Predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu vyzvali vládu, VÚC i ministerstvá, aby venovali zvýšenú pozornosť potrebám budovania systému duálneho vzdelávania ako systémového prvku reformy školstva.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 9. novembra (TASR) - Do systému duálneho vzdelávania (SDV) sa musí do roku 2020 zapojiť 12.000 žiakov, inak je ohrozená konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky. Uviedli to vo štvrtok na tlačovej konferencii predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR a zástupcovia slovenských automobiliek.
Podľa ZAP SR za dva roky fungovania je do systému zapojených 2508 žiakov, 200 zamestnávateľov a 70 škôl. Na svoje budúce povolania sa žiaci pripravujú v 46 študijných odboroch a celkovo majú študenti uzatvorených 1234 učebných zmlúv s budúcimi zamestnávateľmi. Lídrom budovania SDV sú zamestnávatelia v automobilovom, strojárskom a elektrotechnickom priemysle. Podiel týchto sektorov na systéme duálneho vzdelávania je až 75 %.
Aj napriek uvedeným číslam boli podľa ZAP očakávania zavedenia SDV ambicióznejšie. Mnohé aktivity sa v rámci reformy podarilo urobiť. Bol prijatý zákon o odbornom vzdelávaní a príprave (OVP), vytvorila sa Rada zamestnávateľov pre SDV, pod gesciou zamestnávateľov a pripravila projekt duálneho vzdelávania. V prvom rade nefunguje systém propagácie potrebných povolaní ani samotnej reformy, preto nie je do nového systému vzdelávania zapojený očakávaný počet žiakov. Taktiež nie sú vytvorené dostatočné podmienky pre vstup a zotrvanie zamestnávateľov a škôl v SDV.
"Domnievame sa, že ústretovosť v oblasti priemyslu je už relatívne veľká. To možno potvrdiť aj tým, že tam, kde je funkčný a úspešný priemysel, tam je aj veľká väčšina súčasných študentov v rámci duálneho vzdelávania. To je treba však rozšíriť na celú krajinu, do všetkých regiónov. Tam už len tie samotné firmy, tým, že budú 'vysúkavať rukávy', asi toho veľa neurobia. To musí byť symbióza ministertvo-priemysel-a tých, ktorí manažujú jednotlivé školy. Len táto symbióza môže viesť k tomu, aby to malo efekt," povedal prezident ZAP SR Juraj Sinay.
Podľa ZAP je okrem toho potrebné úzko reflektovať na požiadavky a potreby trhu práce. V úzkej súčinnosti s ministerstvami práce a školstva a v súčinnosti s vyššími územnými celkami je nevyhnutné nastaviť počet žiakov stredných odborných škôl a vytvoriť novú sústavu študijných a učebných odborov, ako aj obsahu vzdelávania. "Za veľmi dôležité pre úspešné pokračovanie budovania SDV považujeme vytvorenie ôsmich centier orientácie na povolanie pod gesciou zamestnávateľov," doplnil viceprezident ZAP SR Július Hron.
Okrem toho by sa mali pod gesciou zamestnávateľov vybudovať aj odvetvové nadpodnikové centrá, ktorých cieľom by mala byť predovšetkým podpora malých a stredných podnikateľov v SDV a zabezpečenie kvality odborného vzdelávania a prípravy. Toto všetko by mal "pilotovať" projekt Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity OVP, ktorý už takmer dva roky "prešľapuje" na mieste. Cieľom tohto projektu je zapojiť do roku 2020 do SDV 12.000 žiakov, čo znamená, že každý ďalší rok je potrebné získať viac ako 3000 žiakov. "Pokiaľ sa nám to nepodarí, hrozí, že nevybudujeme novú generáciu zamestnaných a úspešných ľudí," poznamenal Hron.
"Chceme vyzvať vládu, kompetentné ministerstvá, vyššie územné celky, ako aj novú ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby venovali zvýšenú pozornosť potrebám budovania systému duálneho vzdelávania ako zatiaľ jediného systémového prvku reformy školstva," zdôraznil Sinay.
