Fedor chce tiež naliehať, aby sa zlúčili letky ministerstva vnútra a ministerstva obrany.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 1. apríla (TASR) – Slovensko v oblasti stíhacieho letectva premeškalo príležitosť koordinovať svoj postup so susednou Českou republikou, ktorá nedávno rozhodla o predĺžení prenájmu stíhačiek JAS-39 Gripen. Na dnešnom brífingu v Bratislave to uviedol exminister obrany Martin Fedor (SDKÚ-DS).
"Keby sme postupovali spoločne, mohlo by to byť efektívnejšie a prospešnejšie pre oba štáty," zdôraznil Fedor. Podľa jeho slov segment nadzvukového letectva patrí k najnákladnejším položkám slovenských ozbrojených síl. Ako dodal, prevádzka nadzvukových Mig-29 sa stáva finančne neúnosná. "Už v súčasnosti sa nachádzame za hranicou určenej úrovne bezpečnosti aj s rizikom vzniku leteckých havárií," uviedol. Slovensko by sa podľa neho malo v oblasti ozbrojených síl odstrihnúť od Ruska. Ministerstvo obrany v súčasnosti pripravuje koncepciu rozvoja vzdušných síl, ktorá bude okrem iného hovoriť aj o modernizácii stíhacieho letectva.
"Podľa informácií, ktoré mám, ministerstvo obrany, vláda začínajú pripravovať plán taký typický pre túto vládu. Obstarať a zazmluvniť, ale splácanie sa má odsúvať až za horizont 2016, teda po ďalších parlamentných voľbách, a teda záväzky na platby majú ísť na novú vládu," uviedol Fedor na margo plánovaných modernizačných projektov. Podľa neho pôjde o modernizáciu na dlh.
Fedor chce tiež naliehať, aby sa zlúčili letky ministerstva vnútra a ministerstva obrany. "Slovensko si nemôže dovoliť taký rezortizmus, akého sme teraz svedkami. Potrebujeme jednu letku, ktorá dokáže obhospodáriť potreby tohto štátu," zdôraznil.
Ako pripomenul, na základe strategického dokumentu Biela kniha je predpoklad, že nákladovosť modernizačných projektov bude stáť od troch miliárd eur vyššie, čiže pôjde o zdroje, ktoré presahujú možnosti rezortu obrany. "Rozpočtové zdroje ministerstva obrany jednoducho na modernizáciu len sektora letectva postačovať nebudú," zdôraznil. Preto chce o modernizácii výzbroje armády hovoriť aj na pôde parlamentu.
Ako uviedla v reakcii na tvrdenia Fedora hovorkyňa ministerstva obrany Martina Balleková, k návrhu koncepcie letectva sa konali odborné konzultácie a ide o zásadný dokument, ktorý reaguje na zlý stav leteckej techniky. Ako dodala, koncepciu, ktorú pripravili odborníci z ozbrojených síl, prezentovali expertom v oblasti vojenského letectva, ako aj politikom, ktorí v minulosti pôsobili v rezorte obrany a venujú sa danej problematike. "Po vyhodnotení ich pripomienok sa budeme snažiť o to, aby koncepcia letectva odzrkadľovala politický aj odborný konsenzus," zdôraznila Balleková.
Hovorkyňa rezortu obrany dodala, že koncepcia je navrhnutá tak, aby zohľadňovala ekonomické možnosti rezortu. "Po schválení koncepcie budú vyhlásené medzinárodné tendre. V prípade, že bude možnosť spoločného verejného obstarávania, ktorá bude efektívna, nebudeme sa tomu určite brániť," dodala Balleková.
Slovenská armáda v súčasnosti disponuje napríklad dopravným lietadlom Antonov An-26 ešte sovietskej výroby. Stroju však postupne končí životnosť niektorých komponentov. Minulý rok ministerstvo investovalo do obmeny malých dopravných lietadiel L-410. Armáda má v súčasnosti sedem lietadiel tohto typu. OS SR majú taktiež vo výzbroji nadzvukové Mig-29 a lietadlá L-39 Albatros. Koncepcia by mala obsahovať aj plán na výmenu radarov, ktorým sa postupne končí životnosť, či na výmenu vrtuľníkov.
