Návrh z dielne Úradu pre verejné obstarávanie predstavil v závere desiateho rokovacieho dňa 53. schôdze NR SR minister spravodlivosti Tomáš Borec.
Autor TASR
Bratislava 1. júla (TASR) - Firmy, ktoré sa uchádzajú o štátne zákazky vo verejných tendroch, by mali zverejňovať svojich konečných beneficientov. S vytvorením verejného registra konečných užívateľov výhod z firiem počíta novela zákona o verejnom obstarávaní. Návrh z dielne Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) predstavil v závere desiateho rokovacieho dňa 53. schôdze NR SR minister spravodlivosti Tomáš Borec (nominant Smeru-SD).
Register má obsahovať údaje fyzických osôb, ktoré sú skutočnými, nielen formálnymi vlastníkmi subjektov participujúcich na verejnom obstarávaní. Má ísť o podmienku, aby takýto podnikateľ mohol dostať zákazku od štátu.
Verejný obstarávateľ tak od septembra nebude môcť uzavrieť zmluvu s uchádzačmi, ktorí nebudú mať v novom registri zapísaných konečných užívateľov výhod. Táto podmienka sa týka aj subdodávateľov a osôb, ktoré zabezpečujú ekonomickú či odbornú spôsobilosť účastníka vo verejnej súťaži.
"Dôvodom predloženia návrhu zákona je snaha zabezpečiť, aby zmluvy vo verejnom obstarávaní uzatvárali iba subjekty so známou vlastníckou štruktúrou až po úroveň fyzických osôb. Identifikácia konečných užívateľov výhod má nesporný význam na zvýšenie transparentnosti, zabránenie konfliktu záujmov a boj proti korupcii vo verejnom obstarávaní," tvrdí predkladateľ.
Podkladom pre zápis konečných užívateľov výhod do registra má byť okrem samotnej žiadosti aj doklad o oprávnení dodávať tovar alebo službu, čestné vyhlásenie, že konečný užívateľ výhod spĺňa vybrané podmienky týkajúce sa jeho bezúhonnosti, ako aj čestné vyhlásenie o pravdivosti a úplnosti údajov. Podnikateľ bude musieť pri zápise konečných užívateľov výhod informovať aj o tom, či títo sú, alebo nie sú verejnými funkcionármi.
Verejný obstarávateľ má mať zo zákona možnosť vypovedať zmluvu s uchádzačom, ktorý nemal svojich konečných užívateľov výhod v čase jej uzavretia zapísaných v určenom registri. Pokiaľ tak nebude postupovať, hrozí mu pokuta päť percent zo zmluvnej ceny. Sankciou pre uchádzača, ktorý si nesplní tieto povinnosti, má byť okrem pokuty od 10.000 eur do jedného milióna eur aj zákaz účasti vo verejnom obstarávaní na obdobie troch rokov.
Novela tiež upravuje vyčiarknutie z registra konečných užívateľov výhod. Okrem tradičných dôvodov, teda uvedenia nepravdivých údajov, napríklad aj v prípade, že podnikateľ má pobyt alebo sídlo v štáte, ktorý nespolupracuje pri overovaní identifikácie konečného užívateľa výhod.
ÚVO má v súvislosti s overovaním pravdivosti údajov v registri získať výnimku z daňového a bankového tajomstva. Novela tiež zavádza povinnosť spolupracovať s úradom napríklad pre finančnú spravodajskú jednotku.
Opozícia je nespokojná, že zákon sa týka len verejných obstarávaní a nerieši napr. čerpanie eurofondov, nadobúdanie majetku štátu či výber zdravotného poistenia. "Cez verejné obstarávania prechádza len 20 percent verejných zdrojov a tých zostávajúcich 80 percent financií by zostalo týmto zákonom nedotknutých," upozornila Lucia Žitňanská (Most-Híd).