ZAP SR vznikol v roku 1993 ako dobrovoľné združenie právnických osôb (spoločností, podnikov, výrobných družstiev a ďalších právnych subjektov). Je členom európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA. Momentálne zastupuje záujmy 202 právnych subjektov, ktoré pôsobia v oblasti výskumu, vývoja, výroby a predaja automobilov, motocyklov alebo ich súčastí, dovoz motorových vozidiel, projekcia a výroba náradia pre automobilový priemysel a príprava odborníkov v rámci odvetvia automotive.
Zmluva o realizácii národného projektu Duálne vzdelávanie, ako aj uvoľnenie finančných prostriedkov zo strany Európskej komisie (EK), boli účinné od 30. novembra 2016, čo umožnilo plnohodnotné rozbehnutie projektu. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR nemalo do tohto obdobia na tento účel k dispozícii potrebné finančné zdroje. Uviedol to pre TASR komunikačný odbor MŠVVŠ v reakcii na tlačovú besedu Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR.
Národný projekt sa podľa informácií MŠVVŠ realizuje podľa harmonogramu. Naplnenie výsledného cieľa, teda 12.000 študentov, je rozdelené do jednotlivých krokov až do roku 2020.
Komunikačný odbor zároveň informoval, že podpísaním národného projektu začalo MŠVVŠ, Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV), ako aj stavovské a profesijné organizácie, ktoré sa aktívne podieľajú na realizácii národného projektu, intenzívne pracovať na jednotlivých krokoch k získaniu žiakov do systému duálneho vzdelávania (SDV).
"Od začiatku realizácie projektu (november 2016) využívame predovšetkým priamu komunikáciu so zamestnávateľmi, s riaditeľmi škôl formou osobných rozhovorov, konferencií, komunikáciou s kariérovými poradcami a žiakmi základných škôl počas podujatí zameraných na prezentáciu stredných odborných škôl v regiónoch," uviedol komunikačný odbor.
"Od začiatku projektu a v lete sme organizovali dve menšie kampane, v rámci ktorých sme apelovali najmä na rodičov, aby neuprednostňovali pre svoje deti študijné a učebné odbory, o ktoré nie je na trhu práce záujem. Postupne otvárame v jednotlivých krajských mestách tzv. Dual Pointy, pričom otvorenie všetkých predpokladáme do konca roka 2017. Adresne komunikujeme smerom k základným a stredným školám. Zamestnávatelia, vyššie územné celky sú súčinné pri nastavovaní plánov výkonov škôl a úprave štátnych vzdelávacích programov tak, aby zodpovedali potrebám trhu práce," doplnil komunikačný odbor ministerstva školstva.
MŠVVŠ SR v súčasnosti pracuje na novele zákona o odbornom vzdelávaní a príprave, kde hlavnou myšlienkou je podpora SDV, zvýšenie motivácie zamestnávateľov a škôl poskytovať duálne vzdelávanie a ďalšie benefity pre zamestnávateľov. Podstatnou časťou bude aj riešenie kariérového poradenstva pre žiakov základných škôl.
Pre ministerstvo školstva a ŠIOV je kľúčové presadenie novely zákona o odbornom vzdelávaní a príprave s platnosťou od školského roka 2018/2019, ktorej cieľom je odstránenie súčasných prekážok, ktoré často vidia zamestnávatelia aj školy. "Jej aplikáciou v praxi očakávame výraznejší záujem o SDV. Do SDV je zapojených 80 stredných odborných škôl, 2801 žiakov, 400 zamestnávateľov," dodal komunikačný odbor rezortu školstva.
Predstavitelia ZAP SR a zástupcovia slovenských automobiliek vo štvrtok na tlačovej konferencii uviedli, že do SDV sa musí do roku 2020 zapojiť 12.000 žiakov, inak je ohrozená konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky. Podľa ZAP SR za dva roky fungovania je do systému zapojených 2508 žiakov, 200 zamestnávateľov a 70 škôl. Aj napriek uvedeným číslam boli podľa ZAP očakávania zavedenia SDV ambicióznejšie.