"Keby sme postupovali spoločne, mohlo by to byť efektívnejšie a prospešnejšie pre oba štáty," zdôraznil Fedor. Podľa jeho slov segment nadzvukového letectva patrí k najnákladnejším položkám slovenských ozbrojených síl. Ako dodal, prevádzka nadzvukových Mig-29 sa stáva finančne neúnosná. "Už v súčasnosti sa nachádzame za hranicou určenej úrovne bezpečnosti aj s rizikom vzniku leteckých havárií," uviedol. Slovensko by sa podľa neho malo v oblasti ozbrojených síl odstrihnúť od Ruska. Ministerstvo obrany v súčasnosti pripravuje koncepciu rozvoja vzdušných síl, ktorá bude okrem iného hovoriť aj o modernizácii stíhacieho letectva.
"Podľa informácií, ktoré mám, ministerstvo obrany, vláda začínajú pripravovať plán taký typický pre túto vládu. Obstarať a zazmluvniť, ale splácanie sa má odsúvať až za horizont 2016, teda po ďalších parlamentných voľbách, a teda záväzky na platby majú ísť na novú vládu," uviedol Fedor na margo plánovaných modernizačných projektov. Podľa neho pôjde o modernizáciu na dlh.
Fedor chce tiež naliehať, aby sa zlúčili letky ministerstva vnútra a ministerstva obrany. "Slovensko si nemôže dovoliť taký rezortizmus, akého sme teraz svedkami. Potrebujeme jednu letku, ktorá dokáže obhospodáriť potreby tohto štátu," zdôraznil.
Ako pripomenul, na základe strategického dokumentu Biela kniha je predpoklad, že nákladovosť modernizačných projektov bude stáť od troch miliárd eur vyššie, čiže pôjde o zdroje, ktoré presahujú možnosti rezortu obrany. "Rozpočtové zdroje ministerstva obrany jednoducho na modernizáciu len sektora letectva postačovať nebudú," zdôraznil. Preto chce o modernizácii výzbroje armády hovoriť aj na pôde parlamentu.
Ako uviedla v reakcii na tvrdenia Fedora hovorkyňa ministerstva obrany Martina Balleková, k návrhu koncepcie letectva sa konali odborné konzultácie a ide o zásadný dokument, ktorý reaguje na zlý stav leteckej techniky. Ako dodala, koncepciu, ktorú pripravili odborníci z ozbrojených síl, prezentovali expertom v oblasti vojenského letectva, ako aj politikom, ktorí v minulosti pôsobili v rezorte obrany a venujú sa danej problematike. "Po vyhodnotení ich pripomienok sa budeme snažiť o to, aby koncepcia letectva odzrkadľovala politický aj odborný konsenzus," zdôraznila Balleková.
Hovorkyňa rezortu obrany dodala, že koncepcia je navrhnutá tak, aby zohľadňovala ekonomické možnosti rezortu. "Po schválení koncepcie budú vyhlásené medzinárodné tendre. V prípade, že bude možnosť spoločného verejného obstarávania, ktorá bude efektívna, nebudeme sa tomu určite brániť," dodala Balleková.
Slovenská armáda v súčasnosti disponuje napríklad dopravným lietadlom Antonov An-26 ešte sovietskej výroby. Stroju však postupne končí životnosť niektorých komponentov. Minulý rok ministerstvo investovalo do obmeny malých dopravných lietadiel L-410. Armáda má v súčasnosti sedem lietadiel tohto typu. OS SR majú taktiež vo výzbroji nadzvukové Mig-29 a lietadlá L-39 Albatros. Koncepcia by mala obsahovať aj plán na výmenu radarov, ktorým sa postupne končí životnosť, či na výmenu vrtuľníkov.