administratívneho postupu pri spájaní škôl a vzniku spojených škôl -
jednotky sa plynulo stanú organizačnými zložkami bez ich zrušenia.
30. Úprava pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov pri spájaní škôl
31. Zmena označenia organizačných zložiek spojených škôl

DUŠEVNÉ ZDRAVIE DETÍ



32. Zákaz mobilných telefónov v ZŠ.
33. Riaditeľ má byť odvolaný, ak nerieši sociálno-patologické javy žiakov, najmä šikanu medzi
deťmi.
34. Ale zároveň odvolanie riaditeľa bude možné už iba zo "závažných" dôvodov (aby sa to
nedalo zneužívať).

Ilustračná snímka.
Foto: Teraz.sk - Júlia Jánošíková


ŠPECIÁLNE ŠKOLSTVO



35. Špeciálne školy sú premenované na "školy pre žiakov zo zdravotným znevýhodnením".
Špeciálne triedy tiež na "triedy pre deti a žiakov zo zdravotným znevýhodnením".
36. V názve špeciálnej školy bude uvedené, aký typ znevýhodnenia bude riešiť (napr.
sluchové). Pre tie, ktoré sa nešpecializujú, to uvedené nebude.
37. Do špeciálnej triedy sa tak už nedá dať žiak iba výlučne z vývinu zo sociálne
znevýhodneného prostredia.
38. Umožnenie nástupu detí zo špeciálnych škôl na F odbory stredných odborných škôl.

Ilustračná snímka.
Foto: TASR


DESEGREGÁCIA



39. Špecifikácia definície segregácie podľa požiadaviek EK
40. Špecifikácia, že desegregačné opatrenia sa nemajú iba prijať, ale aj sa uskutočňovať
41. Zavedenie právne záväzných desegregačných štandardov
42. Zákaz dvojzmennej prevádzky na základných školách

PREDČASNÉ UKONČENIE ŠKOLSKEJ DOCHÁDZKY


43. Zavedenie systému včasného varovania pred predčasným ukončením školskej
dochádzky – podporuje tzv. projekt PUŠD od VÚDPaP
44. Definícia pojmu – žiak v riziku predčasného ukončenia školskej dochádzky
45. Zmena definície trvania povinnej školskej dochádzky do konca školského roka, v ktorom
žiak dovŕši 16. rok veku
46. Povinnosť školy nahlásiť na obec, ak žiak je vylúčený z cirkevnej alebo súkromnej školy –
aby rodič nemohol „opomenúť“ nahlásenie

Na archívnej snímke študenti v triede Strednej priemyselnej školy stavebnej Emila Belluša v Trenčíne 22. júna 2020.
Foto: TASR – Radovan Stoklasa


INKLÚZIA A PODPORNÉ OPATRENIA



47. Sociálny pracovník - nová definícia tejto pozície v školskom zákone (ale už nie ako
odborný zamestnanec) – časť agendy prevzal sociálny pedagóg
48. Spresnenie podporných opatrení v materských školách.
49. Rozšírenie rozsahu dát, ktoré sú evidované pri poskytovaní podporných opatrení.
50. Administratívne zjednodušenie žiadosti o podporné opatrenie
51. Zavedenie školského podporného tímu medzi činnosti podpornej úrovne druhého stupňa
(t. j. nielen na prvom stupni)
52. Ak riaditeľ neumožní žiakov s ťažkým zdravotným postihnutým vzdelávať sa, musí im to
oznámiť písomne

Ilustračná snímka.
Foto: TASR


NÁRODNOSTNÉ ŠKOLSTVO



53. Vyčistenie definície národnostného školstva vrátane školy s vyučovacím jazykom a školy
s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny.
54. Zavedenie podporných opatrení v materinskom jazyku detí a žiakov v národnostných
školách.

VZDELÁVANIE CUDZINCOV


55. Zavedenie povinného vzdelávania pre ukrajinské deti (cudzincov)
56. Poskytovanie údajov pre partnerov v prospech riešenia problému zaškolenosti Ukrajincov
57. Premenovanie špecializovaných tried na adaptačné triedy - vyjasnenie významu a
indikácia možnosti využívania aj pre účely adaptácie cudzincov, odídencov
58. Zjednodušenie podmienok pre vykonanie externého testovania pre cudzincov
59. Výnimka z externého testovania zo slovenčiny pre žiakov, ktorí boli dlhodobo v zahraničí -
napr. odídenci
60. Výnimka pre ukrajinských učiteľov a odborníkov z povinnosti poznať štátny jazyk –
dočasné integračné opatrenie
61. Personálne zabezpečenie dobrovoľníkov pracujúcich s ukrajinskými deťmi – umožniť aj
bez znalosti slovenčiny

Na archívnej snímke noví žiaci, odídenci z Ukrajiny počas vyučovania vo štvrtom ročníku ZŠ. Prešov, 22. marca 2022.
Foto: TASR - Milan Kapusta