"Chceme vyzvať vládu, kompetentné ministerstvá, vyššie územné celky, ako aj novú ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby venovali zvýšenú pozornosť potrebám budovania systému duálneho vzdelávania ako zatiaľ jediného systémového prvku reformy školstva," zdôraznil prezident ZAP SR Juraj Sinay.
Podľa ZAP SR za dva roky fungovania je do systému zapojených 2508 žiakov, 200 zamestnávateľov a 70 škôl. Na svoje budúce povolania sa žiaci pripravujú v 46 študijných odboroch a celkovo majú študenti uzatvorených 1234 učebných zmlúv s budúcimi zamestnávateľmi. Lídrom budovania SDV sú zamestnávatelia v automobilovom, strojárskom a elektrotechnickom priemysle. Podiel týchto sektorov na systéme duálneho vzdelávania je až 75 %.
Aj napriek uvedeným číslam boli podľa ZAP očakávania zavedenia SDV ambicióznejšie. Mnohé aktivity sa v rámci reformy podarilo urobiť. Bol prijatý zákon o odbornom vzdelávaní a príprave (OVP), vytvorila sa Rada zamestnávateľov pre SDV, pod gesciou zamestnávateľov a pripravila projekt duálneho vzdelávania. V prvom rade nefunguje systém propagácie potrebných povolaní ani samotnej reformy, preto nie je do nového systému vzdelávania zapojený očakávaný počet žiakov. Taktiež nie sú vytvorené dostatočné podmienky pre vstup a zotrvanie zamestnávateľov a škôl v SDV.
"Domnievame sa, že ústretovosť v oblasti priemyslu je už relatívne veľká. To možno potvrdiť aj tým, že tam, kde je funkčný a úspešný priemysel, tam je aj veľká väčšina súčasných študentov v rámci duálneho vzdelávania. To je treba však rozšíriť na celú krajinu, do všetkých regiónov. Tam už len tie samotné firmy, tým, že budú 'vysúkavať rukávy', asi toho veľa neurobia. To musí byť symbióza ministertvo-priemysel-a tých, ktorí manažujú jednotlivé školy. Len táto symbióza môže viesť k tomu, aby to malo efekt," povedal prezident ZAP SR Juraj Sinay.
Podľa ZAP je okrem toho potrebné úzko reflektovať na požiadavky a potreby trhu práce. V úzkej súčinnosti s ministerstvami práce a školstva a v súčinnosti s vyššími územnými celkami je nevyhnutné nastaviť počet žiakov stredných odborných škôl a vytvoriť novú sústavu študijných a učebných odborov, ako aj obsahu vzdelávania. "Za veľmi dôležité pre úspešné pokračovanie budovania SDV považujeme vytvorenie ôsmich centier orientácie na povolanie pod gesciou zamestnávateľov," doplnil viceprezident ZAP SR Július Hron.
Okrem toho by sa mali pod gesciou zamestnávateľov vybudovať aj odvetvové nadpodnikové centrá, ktorých cieľom by mala byť predovšetkým podpora malých a stredných podnikateľov v SDV a zabezpečenie kvality odborného vzdelávania a prípravy. Toto všetko by mal "pilotovať" projekt Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity OVP, ktorý už takmer dva roky "prešľapuje" na mieste. Cieľom tohto projektu je zapojiť do roku 2020 do SDV 12.000 žiakov, čo znamená, že každý ďalší rok je potrebné získať viac ako 3000 žiakov. "Pokiaľ sa nám to nepodarí, hrozí, že nevybudujeme novú generáciu zamestnaných a úspešných ľudí," poznamenal Hron.
"Chceme vyzvať vládu, kompetentné ministerstvá, vyššie územné celky, ako aj novú ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby venovali zvýšenú pozornosť potrebám budovania systému duálneho vzdelávania ako zatiaľ jediného systémového prvku reformy školstva," zdôraznil Sinay.
ZAP SR vznikol v roku 1993 ako dobrovoľné združenie právnických osôb (spoločností, podnikov, výrobných družstiev a ďalších právnych subjektov). Je členom európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA. Momentálne zastupuje záujmy 202 právnych subjektov, ktoré pôsobia v oblasti výskumu, vývoja, výroby a predaja automobilov, motocyklov alebo ich súčastí, dovoz motorových vozidiel, projekcia a výroba náradia pre automobilový priemysel a príprava odborníkov v rámci odvetvia automotive.
