Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 28. december 2024
< sekcia Slovensko

Drucker: Nežná revolúcia vo vzdelávaní zahŕňa aj zákaz mobilov

Na snímke minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas-SD). Foto: TASR - Martin Baumann

Minister pozitívne hodnotí aj zavádzanie kurikulárnej reformy, ktorá bude povinná pre všetky ZŠ na Slovensku od školského roku 2026/2027.

Bratislava 27. decembra (TASR) - Súčasťou "nežnej revolúcie" vo vzdelávaní je aj zákaz mobilných telefónov v základných školách (ZŠ).Dáta totiž jasne ukazujú, že ich používanie, či už počas výučby alebo prestávok, znižuje koncentráciu detí a následne výkonnosť žiakov. Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) to uviedol v rozhovore pre TASR. Z balíka zmien spomenul aj implementáciu nového kurikula, zmenu financovania materských škôl (MŠ), zákon o celoživotnom vzdelávaní a ďalšie.

"Nežná ju nazývame preto, že nechceme búrať a všetko vymeniť nanovo, snažíme sa to robiť nežne. Ale aj revolučná, lebo sú tam revolučné veci. Zákaz mobilných telefónov je nežnou a trochu revolučnou zmenou," vysvetlil minister. Rezort pritom nové pravidlá vypracoval v spolupráci s odborníkmi a vytvoril pravidlá, ako sa s ním môžu školy vyrovnať. "Zákaz používania mobilných telefónov nie je o tom, že deti nemôžu mať telefóny, ale ide o to, aby sme počas výučby znížili ich rozptýlenie a zvýšili výkonnosť," doplnil s tým, že regulácia začne platiť od 1. januára budúceho roka.

Minister pozitívne hodnotí aj zavádzanie kurikulárnej reformy, ktorá bude povinná pre všetky ZŠ na Slovensku od školského roku 2026/2027. Pilotne sa do nej zapojilo 39 škôl, nateraz je ich takmer 500 a ďalšie stovky sa pripoja od nového školského roka. Šéf rezortu je presvedčený, že aj školy, ktoré sa zmenám bránia alebo z nich majú obavy, zmenia názor po úspešnej implementácii príkladov z iných škôl.

Ako podotkol, zmena sa sústreďuje predovšetkým na spôsob vyučovania, aby sa deti neorientovali iba na učenie naspamäť a zamerali sa na rozvoj zručností, ktoré budú potrebovať vo vzdelávaní aj v celom živote. "Deti sa dokážu naučiť básničky, dokážu sa naučiť vypočítať rovnice presne podľa nejakých algoritmov, ale keď majú nad tým premýšľať, keď majú nejakým spôsobom niečo vytvoriť, v tom sme slabí," doplnil s odkazom na výsledky medzinárodného testovania aj školskej inšpekcie.

K "nežnej revolúcii" vo vzdelávaní patrí zmena financovania MŠ, ktoré od nového roka prejdú pod štát. Minister v tejto súvislosti vyzdvihol, že aj v chudobnejších lokalitách dostanú MŠ kvalitné financovanie, čo umožní lepšie zabezpečiť mzdy učiteľov, vybavenie škôl a ďalšie.

Drucker tiež vyzdvihol význam prijatia zákona o celoživotnom vzdelávaní, ktorý je podľa neho potrebný, aby sa dospelí ľudia dokázali flexibilne prispôsobovať meniacim sa požiadavkám trhu práce. "To si vyžaduje prevzdelávanie, či na úrovni vysokoškolských vzdelávacích systémov, formou vzdelávacích programov a získania mikrosvedčení, certifikátov a ďalších," poznamenal. Spolu s Úradom vlády SR zároveň podľa neho pracujú na zmene zákona o štátnej službe.

V rámci balíka "nežnej revolúcie" minister spomenul aj zavedenie výkonnostných zmlúv na vysokých školách, štipendiá pre nedostatkové povolania, rušenie dvojzmenných prevádzok ZŠ, aktivity v oblasti duševného zdravia a ďalších viac ako 80 rôznych zmien.