S ministrami a štátnymi tajomníkmi štátov V4 a Rakúska rokovala eurokomisárka pre dopravu s podpredsedom Európskej komisie Marošom Šefčovičom v mimoriadnom vlaku počas cesty z Bratislavy do Žiliny.
Autor TASR
Žilina 26. marca (TASR) – Vyšehradská štvorka (V4) je veľmi dôležitá pre preukázanie jedného z primárnych cieľov Európskej únie (EÚ) - vytvorenie jednotnej európskej dopravnej oblasti, ktorá je dôležitá pre jednotný európsky trh. Po podpise Memoranda krajín V4 a Rakúska a podpise vyhlásenia medzi Slovenskom a Rakúskom o dopravnom spojení medzi Bratislavou a Viedňou ministrami a štátnymi tajomníkmi štátov V4 a Rakúska to dnes v Žiline povedala eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulc.
S ministrami a štátnymi tajomníkmi štátov V4 a Rakúska rokovala eurokomisárka pre dopravu s podpredsedom Európskej komisie (EK) Marošom Šefčovičom v mimoriadnom vlaku počas cesty z Bratislavy do Žiliny na trase, ktorá je modernizovaná z finančných prostriedkov Európskej únie (EÚ). "Päť z deviatich dopravných koridorov Európy prechádza cez oblasti V4. Takže, je veľmi dobré mať z prvej ruky informácie, ako sa projekty vyvíjajú. Tento región si uvedomuje, aké dôležité sú dané koridory. Pre mňa bolo dôležité počuť aj výzvy, ktorým čelíme. Chápem, že všetci musíme pracovať ako jeden tím a spolupracovať. A musíme nachádzať odpovede na výzvy, ktorým čelíme. Aby z nich profitovali nielen členské štáty, ale Európa ako celok," povedala Bulc.
Podpredseda EK Maroš Šefčovič doplnil, že s eurokomisárkou pre dopravu zhodnotili čerpanie európskych prostriedkov v minulom programovom období a konštatovali, že vyšehradské krajiny a Rakúsko sa veľmi dobre pripravili na budúce čerpanie finančných prostriedkov. "Hlavne pre krajiny V4 prinesie ešte viac prostriedkov na skvalitnenie infraštruktúry. Poučenie z minulosti je, že sa treba na to pripraviť hneď od začiatku, aby čerpanie bolo plynulé a mali sme pripravené projekty, ktoré sa môžu rýchlo realizovať," uviedol Šefčovič.
Za kľúčový z hľadiska dopravnej infraštruktúry označil podpredseda EK nástroj na prepájanie Európy Connecting Europe Facility, o ktorom eurokomisárka Bulc diskutovala s ministrami a štátnymi tajomníkmi štátov V4 a Rakúska. "Prezentoval som základné kontúry, ako bude fungovať Junckerov investičný balíček a aké výzvy nás tam čakajú. Ide o inovatívny spôsob financovania, kde sa budeme spoliehať na zapojenie súkromného sektora, finančných trhov do financovania infraštruktúry. Z tohto dôvodu je potrebné pristúpiť k príprave projektov novým spôsobom, aby boli zaujímavé aj pre súkromný sektor. Aby sme mohli využiť finančný potenciál v bankách, penzijných fondoch, na finančných trhoch na to, aby sme mohli lepším a rýchlejším spôsobom financovať infraštruktúru v krajinách V4," dodal podpredseda EK.
Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek pripomenul, že kľúčovou vecou nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách, je financovanie. "Infraštruktúra je veľmi nákladná a Slovensko ako malá krajina, ktorá začala budovať intenzívne infraštruktúru len za posledné roky, má obrovskú potrebu práve na dodatočné zdroje financovania. Dnes sú hlavné investície realizované cez štrukturálne fondy, ktoré sú viac-menej, čo sa týka cestnej infraštruktúry, alokované. Pre nás bola kľúčová diskusia práve o nových nástrojoch, aby sme sa dozvedeli čo najviac, kedy a akým spôsobom budú aktívne," povedal.
Doplnil, že Európskej komisii sme už na schválenie predložili päť projektov z rôznych druhov dopravy. Medzi najhlavnejšie patria diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec a cestný most Komárno – Komárom, pričom projekty by mali byť schválené tento rok.
S ministrami a štátnymi tajomníkmi štátov V4 a Rakúska rokovala eurokomisárka pre dopravu s podpredsedom Európskej komisie (EK) Marošom Šefčovičom v mimoriadnom vlaku počas cesty z Bratislavy do Žiliny na trase, ktorá je modernizovaná z finančných prostriedkov Európskej únie (EÚ). "Päť z deviatich dopravných koridorov Európy prechádza cez oblasti V4. Takže, je veľmi dobré mať z prvej ruky informácie, ako sa projekty vyvíjajú. Tento región si uvedomuje, aké dôležité sú dané koridory. Pre mňa bolo dôležité počuť aj výzvy, ktorým čelíme. Chápem, že všetci musíme pracovať ako jeden tím a spolupracovať. A musíme nachádzať odpovede na výzvy, ktorým čelíme. Aby z nich profitovali nielen členské štáty, ale Európa ako celok," povedala Bulc.
Podpredseda EK Maroš Šefčovič doplnil, že s eurokomisárkou pre dopravu zhodnotili čerpanie európskych prostriedkov v minulom programovom období a konštatovali, že vyšehradské krajiny a Rakúsko sa veľmi dobre pripravili na budúce čerpanie finančných prostriedkov. "Hlavne pre krajiny V4 prinesie ešte viac prostriedkov na skvalitnenie infraštruktúry. Poučenie z minulosti je, že sa treba na to pripraviť hneď od začiatku, aby čerpanie bolo plynulé a mali sme pripravené projekty, ktoré sa môžu rýchlo realizovať," uviedol Šefčovič.
Za kľúčový z hľadiska dopravnej infraštruktúry označil podpredseda EK nástroj na prepájanie Európy Connecting Europe Facility, o ktorom eurokomisárka Bulc diskutovala s ministrami a štátnymi tajomníkmi štátov V4 a Rakúska. "Prezentoval som základné kontúry, ako bude fungovať Junckerov investičný balíček a aké výzvy nás tam čakajú. Ide o inovatívny spôsob financovania, kde sa budeme spoliehať na zapojenie súkromného sektora, finančných trhov do financovania infraštruktúry. Z tohto dôvodu je potrebné pristúpiť k príprave projektov novým spôsobom, aby boli zaujímavé aj pre súkromný sektor. Aby sme mohli využiť finančný potenciál v bankách, penzijných fondoch, na finančných trhoch na to, aby sme mohli lepším a rýchlejším spôsobom financovať infraštruktúru v krajinách V4," dodal podpredseda EK.
Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek pripomenul, že kľúčovou vecou nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách, je financovanie. "Infraštruktúra je veľmi nákladná a Slovensko ako malá krajina, ktorá začala budovať intenzívne infraštruktúru len za posledné roky, má obrovskú potrebu práve na dodatočné zdroje financovania. Dnes sú hlavné investície realizované cez štrukturálne fondy, ktoré sú viac-menej, čo sa týka cestnej infraštruktúry, alokované. Pre nás bola kľúčová diskusia práve o nových nástrojoch, aby sme sa dozvedeli čo najviac, kedy a akým spôsobom budú aktívne," povedal.
Doplnil, že Európskej komisii sme už na schválenie predložili päť projektov z rôznych druhov dopravy. Medzi najhlavnejšie patria diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec a cestný most Komárno – Komárom, pričom projekty by mali byť schválené tento rok.