MŠVVŠ SR: Národný projekt Duálne vzdelávanie sa realizuje podľa harmonogramu
Zmluva o realizácii národného projektu Duálne vzdelávanie, ako aj uvoľnenie finančných prostriedkov zo strany Európskej komisie (EK), boli účinné od 30. novembra 2016, čo umožnilo plnohodnotné rozbehnutie projektu. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR nemalo do tohto obdobia na tento účel k dispozícii potrebné finančné zdroje. Uviedol to pre TASR komunikačný odbor MŠVVŠ v reakcii na tlačovú besedu Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR.
Národný projekt sa podľa informácií MŠVVŠ realizuje podľa harmonogramu. Naplnenie výsledného cieľa, teda 12.000 študentov, je rozdelené do jednotlivých krokov až do roku 2020.
Komunikačný odbor zároveň informoval, že podpísaním národného projektu začalo MŠVVŠ, Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV), ako aj stavovské a profesijné organizácie, ktoré sa aktívne podieľajú na realizácii národného projektu, intenzívne pracovať na jednotlivých krokoch k získaniu žiakov do systému duálneho vzdelávania (SDV).
"Od začiatku realizácie projektu (november 2016) využívame predovšetkým priamu komunikáciu so zamestnávateľmi, s riaditeľmi škôl formou osobných rozhovorov, konferencií, komunikáciou s kariérovými poradcami a žiakmi základných škôl počas podujatí zameraných na prezentáciu stredných odborných škôl v regiónoch," uviedol komunikačný odbor.
"Od začiatku projektu a v lete sme organizovali dve menšie kampane, v rámci ktorých sme apelovali najmä na rodičov, aby neuprednostňovali pre svoje deti študijné a učebné odbory, o ktoré nie je na trhu práce záujem. Postupne otvárame v jednotlivých krajských mestách tzv. Dual Pointy, pričom otvorenie všetkých predpokladáme do konca roka 2017. Adresne komunikujeme smerom k základným a stredným školám. Zamestnávatelia, vyššie územné celky sú súčinné pri nastavovaní plánov výkonov škôl a úprave štátnych vzdelávacích programov tak, aby zodpovedali potrebám trhu práce," doplnil komunikačný odbor ministerstva školstva.
MŠVVŠ SR v súčasnosti pracuje na novele zákona o odbornom vzdelávaní a príprave, kde hlavnou myšlienkou je podpora SDV, zvýšenie motivácie zamestnávateľov a škôl poskytovať duálne vzdelávanie a ďalšie benefity pre zamestnávateľov. Podstatnou časťou bude aj riešenie kariérového poradenstva pre žiakov základných škôl.
Pre ministerstvo školstva a ŠIOV je kľúčové presadenie novely zákona o odbornom vzdelávaní a príprave s platnosťou od školského roka 2018/2019, ktorej cieľom je odstránenie súčasných prekážok, ktoré často vidia zamestnávatelia aj školy. "Jej aplikáciou v praxi očakávame výraznejší záujem o SDV. Do SDV je zapojených 80 stredných odborných škôl, 2801 žiakov, 400 zamestnávateľov," dodal komunikačný odbor rezortu školstva.
Predstavitelia ZAP SR a zástupcovia slovenských automobiliek vo štvrtok na tlačovej konferencii uviedli, že do SDV sa musí do roku 2020 zapojiť 12.000 žiakov, inak je ohrozená konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky. Podľa ZAP SR za dva roky fungovania je do systému zapojených 2508 žiakov, 200 zamestnávateľov a 70 škôl. Aj napriek uvedeným číslam boli podľa ZAP očakávania zavedenia SDV ambicióznejšie.
"Chceme vyzvať vládu, kompetentné ministerstvá, vyššie územné celky, ako aj novú ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby venovali zvýšenú pozornosť potrebám budovania systému duálneho vzdelávania ako zatiaľ jediného systémového prvku reformy školstva," zdôraznil prezident ZAP SR Juraj Sinay.