S menom Mariána Vargu sa na tohoročných Konvergenciách stretnú poslucháči dvakrát.
Autor TASR
Bratislava 9. septembra (TASR) - Do programu 25. ročníka medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie dramaturgia zaradila aj projekt RE-imagined s hudbou Mariána Vargu, ktorý zaznie vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu 14. septembra o 19.00 hodine. TASR o tom informovala Spoločnosť Mariána Vargu.
Ikonický dvojalbum Konvergencie, v ktorom Varga realizoval svoju utópiu o prekonávaní umelo vytvorenej schizmy v hudbe, sa stal pred 25 rokmi inšpiráciou pre dnes už renomovaný a rešpektovaný festival. "Ja som mal vždy v obľube búranie hraníc, vždy som obdivoval umelecké pašeráctvo, keď sa povedzme do vážnej témy podarí prepašovať humor alebo do 'vysokého' žánru niečo poklesnuté. V mojom prípade išlo o zbližovanie takzvanej vážnej hudby s bigbítom, vždy som v tom cítil neuveriteľné napätie," opísal v roku 1992 v rozhovore pre Kultúrny život svoj osobný priestor slobodnej tvorby hudobník.
Rovnaký slobodný prístup k programovej štruktúre patrí dodnes k poznávacím znameniam festivalu, preto sa poslucháči na Konvergenciách počas 25 ročníkov stretávali aj s tvorbou Mariána Vargu v jej mnohých podobách, či už išlo o jeho sólové koncerty, vystúpenie kapely Collegium Musicum až po živé uvedenie albumu Zelená pošta v roku 2012, ktorý sa dočkal po 40 rokoch svojej koncertnej premiéry.
S menom Mariána Vargu sa na tohoročných Konvergenciách stretnú poslucháči dvakrát. Prvýkrát na úvodnom podujatí v Klariskách 12. septembra, kde počas Bratislavskej noci komornej hudby zaznie okrem diel Vladimíra Godára, Petra Zagara, Ernő Dohnányiho a ďalších aj Vargova Antifóna (2003) pre violončelo a klavír v interpretácii Jozefa Luptáka a Nory Škutovej.
Na druhom koncerte 14. septembra vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu zaznejú v rámci projektu RE-imagined premiéry skladieb inšpirovaných Vargovou hudbou. Festival oslovil piatich slovenských skladateľov rôznych generácií a skladateľských poetík. V interpretácii mladých slovenských hudobníkov aj ich starších kolegov zaznejú diela Pre Mariána od Petra Zagara (1961), Golden Fields od Vladislava Šarišského (1984) i kompozície nastupujúcej skladateľskej generácie: KVARG Richarda Grimma (1995), Mitternachtsradioschleife 1000_05 Pavla Béreša (1998) a Hommage a hommage Martina Štefánika (1993). Poctu Mariánovi Vargovi otvoria dvaja mladí hudobníci, Matúš Václav (klavír), Filip Holtan (akordeón), žiaci ZUŠ, a organista Gregor Frajšták. Verzia tohto programu zaznie aj 4. októbra na Konvergenciách v Novej synagóge v Žiline.
Ikonický dvojalbum Konvergencie, v ktorom Varga realizoval svoju utópiu o prekonávaní umelo vytvorenej schizmy v hudbe, sa stal pred 25 rokmi inšpiráciou pre dnes už renomovaný a rešpektovaný festival. "Ja som mal vždy v obľube búranie hraníc, vždy som obdivoval umelecké pašeráctvo, keď sa povedzme do vážnej témy podarí prepašovať humor alebo do 'vysokého' žánru niečo poklesnuté. V mojom prípade išlo o zbližovanie takzvanej vážnej hudby s bigbítom, vždy som v tom cítil neuveriteľné napätie," opísal v roku 1992 v rozhovore pre Kultúrny život svoj osobný priestor slobodnej tvorby hudobník.
Rovnaký slobodný prístup k programovej štruktúre patrí dodnes k poznávacím znameniam festivalu, preto sa poslucháči na Konvergenciách počas 25 ročníkov stretávali aj s tvorbou Mariána Vargu v jej mnohých podobách, či už išlo o jeho sólové koncerty, vystúpenie kapely Collegium Musicum až po živé uvedenie albumu Zelená pošta v roku 2012, ktorý sa dočkal po 40 rokoch svojej koncertnej premiéry.
S menom Mariána Vargu sa na tohoročných Konvergenciách stretnú poslucháči dvakrát. Prvýkrát na úvodnom podujatí v Klariskách 12. septembra, kde počas Bratislavskej noci komornej hudby zaznie okrem diel Vladimíra Godára, Petra Zagara, Ernő Dohnányiho a ďalších aj Vargova Antifóna (2003) pre violončelo a klavír v interpretácii Jozefa Luptáka a Nory Škutovej.
Na druhom koncerte 14. septembra vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu zaznejú v rámci projektu RE-imagined premiéry skladieb inšpirovaných Vargovou hudbou. Festival oslovil piatich slovenských skladateľov rôznych generácií a skladateľských poetík. V interpretácii mladých slovenských hudobníkov aj ich starších kolegov zaznejú diela Pre Mariána od Petra Zagara (1961), Golden Fields od Vladislava Šarišského (1984) i kompozície nastupujúcej skladateľskej generácie: KVARG Richarda Grimma (1995), Mitternachtsradioschleife 1000_05 Pavla Béreša (1998) a Hommage a hommage Martina Štefánika (1993). Poctu Mariánovi Vargovi otvoria dvaja mladí hudobníci, Matúš Václav (klavír), Filip Holtan (akordeón), žiaci ZUŠ, a organista Gregor Frajšták. Verzia tohto programu zaznie aj 4. októbra na Konvergenciách v Novej synagóge v Žiline.