Uchádzač o prácu v polícii by mal mať po novom výlučne slovenské štátne občianstvo.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 16. decembra (TASR) - Do Policajného zboru (PZ) by mohli opäť prijímať už 18-ročných uchádzačov. Ministerstvo vnútra (MV) SR to navrhuje v novele zákona o štátnej službe, ktorú predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. Návrh obsahuje aj nové motivačné príspevky, spresňuje požiadavky na policajtov a upravuje podobu majetkových priznaní. Cieľom novely má byť zatraktívnenie štátnej služby policajtov a zvýšenie transparentnosti pri jej vykonávaní.
Znížením minimálneho veku na prácu v polícii z 21 na 18 rokov stráca význam štátna služba kadeta, ktorá sa má zrušiť. "Vypustením štátnej služby kadeta zo zákona sa odstráni dvojkoľajnosť pri získavaní základného policajného vzdelávania, ktoré sa realizuje ako pre príslušníkov PZ zaradených v štátnej službe kadeta, tak aj pre príslušníkov PZ zaradených v prípravnej štátnej službe, ako aj praktické problémy s tým súvisiace," zdôvodňuje rezort. Zabrániť sa tak má aj neefektívnosti pri prijímacom konaní, keď sa niektoré úkony opakujú najprv pri prijímaní do štátnej služby za kadeta a po získaní vzdelania do štátnej služby policajta.
Prípravná štátna služba pre policajtov, ktorí po prijatí do služobného pomeru absolvujú bakalárske štúdium na Akadémii Policajného zboru, aby naplnili kvalifikačnú požiadavku, sa má predĺžiť o rok po dokončení školy.
Rezort spresňuje tiež definíciu bezúhonnosti, ktorá je podmienkou na vstup do polície. "Rozhodujúcim by malo byť uznanie viny za úmyselný trestný čin, respektíve priznanie sa k takémuto skutku, a to ktorýmkoľvek zákonom ustanoveným spôsobom, nielen odsúdením za trestný čin alebo uložením trestu formou rozsudku," zdôvodňuje MV SR.
Uchádzač o prácu v polícii by mal mať po novom výlučne slovenské štátne občianstvo. "Služobný pomer policajta sa zakladá k štátu, t. j. k Slovenskej republike a vernosť Slovenskej republike sľubuje v služobnej prísahe každý občan pri vzniku jeho služobného pomeru," argumentuje rezort. Ak ide o služobný pomer pracovníka Slovenskej informačnej služby alebo Národného bezpečnostného úradu či policajta na pozíciu kriminálneho spravodajcu, treba splniť aj predpoklady na vznik oprávnenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami.
Novela tiež spresňuje podmienky dočasného pozbavenia výkonu štátnej služby a zvýrazňuje jeho charakter bezodkladného opatrenia. Upravuje tiež postup a nároky policajta v prípade, keď dôjde k zrušeniu rozhodnutia o personálnom opatrení prevedenia, preloženia alebo ustanovenia na inú funkciu a špecifikuje postup v prípade neplatného skončenia služobného pomeru.
"V rámci opatrení organizačného charakteru sa aj s prihliadnutím na súčasnú situáciu rozširujú dôvody prevelenia, spresňujú sa ustanovenia o služobnej ceste a stáži a umožňuje sa oznámiť policajtovi deň nástupu na dovolenku v kratšom časovom predstihu," približuje predkladacia správa.
Policajt by po novom nemal byť ani registrovaným kandidátom politickej strany. Rovnako sa vylučuje iný pracovný pomer či podnikateľská činnosť. Podnikateľské subjekty nesmie zakladať, byť spoločníkom alebo členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov. Legislatíva upravuje aj požiadavky na majetkové priznania.
Znížením minimálneho veku na prácu v polícii z 21 na 18 rokov stráca význam štátna služba kadeta, ktorá sa má zrušiť. "Vypustením štátnej služby kadeta zo zákona sa odstráni dvojkoľajnosť pri získavaní základného policajného vzdelávania, ktoré sa realizuje ako pre príslušníkov PZ zaradených v štátnej službe kadeta, tak aj pre príslušníkov PZ zaradených v prípravnej štátnej službe, ako aj praktické problémy s tým súvisiace," zdôvodňuje rezort. Zabrániť sa tak má aj neefektívnosti pri prijímacom konaní, keď sa niektoré úkony opakujú najprv pri prijímaní do štátnej služby za kadeta a po získaní vzdelania do štátnej služby policajta.
Prípravná štátna služba pre policajtov, ktorí po prijatí do služobného pomeru absolvujú bakalárske štúdium na Akadémii Policajného zboru, aby naplnili kvalifikačnú požiadavku, sa má predĺžiť o rok po dokončení školy.
Rezort spresňuje tiež definíciu bezúhonnosti, ktorá je podmienkou na vstup do polície. "Rozhodujúcim by malo byť uznanie viny za úmyselný trestný čin, respektíve priznanie sa k takémuto skutku, a to ktorýmkoľvek zákonom ustanoveným spôsobom, nielen odsúdením za trestný čin alebo uložením trestu formou rozsudku," zdôvodňuje MV SR.
Uchádzač o prácu v polícii by mal mať po novom výlučne slovenské štátne občianstvo. "Služobný pomer policajta sa zakladá k štátu, t. j. k Slovenskej republike a vernosť Slovenskej republike sľubuje v služobnej prísahe každý občan pri vzniku jeho služobného pomeru," argumentuje rezort. Ak ide o služobný pomer pracovníka Slovenskej informačnej služby alebo Národného bezpečnostného úradu či policajta na pozíciu kriminálneho spravodajcu, treba splniť aj predpoklady na vznik oprávnenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami.
Novela tiež spresňuje podmienky dočasného pozbavenia výkonu štátnej služby a zvýrazňuje jeho charakter bezodkladného opatrenia. Upravuje tiež postup a nároky policajta v prípade, keď dôjde k zrušeniu rozhodnutia o personálnom opatrení prevedenia, preloženia alebo ustanovenia na inú funkciu a špecifikuje postup v prípade neplatného skončenia služobného pomeru.
"V rámci opatrení organizačného charakteru sa aj s prihliadnutím na súčasnú situáciu rozširujú dôvody prevelenia, spresňujú sa ustanovenia o služobnej ceste a stáži a umožňuje sa oznámiť policajtovi deň nástupu na dovolenku v kratšom časovom predstihu," približuje predkladacia správa.
Policajt by po novom nemal byť ani registrovaným kandidátom politickej strany. Rovnako sa vylučuje iný pracovný pomer či podnikateľská činnosť. Podnikateľské subjekty nesmie zakladať, byť spoločníkom alebo členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov. Legislatíva upravuje aj požiadavky na majetkové priznania.