Termín zmeny podľa neho nie je ešte jasný, no posunúť by sa mala maximálne o rok.
Autor TASR
Bratislava 11. októbra (TASR) – Zmena financovania škôl sa neudeje o začiatku najbližšieho školského roka, teda 1. septembra 2015, ale neskôr. Povedal to dnes v relácii RTVS Sobotné dialógy minister školstva Peter Pellegrini zo Smeru-SD. Termín zmeny podľa neho nie je ešte jasný, no posunúť by sa mala maximálne o rok.
Normatív na žiaka by sa podľa ministerstva školstva mal zmeniť na normatív na triedu, v ktorej by malo byť od 15 do 29 žiakov. "Problém je, že my momentálne trpíme tým, že nemáme funkčný informačný systém, v ktorom by sme mali mať každé jedno dieťa, školu, pedagóga," povedal minister. Podľa neho na ministerstve v súčasnosti nevedia presne vypočítať následky zmeny na každú školu. Exminister školstva a poslanec Národnej rady SR za SDKÚ-DS Eugen Jurzyca uviedol, že pokiaľ ide o veľkosť triedy, štúdie vyzdvihujú väčší aj menší počet žiakov a zásadný prelom v kvalite vyučovania so zmenou nečaká. Upozornil však, že sa bude horšie zostavovať rozpočet rezortu.
Minister potvrdil rokovania so zamestnávateľmi o systéme duálneho vzdelávania
Pellegrini potvrdil, že na rokovania so zamestnávateľmi o systéme duálneho vzdelávania pôjde s definitívnym návrhom zákona, ktorý by podľa neho mohol obsahovať motiváciu pre zamestnávateľov vo forme úľavy na dani alebo odpočítateľnej položky z daňového základu na žiaka podľa počtu odpracovaných hodín. Od zamestnávateľov nebude žiadať, aby žiakov, ktorí sa budú u nich učiť, po ukončení školy zamestnali. "Bolo by to fajn, ale tá motivácia by mala slúžiť aj tomu, aby firma, ktorá je ochotná zobrať na praktické vyučovanie študentov, si ich nezobrala len presne toľko, koľko potrebuje, ale viac," povedal minister. Podľa Jurzycu v rámci Európskej únie platí, že tam, kde sa systém duálneho vzdelávania využíva, je nižšia nezamestnanosť mladých ľudí. "Ale súčasne platí, že sú vyššie výdavky na školstvo. Musíme si zvážiť, do akej miery chceme výdavky zvyšovať a do akej miery si môžeme dovoliť ich zvyšovať," povedal. Myslí si, že kľúčové je v tomto prípade merať návratnosť investícií do školstva, teda, ako sa investícia vráti štátu vo forme zvýšených platov alebo v tom, že bude menej nezamestnaných absolventov. "Je na to metodika OECD a vidím, že rezort si pripravuje pôdu na takéto výpočty," dodal Jurzyca.
Normatív na žiaka by sa podľa ministerstva školstva mal zmeniť na normatív na triedu, v ktorej by malo byť od 15 do 29 žiakov. "Problém je, že my momentálne trpíme tým, že nemáme funkčný informačný systém, v ktorom by sme mali mať každé jedno dieťa, školu, pedagóga," povedal minister. Podľa neho na ministerstve v súčasnosti nevedia presne vypočítať následky zmeny na každú školu. Exminister školstva a poslanec Národnej rady SR za SDKÚ-DS Eugen Jurzyca uviedol, že pokiaľ ide o veľkosť triedy, štúdie vyzdvihujú väčší aj menší počet žiakov a zásadný prelom v kvalite vyučovania so zmenou nečaká. Upozornil však, že sa bude horšie zostavovať rozpočet rezortu.
Minister potvrdil rokovania so zamestnávateľmi o systéme duálneho vzdelávania
Pellegrini potvrdil, že na rokovania so zamestnávateľmi o systéme duálneho vzdelávania pôjde s definitívnym návrhom zákona, ktorý by podľa neho mohol obsahovať motiváciu pre zamestnávateľov vo forme úľavy na dani alebo odpočítateľnej položky z daňového základu na žiaka podľa počtu odpracovaných hodín. Od zamestnávateľov nebude žiadať, aby žiakov, ktorí sa budú u nich učiť, po ukončení školy zamestnali. "Bolo by to fajn, ale tá motivácia by mala slúžiť aj tomu, aby firma, ktorá je ochotná zobrať na praktické vyučovanie študentov, si ich nezobrala len presne toľko, koľko potrebuje, ale viac," povedal minister. Podľa Jurzycu v rámci Európskej únie platí, že tam, kde sa systém duálneho vzdelávania využíva, je nižšia nezamestnanosť mladých ľudí. "Ale súčasne platí, že sú vyššie výdavky na školstvo. Musíme si zvážiť, do akej miery chceme výdavky zvyšovať a do akej miery si môžeme dovoliť ich zvyšovať," povedal. Myslí si, že kľúčové je v tomto prípade merať návratnosť investícií do školstva, teda, ako sa investícia vráti štátu vo forme zvýšených platov alebo v tom, že bude menej nezamestnaných absolventov. "Je na to metodika OECD a vidím, že rezort si pripravuje pôdu na takéto výpočty," dodal Jurzyca.