PEDAGOGICKÍ ZAMESTNANCI



62. Zavedenie kompenzačného príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov.
63. Prispôsobenie atestácií k cyklovému systému
64. Spresnenie podmienok činnosti supervízora vrátane znižovania úväzkov
65. Osoby, ktoré majú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa, a zároveň pedagogicky
pôsobia na vysokých školách minimálne tri roky, majú byť uznaní kvalifikovanými aj bez
potreby doplňujúceho pedagogického štúdia
66. Posilnenie možnosti zamestnancov zúčastniť sa na študijných súťažiach – môžu v rámci
práce pripravovať deti aj robiť dozor.
67. Výnimka zo špecializovaného vzdelávania pre učiteľov materských škôl
a neplnoorganizovaných ZŠ kvôli chýbajúcemu personálu.
68. Časová lehota 120 dní na vykonanie atestačnej skúšky.

Na archívnej snímke učiteľ píše na tabuľu údaje k testu počas písomnej maturitnej skúšky na Obchodnej akadémie v Trebišove.
Foto: TASR/Roman Hanc


DEBYROKRATIZÁCIA



69. Zrušenie viacero neefektívnych resp. duplicitných úloh - napr. oznámenie o tom, že žiak
ZŠ chodí do školy mimo školského obvodu pre riaditeľa ZŠ daného školského obvodu.
70. Odstránenie duplicity informovaného súhlasu pri podporných opatreniach
71. Administratívne zjednodušenie upraveného prijímacieho konania pre deti zo špeciálnymi
potrebami.
72. Umožnenie vydania náhradného dokladu o získanom vzdelaní so zmenenými údajmi v
prípade zmeny mena, priezviska alebo rodného čísla
73. Riešenie jazykovej náročnosti maturít v druhom jazyku bilingválnych škôl.

Na snímke študenti počas písomnej maturitnej skúšky.
Foto: TASR - Roman Hanc


74. Uľahčenie pravidiel pre medzinárodné programy - platia pre nich pravidlá štátu, ktorého
sa program týka.
75. Zrušenie psychodiagnostického vyšetrenia do strednej športovej školy - spresnenie
znenia
76. Debyrokratizácia pri určovaní dochádzky žiakov, ktorí študujú podľa individuálnych
vzdelávacích programov
77. Definícia spôsobu určenia, ktoré vyučovacie predmety sa (ne)hodnotia číselne
78. Spresnenie podmienok, za ktorých je možne prijať na základné vzdelávanie dieťa, ktoré
ešte nedovŕšilo 6 rokov veku alebo dieťa, ktoré absolvovalo predprimárne vzdelávanie
v zahraničí
79. Uľahčenie personálnych podmienok pre učiteľov prichádzajúcich na Slovensku v rámci
bilaterálnej spolupráce
80. Umožnenie zamestnať človeka na voľné miesto iba do konca školského roka (a nie na
jeden celý školský rok, ako je teraz).

Ilustračná snímka.
Foto: TASR


DÁTOVÁ POLITIKA



81. Umožnenie získania údajov štátnych sociálnych dávkach, dotácii na podporu výchovy k
plneniu školských povinností dieťaťa a dotácii na podporu výchovy k stravovacím
návykom dieťaťa od Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny
82. Umožnenie, aby ÚPSVaR poskytoval štátnym partnerom dáta zo svojho informačného
systému - napr. pre prípad poberateľov rodičovského príspevku kvôli nepriatiu do
spádovej materskej školy.
83. Lepšie zdieľanie administratívnych dát s vlastnými PRO ministerstva
84. Zosúladenie spôsobu zasielania údajov do centrálneho registra s požiadavkami aplikačnej
praxe a cieľmi elektronickej verejnej správy.
85. Rozširuje sa účel, na ktorý ministerstvo školstva spracúva a poskytuje osobné údaje z
centrálneho registra

Ilustračná snímka.
Foto: Teraz.sk - Elena Halačová


INÉ JEDNOTLIVOSTI



86. Optimalizuje sa úprava katalógu inovácií (a experimentálneho overovania) v nadväznosti
na potreby aplikačnej praxe.
87. Úprava prijatia detí, ktoré sa ocitnú v starostlivosti centra pre deti a rodiny, do MŠ, ZŠ
a SŠ
88. Jasné pravidlá: keď sa škola rozhodne poskytovať výchovu a vzdelávanie nad rámec
školského vzdelávacieho programu, alebo nad rámec inovácií, ktoré sú zapísané
v katalógu inovácií, bude tak môcť urobiť na základe prerokovania v pedagogickej rade
školy a rade školy alebo informovaného súhlasu rodičov.
89. Zavedenie skratiek verejná škola resp. verejná materská škola (čistenie postavenia škôl a
škôlok, ktoré nie sú súkromné ani cirkevné). Zároveň sa zruší skratka "regionálne
školstvo."