Slováci podľa Druckera nevedia, na koho sa obrátiť napríklad pri vyberaní nedovolených poplatkov či ako žiadať náhradu škody pri zle zvolenom liečebnom postupe.
Autor TASR
Bratislava 25. januára (TASR) - Minister zdravotníctva Tomáš Drucker (nominant Smeru-SD) uvažuje o zriadení pozície pacientskeho ombudsmana.
Slováci totiž podľa neho mnohokrát nepoznajú svoje práva v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti. Nevedia, na koho sa obrátiť napríklad pri vyberaní nedovolených poplatkov či ako žiadať náhradu škody pri zle zvolenom liečebnom postupe. Časté sú i nejasnosti pri preplácaní liekov a liečby či povinností zdravotníkov vo vzťahu k pacientovi.
"A môžeme tu mať úrady a úrady, no väčšina verejnosti ani nepozná ich povinnosti," vysvetlil Drucker. Pacientsky ombudsman by preto podľa neho mohol byť pre ľudí akýmsi vztyčným bodom. "Aby nemuseli premýšľať, na koho sa obrátiť, takýto ombudsman by sa postaral, aby ich potreby preskúmal kompetentný úrad a dožadoval sa vyriešenia," povedal minister.
Rozhodnutiu zriadiť takýto post však podľa neho ešte predchádzajú viaceré konzultácie, napríklad s pacientskymi organizáciami či existujúcim ombudsmanom chrániacim ľudské práva. Debaty budú prebiehať i o tom, či má ísť o samostatný inštitút, alebo bude tento post súčasťou už nejakého existujúceho úradu.
Nízku znalosť práv v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti potvrdzuje aj Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP). Pripravila preto bezplatnú brožúru, ktorá poskytuje praktický prehľad v zdravotníckej a sociálnej oblasti. Možno si ju stiahnuť na webe AOPP, obsahuje prehľad inštitúcií a ich agendy, s ktorými prichádzajú pacienti do kontaktu.
Slováci totiž podľa neho mnohokrát nepoznajú svoje práva v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti. Nevedia, na koho sa obrátiť napríklad pri vyberaní nedovolených poplatkov či ako žiadať náhradu škody pri zle zvolenom liečebnom postupe. Časté sú i nejasnosti pri preplácaní liekov a liečby či povinností zdravotníkov vo vzťahu k pacientovi.
"A môžeme tu mať úrady a úrady, no väčšina verejnosti ani nepozná ich povinnosti," vysvetlil Drucker. Pacientsky ombudsman by preto podľa neho mohol byť pre ľudí akýmsi vztyčným bodom. "Aby nemuseli premýšľať, na koho sa obrátiť, takýto ombudsman by sa postaral, aby ich potreby preskúmal kompetentný úrad a dožadoval sa vyriešenia," povedal minister.
Rozhodnutiu zriadiť takýto post však podľa neho ešte predchádzajú viaceré konzultácie, napríklad s pacientskymi organizáciami či existujúcim ombudsmanom chrániacim ľudské práva. Debaty budú prebiehať i o tom, či má ísť o samostatný inštitút, alebo bude tento post súčasťou už nejakého existujúceho úradu.
Nízku znalosť práv v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti potvrdzuje aj Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP). Pripravila preto bezplatnú brožúru, ktorá poskytuje praktický prehľad v zdravotníckej a sociálnej oblasti. Možno si ju stiahnuť na webe AOPP, obsahuje prehľad inštitúcií a ich agendy, s ktorými prichádzajú pacienti do kontaktu.