Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Slovensko

D. Saková: Elektrické kolobežky sa stali nebezpečnými

Na archívnej snímke Denisa Saková (SMER-SD). Foto: TASR - Michal Svítok

Jednou z vecí, ktoré chce ministerstvo riešiť, sú dopravné nehody spôsobené neskúsenými vodičmi. Plánuje preto rôzne preventívne opatrenia pre vodičov s nízkou praxou.

Bratislava 19. júna (TASR) – Elektrické kolobežky, s ktorými ich používatelia jazdia na chodníkoch, sa stali veľmi nebezpečnými prostriedkami. Ministerka vnútra SR Denisa Saková (Smer-SD) to uviedla v súvislosti s novelou zákona o cestnej premávke, ktorá okrem iného sprísňuje pravidlá pri používaní kolobežky s prídavným motorčekom a používateľov týchto kolobežiek vyníma z kategórie chodcov a zaraďuje do skupiny vodičov nemotorových vozidiel. Cestnú novelu v stredu schválila vláda.

"Po novom bude možné jazdiť s takouto kolobežkou po cyklotrase, resp. normálnej komunikácii. Takisto aj po chodníku, no v tomto prípade len rýchlosťou neprevyšujúcou rýchlosť chodca," vysvetlila Saková. Spomenula tiež, že novela odpovedá aj na požiadavku širokej verejnosti a Cyklokoalície. Pristúpili sme ku kompromisu a to, že cyklisti nad 15 rokov nemusia mimo obce povinne nosiť prilbu," povedala o novele. "Naďalej však budeme vyzývať, aby z hľadiska bezpečnosti používali cyklisti prilbu čo najviac," dodala.

Vo vládou schválenej novele rezort vnútra sprísňuje zákaz používania telekomunikačných či audiovizuálnych zariadení pri vedení vozidla. Podľa novely by ostalo povolené telefonovanie za volantom s pomocou handsfree, zakázané však má byť držanie mobilu v ruke. Za porušenie týchto pravidiel sa zároveň zdvojnásobnia pokuty.

Rezort chce tiež rozšíriť vodičské oprávnenia pre mladých vodičov. „Navrhujeme, aby bolo možné vodičské oprávnenie skupiny C a CE udeliť už v 18 rokoch (oproti 21 rokom) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE už v 21 rokoch (oproti 24 rokom),“ uviedol rezort.

Jednou z vecí, ktoré chce ministerstvo riešiť, sú dopravné nehody spôsobené neskúsenými vodičmi. Plánuje preto rôzne preventívne opatrenia pre vodičov s nízkou praxou.

V návrhu rezort spresňuje jazdu cyklistov s 0,5 promile alkoholu v krvi na cestičke pre cyklistov a v obci. Novinkou by tiež mala byť povinnosť vytvoriť záchranársku uličku v kolóne na diaľnici.

Ministerstvo chce novelou upraviť a zjednodušiť aj evidenciu a prehlasovanie vozidiel. "Vypúšťa sa povinnosť vlastníka vozidla predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe," doplnil rezort. V minulosti museli policajti skontrolovať každé vozidlo pri jeho prehlasovaní napríklad z okresu do okresu, podľa nového zákona to tak nebude.