Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 14. november 2024Meniny má Irma
< sekcia Slovensko

Detské spoznávanie prírody by malo byť o zážitkoch, nie o memorovaní

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Školy využívajú aj možnosť výletov a exkurzií do chránených území, kde si deti priamo spájajú činnosť ľudí s dosahmi na prírodné ekosystémy.

Bratislava 3. apríla (TASR) - Po veľkonočných sviatkoch mnoho škôl pripravuje pre svojich žiakov výlety do prírody. Nároky na kvalitu programu sa však zvyšujú, upozorňuje Inštitút aplikovanej ekológie Daphne, ktorý sa venuje príprave aktivít pre deti aj vzdelávaniu učiteľov.

"Za najdôležitejší aspekt ekovýchovy považujem samotný zážitok, keď deti majú možnosť vnímať prírodu všetkými zmyslami, keď sa prírody môžu fyzicky dotknúť, nazrieť pod povrch pôdy, namočiť si ruky do studenej vody potoka a prežiť radosť z objavenia živočíchov pod vyloveným kamienkom," opisuje koordinátorka ekovýchovy Daphne Miroslava Šárová.

Kým kedysi stačilo deťom rastliny a živočíchy ukázať a povedať im ich názvy, dnes programy obsahujú hry a zážitkové aktivity zamerané na rozvoj sociálnych kompetencií detí. "Úlohou učiteľa v dnešnej dobe je byť sprievodcom pre žiakov, ktorí spoznávajú svet na základe vlastných objavov a skúseností," myslí si produktová manažérka Daphne Jana Adamová.

Školy využívajú aj možnosť výletov a exkurzií do chránených území, kde si deti priamo spájajú činnosť ľudí s dosahmi na prírodné ekosystémy. Daphne pozýva školy aj do takzvaných území európskeho významu, kde výskyt vzácnych druhov a biotopov prispel k tomu, že boli zaradené do Európskej sústavy chránených území Natura 2000.

V tomto roku sa takýchto programov zúčastnilo viac ako 3000 žiakov z vyše 50 základných a materských škôl. Finančne ich podporila Európska únia aj Ministerstvo životného prostredia SR. Okrem programov pre žiakov a vzdelávania učiteľov vďaka projektu vznikli aj publikácie a materiály, ktoré inšpirujú k častejšiemu pobytu detí v prírode.