Vládu žiadajú o zvýšenie podielu HDP na školstvo a vedu na úroveň priemeru krajín OECD, skvalitnenie vzdelávacieho procesu a zlepšenie sociálneho a ekonomického postavenia zamestnancov školstva.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 30. augusta (TASR) - Delegáti ôsmeho zjazdu Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy (OZ PŠaV) na Slovensku vnímajú problémy v školstve, ktoré spôsobila pandémia. Tvrdia, že nie sú za celoplošné zatváranie škôl a pandemickú situáciu je potrebné riešiť lokálne a na základe toho rozhodnúť o zatvorení tried alebo škôl. Podľa nich očkovanie má byť dobrovoľné. Žiadajú riešiť pretrvávajúce nízke ohodnotenie pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov, či riešiť bytovú otázku zamestnancov školstva zavedením školských bytov. TASR o tom informoval predseda OZ PŠaV na Slovensku Pavel Ondek.
Žiadajú dokončiť proces zjednotenia financovania regionálneho školstva aj vo vzťahu k materským školám, školským klubom detí, centrám voľného času, základným umeleckým školám, školským jedálňam, školským internátom a ďalším školským zariadeniam presunom ich financovania pod prenesený výkon štátnej správy. Podľa nich sa má riešiť aj problematika centier pre deti a rodiny i reťazenie pracovných pomerov zamestnancov vysokých škôl (doba určitá) tak, aby bolo pracovné miesto vysokoškolských učiteľov na dobu neurčitú a len funkčné miesto na dobu určitú.
Chcú riešiť aj účelové viazanie finančných prostriedkov určených na ďalšie vzdelávanie zamestnancov či rozšírenie poskytovania príspevku na rekreácie na všetkých zamestnávateľov bez ohľadu na počet zamestnancov, rovnako aj otázku navýšenia normatívu na prevádzkové náklady. S odmeňovaním zamestnancov školstva podľa regiónov nesúhlasia.
Vládu žiadajú o zvýšenie podielu HDP na školstvo a vedu na úroveň priemeru krajín OECD, skvalitnenie vzdelávacieho procesu a zlepšenie sociálneho a ekonomického postavenia zamestnancov školstva.
Na október zároveň zvolávajú pracovné rokovanie OZ PŠaV na Slovensku a partnerských reprezentatívnych organizácií pôsobiacich v školstve s cieľom spoločného postupu pre zlepšenie situácie a stavu slovenského školstva.
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) pre TASR uviedol, že po tom, čo zažívali učitelia predchádzajúce obdobie a čo nás čaká do ďalšieho obdobia, sa je potrebné voči tomu postaviť. Tvrdí, že ak chceme moderné školstvo a spokojných učiteľov, musia sa zvýšiť ich platy.
„Okrem toho uvažujeme nad príspevkami v rámci stabilizačných miest, pretože máme problémy v niektorých predmetoch. Stále máme nedostatok učiteľov informatiky, jazykov, matematiky a fyziky. Toto by mal byť samostatný balík financií, ako podporiť týchto učiteľov predmetov," vysvetlil minister školstva.
Rezortu školstva, ale aj školským odborárom, ide podľa Gröhlinga o jeden cieľ, ktorým je zvýšenie platov učiteľov.
„Momentálne máme normatívne financovanie. To sa delí na mzdovú a prevádzkovú časť, a tá prevádzková časť bola posledných desať rokov stále znižovaná. Klesli sme z 18 až na 11 percent. Takže aj keď prídete do školy, tak ju zažívate takú, akú sme ju poznali pred x rokmi," povedal minister školstva s tým, že školy nemajú na to, aby si obnovovali priestory a kupovali nové lavice.
Cieľom do budúceho roka bude podľa slov šéfa rezortu školstva zvýšiť prevádzkový normatív pre školy. „Myslím, že to bude dobré pre všetkých, lebo v súčasnosti evidujeme výraznú mieru žiadostí, čo sa týka havárií, a to by sme odstránili týmto krokom," uzavrel minister školstva.
Žiadajú dokončiť proces zjednotenia financovania regionálneho školstva aj vo vzťahu k materským školám, školským klubom detí, centrám voľného času, základným umeleckým školám, školským jedálňam, školským internátom a ďalším školským zariadeniam presunom ich financovania pod prenesený výkon štátnej správy. Podľa nich sa má riešiť aj problematika centier pre deti a rodiny i reťazenie pracovných pomerov zamestnancov vysokých škôl (doba určitá) tak, aby bolo pracovné miesto vysokoškolských učiteľov na dobu neurčitú a len funkčné miesto na dobu určitú.
Chcú riešiť aj účelové viazanie finančných prostriedkov určených na ďalšie vzdelávanie zamestnancov či rozšírenie poskytovania príspevku na rekreácie na všetkých zamestnávateľov bez ohľadu na počet zamestnancov, rovnako aj otázku navýšenia normatívu na prevádzkové náklady. S odmeňovaním zamestnancov školstva podľa regiónov nesúhlasia.
Vládu žiadajú o zvýšenie podielu HDP na školstvo a vedu na úroveň priemeru krajín OECD, skvalitnenie vzdelávacieho procesu a zlepšenie sociálneho a ekonomického postavenia zamestnancov školstva.
Na október zároveň zvolávajú pracovné rokovanie OZ PŠaV na Slovensku a partnerských reprezentatívnych organizácií pôsobiacich v školstve s cieľom spoločného postupu pre zlepšenie situácie a stavu slovenského školstva.
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) pre TASR uviedol, že po tom, čo zažívali učitelia predchádzajúce obdobie a čo nás čaká do ďalšieho obdobia, sa je potrebné voči tomu postaviť. Tvrdí, že ak chceme moderné školstvo a spokojných učiteľov, musia sa zvýšiť ich platy.
„Okrem toho uvažujeme nad príspevkami v rámci stabilizačných miest, pretože máme problémy v niektorých predmetoch. Stále máme nedostatok učiteľov informatiky, jazykov, matematiky a fyziky. Toto by mal byť samostatný balík financií, ako podporiť týchto učiteľov predmetov," vysvetlil minister školstva.
Rezortu školstva, ale aj školským odborárom, ide podľa Gröhlinga o jeden cieľ, ktorým je zvýšenie platov učiteľov.
„Momentálne máme normatívne financovanie. To sa delí na mzdovú a prevádzkovú časť, a tá prevádzková časť bola posledných desať rokov stále znižovaná. Klesli sme z 18 až na 11 percent. Takže aj keď prídete do školy, tak ju zažívate takú, akú sme ju poznali pred x rokmi," povedal minister školstva s tým, že školy nemajú na to, aby si obnovovali priestory a kupovali nové lavice.
Cieľom do budúceho roka bude podľa slov šéfa rezortu školstva zvýšiť prevádzkový normatív pre školy. „Myslím, že to bude dobré pre všetkých, lebo v súčasnosti evidujeme výraznú mieru žiadostí, čo sa týka havárií, a to by sme odstránili týmto krokom," uzavrel minister školstva.