Boris Susko (Smer-SD) ju upozornil, že jej návrh je nedostatočný. Podľa jeho slov totiž hovorí len o povinnosti zverejniť údaje v registri, ale nerieši, čo sa bude diať, ak dôjde k porušeniu. "Teraz sú v návrhu zákona len verejné obstarávania, lebo ÚVO má celý tento proces vyriešený. Rozšírenie aj na ďalšie čerpanie verejných zdrojov si vyžaduje zmenu oveľa viac zákonov," upozornil.
Register má obsahovať údaje fyzických osôb, ktoré sú skutočnými, nielen formálnymi vlastníkmi subjektov participujúcich na verejnom obstarávaní. Má ísť o podmienku, aby takýto podnikateľ mohol dostať zákazku od štátu.
Verejný obstarávateľ tak od septembra nebude môcť uzavrieť zmluvu s uchádzačmi, ktorí nebudú mať v novom registri zapísaných konečných užívateľov výhod. Táto podmienka sa týka aj subdodávateľov a osôb, ktoré zabezpečujú ekonomickú či odbornú spôsobilosť účastníka vo verejnej súťaži.
"Dôvodom predloženia návrhu zákona je snaha zabezpečiť, aby zmluvy vo verejnom obstarávaní uzatvárali iba subjekty so známou vlastníckou štruktúrou až po úroveň fyzických osôb. Identifikácia konečných užívateľov výhod má nesporný význam na zvýšenie transparentnosti, zabránenie konfliktu záujmov a boj proti korupcii vo verejnom obstarávaní," tvrdí predkladateľ.
Podkladom pre zápis konečných užívateľov výhod do registra má byť okrem samotnej žiadosti aj doklad o oprávnení dodávať tovar alebo službu, čestné vyhlásenie, že konečný užívateľ výhod spĺňa vybrané podmienky týkajúce sa jeho bezúhonnosti, ako aj čestné vyhlásenie o pravdivosti a úplnosti údajov. Podnikateľ bude musieť pri zápise konečných užívateľov výhod informovať aj o tom, či títo sú, alebo nie sú verejnými funkcionármi.
Verejný obstarávateľ má mať zo zákona možnosť vypovedať zmluvu s uchádzačom, ktorý nemal svojich konečných užívateľov výhod v čase jej uzavretia zapísaných v určenom registri. Pokiaľ tak nebude postupovať, hrozí mu pokuta päť percent zo zmluvnej ceny. Sankciou pre uchádzača, ktorý si nesplní tieto povinnosti, má byť okrem pokuty od 10.000 eur do jedného milióna eur aj zákaz účasti vo verejnom obstarávaní na obdobie troch rokov.
Novela tiež upravuje vyčiarknutie z registra konečných užívateľov výhod. Okrem tradičných dôvodov, teda uvedenia nepravdivých údajov, napríklad aj v prípade, že podnikateľ má pobyt alebo sídlo v štáte, ktorý nespolupracuje pri overovaní identifikácie konečného užívateľa výhod.
ÚVO má v súvislosti s overovaním pravdivosti údajov v registri získať výnimku z daňového a bankového tajomstva. Novela tiež zavádza povinnosť spolupracovať s úradom napríklad pre finančnú spravodajskú jednotku.
Opozícia je nespokojná, že zákon sa týka len verejných obstarávaní a nerieši napr. čerpanie eurofondov, nadobúdanie majetku štátu či výber zdravotného poistenia. "Cez verejné obstarávania prechádza len 20 percent verejných zdrojov a tých zostávajúcich 80 percent financií by zostalo týmto zákonom nedotknutých," upozornila Lucia Žitňanská (Most-Híd).
Boris Susko (Smer-SD) ju upozornil, že jej návrh je nedostatočný. Podľa jeho slov totiž hovorí len o povinnosti zverejniť údaje v registri, ale nerieši, čo sa bude diať, ak dôjde k porušeniu. "Teraz sú v návrhu zákona len verejné obstarávania, lebo ÚVO má celý tento proces vyriešený. Rozšírenie aj na ďalšie čerpanie verejných zdrojov si vyžaduje zmenu oveľa viac zákonov," upozornil.