Tieto témy sú podľa Lexmann dôležité, rozhodovať by o nich však mali občania príslušných členských štátov a nie EP, ktorý ich nemá v kompetencii.
Autor TASR
Bratislava 27. januára (TASR) - Účastníci druhej panelovej diskusie v rámci konferencie s názvom Občianska Európa – Strednodobé hodnotenie Konferencie o budúcnosti Európy (CoFoE) diskutovali o právomociach Európskej parlamentu a jeho vplyve na vnímanie EÚ medzi občanmi jednotlivých členských štátov.
Predsedníčku Výboru NR SR pre európske záležitosti SR Vladimíru Marcinkovú v rámci prieskumoch verejnej mienky v EÚ zaujala častá protichodnosť názorov občanov. "Stále počúvame naratív o diktáte EÚ a na druhej strane žiadajú od EÚ, aby sa viac angažovala v dosahovaní lepšej kvality ich života. Táto protichodnosť súvisí s nedostatkom informácií," uviedla Marcinková s tým, že je povinnosťou politikov, ktorí to myslia so Slovenskom dobre, túto informovanosť zlepšovať.
Europoslankyňa Miriam Lexmann vidí problém v tom, že EP sa často zaoberá záležitosťami, ktoré nemá v kompetencii, a to na úkor európskej jednoty v otázkach bezpečnosti a ekonomiky. Výsledné názorové nezhody potom vedú k vyhrocovaniu diplomatických vzťahov "v neprospech nás všetkých," dodala.
Ako príklad uviedla diskusie o obmedzovaní prístupu k interrupciám v Poľsku, právnom štáte v Maďarsku či rodovej rovnosti. Tieto témy sú podľa Lexmann dôležité, rozhodovať by o nich však mali občania príslušných členských štátov a nie EP, ktorý ich nemá v kompetencii.
"Keď to riešime z pohľadu EÚ, zasahujeme do kultúrnych a možno aj legislatívnych nastavení v tom členskom štáte, čo neprinesie dobro," povedala Lexmann.
Marcinková tento názor nezdieľa. Poznamenala, že "kultúrno-etické názory sú do veľkej miery svetonázorom". Na druhej strane, "keď začneme zachádzať do ľudských práv, napríklad ženských práv a podobných vecí, tak nemôžeme mať rôzne názory na to, čo sú základné ľudské práva," povedala Marcinková.
"Ak EÚ vníma, že je takéto právo porušované, tak je správne, že je garantom týchto práv nejaký nadnárodný orgán, ktorý ich môže a musí strážiť," vysvetlila Marcinková s tým, že aj z tohto dôvodu pôvodne vznikla Únia.
Člen Výboru NR SR pre európske záležitosti Ľudovít Goga (Sme rodina) pripomenul, že EÚ a EP sú dobré inštitúcie, do ktorých SR patrí. Zároveň však víta CoFoE ako možnosť prijatia reforiem na zlepšenie fungovania eurobloku. Ako príklad uviedol návrat niektorých kompetencií do rúk národných parlamentov členských štátov či oklieštenie kompetencií Európskej komisie (EK).
"Ja by som skôr vnímal EK ako administrátora pre prípravu zákonov a obchodných zmlúv práve pre (Európsku) radu v spojení s EP," vysvetlil Goga.
CoFoE bude do jari 2022 prijímať pripomienky a nápady, ktoré môžu vyústiť do konkrétnych odporúčaní o reforme Európskej únie. Na oficiálnej webovej stránke konferencie futureu.europa.eu, ktorá je pod spoločnou záštitou europarlamentu, Európskej rady a Európskej komisie, sa môže ktokoľvek zaregistrovať a vyjadriť svoj názor či pripomienku k fungovaniu EÚ. Účastníci občianskych panelov sú zo všetkých 27 členských krajín, pričom odrážajú demografickú a sociálnu rozmanitosť EÚ.
Predsedníčku Výboru NR SR pre európske záležitosti SR Vladimíru Marcinkovú v rámci prieskumoch verejnej mienky v EÚ zaujala častá protichodnosť názorov občanov. "Stále počúvame naratív o diktáte EÚ a na druhej strane žiadajú od EÚ, aby sa viac angažovala v dosahovaní lepšej kvality ich života. Táto protichodnosť súvisí s nedostatkom informácií," uviedla Marcinková s tým, že je povinnosťou politikov, ktorí to myslia so Slovenskom dobre, túto informovanosť zlepšovať.
Europoslankyňa Miriam Lexmann vidí problém v tom, že EP sa často zaoberá záležitosťami, ktoré nemá v kompetencii, a to na úkor európskej jednoty v otázkach bezpečnosti a ekonomiky. Výsledné názorové nezhody potom vedú k vyhrocovaniu diplomatických vzťahov "v neprospech nás všetkých," dodala.
Ako príklad uviedla diskusie o obmedzovaní prístupu k interrupciám v Poľsku, právnom štáte v Maďarsku či rodovej rovnosti. Tieto témy sú podľa Lexmann dôležité, rozhodovať by o nich však mali občania príslušných členských štátov a nie EP, ktorý ich nemá v kompetencii.
"Keď to riešime z pohľadu EÚ, zasahujeme do kultúrnych a možno aj legislatívnych nastavení v tom členskom štáte, čo neprinesie dobro," povedala Lexmann.
Marcinková tento názor nezdieľa. Poznamenala, že "kultúrno-etické názory sú do veľkej miery svetonázorom". Na druhej strane, "keď začneme zachádzať do ľudských práv, napríklad ženských práv a podobných vecí, tak nemôžeme mať rôzne názory na to, čo sú základné ľudské práva," povedala Marcinková.
"Ak EÚ vníma, že je takéto právo porušované, tak je správne, že je garantom týchto práv nejaký nadnárodný orgán, ktorý ich môže a musí strážiť," vysvetlila Marcinková s tým, že aj z tohto dôvodu pôvodne vznikla Únia.
Člen Výboru NR SR pre európske záležitosti Ľudovít Goga (Sme rodina) pripomenul, že EÚ a EP sú dobré inštitúcie, do ktorých SR patrí. Zároveň však víta CoFoE ako možnosť prijatia reforiem na zlepšenie fungovania eurobloku. Ako príklad uviedol návrat niektorých kompetencií do rúk národných parlamentov členských štátov či oklieštenie kompetencií Európskej komisie (EK).
"Ja by som skôr vnímal EK ako administrátora pre prípravu zákonov a obchodných zmlúv práve pre (Európsku) radu v spojení s EP," vysvetlil Goga.
CoFoE bude do jari 2022 prijímať pripomienky a nápady, ktoré môžu vyústiť do konkrétnych odporúčaní o reforme Európskej únie. Na oficiálnej webovej stránke konferencie futureu.europa.eu, ktorá je pod spoločnou záštitou europarlamentu, Európskej rady a Európskej komisie, sa môže ktokoľvek zaregistrovať a vyjadriť svoj názor či pripomienku k fungovaniu EÚ. Účastníci občianskych panelov sú zo všetkých 27 členských krajín, pričom odrážajú demografickú a sociálnu rozmanitosť EÚ.