Teraz.sk prináša VÝBER z fotoporovnaní v projekte Bratislava VTEDY a TERAZ.
Autor Teraz.sk
Ponúkame vám výber z FOTOPOROVNANÍ zo seriálu Bratislava VTEDY a TERAZ, aktuálne s témou katastrof, ktoré v priebehu desaťročí postihli naše hlavné mesto.
26. novembra 1945
12. októbra 2021
28. mája 1945
27. septembra 2021
Rok 1954
Petržalku postihla masívna povodeň, zasiahla aj štvrť pri nej - Starý Háj. "Pri poklese hladiny Dunaja v Bratislave priemerne o viac ako 1 cm za hodinu značí, že hladina v piatok 16.t.m. klesla oproti najvyššej dosiahnutej úrovni o 26 cm. Napriek tomu spodné vody stúpajú aj naďalej a ohrozujú objekty a obytné budovy najmä v nízkych polohách. Okrem toho premočené hrádze umožňujú presakovanie vody," píše sa v pôvodnej dobovej popiske k fotografii, ktorú 17.7.1954 urobil Jožo Teslík.
Rok 2021
Aktuálny pohľad z 23.9.2021 drámy z rokov päťdesiatych vôbec nepripomína. Dunaj je regulovaný Vodným dielom Gabčíkovo, aj systémom protipovodňových hrádzí. Pohľad zodpovedajúci historickej fotografii našiel Ľ. Deák na ihrisku Bradáčova.
27. november 1966
26. novembra 2021
Miesto (doteraz) najväčšej leteckej katastrofy na území bývalej ČSSR – Sakrakopec nad Račou v katastri obce Svätý Jur, tak opísal toto miesto Roman Delikát. "Za nepriaznivých poveternostných podmienok tu 24. novembra 1966 o 16.30 krátko po štarte havarovalo lietadlo Iľjušin 18 s imatrikuláciou LZ-BEN bulharsko-sovietskej leteckej spoločnosti TABSO, na lete č. 101. Napriek tomu veľa ľudí o tejto katastrofe netuší, resp. má len minimálne informácií," dodal. Rovnaký typ lietadla (Iľjušin 18) skončil pri leteckej katastrofe, ktorá sa odohrala o 10 rokov neskôr, v jazere na Zlatých Pieskoch.
Nehoda na Sakrakopci si vyžiadala životy 82 pasažierov, čo bola vlastne celá posádka lietadla. Pri druhej spomínanej nehode zahynulo 76 ľudí a traja katastrofu prežili. "Okrem rovnakého typu lietadla majú spoločné aj ďalší smutný osud, keď obe havárie nemali desiatky rokov žiadny oficiálny pomník. Na Sakrakopci bolo na pamiatku každej z obetí vysadených 82 briez a o katastrofe svedčili len vyryté nápisy na dvoch zo stromov, ktoré pád lietadla neskosil. Symbolické kríže pribúdali a následkom počasia aj ubúdali," vysvetlil Roman Delikát a dodal, že "niekoľko rokov sa toto miesto neobjavovalo ani v turistických mapách a nájsť ho vedeli len tí, ktorí o katastrofe vedeli, príp. im toto smutné miesto niekto ukázal".
V rámci FOTOPOROVNANIA situácie vtedy a teraz sú snímky z archívu Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR) konfrontované s aktuálnymi zábermi amatérskeho fotografa Ľubomíra Deáka, ktorému učarovali premeny jeho rodného mesta – Bratislavy. Deák fotí aktuálne snímky vždy z toho istého miesta a uhla pohľadu, aký prináša aj archívna historická fotografia. K historickej fotografii ponúkame dobovú popisku tak, ako ju vytvoril fotograf v danej dobe.
Bombardovanie v 2. svetovej vojne
26. novembra 1945
12. októbra 2021
28. mája 1945
27. septembra 2021
Záplavy - Prievoz
Záplavy-Petržalka
Rok 1954
Petržalku postihla masívna povodeň, zasiahla aj štvrť pri nej - Starý Háj. "Pri poklese hladiny Dunaja v Bratislave priemerne o viac ako 1 cm za hodinu značí, že hladina v piatok 16.t.m. klesla oproti najvyššej dosiahnutej úrovni o 26 cm. Napriek tomu spodné vody stúpajú aj naďalej a ohrozujú objekty a obytné budovy najmä v nízkych polohách. Okrem toho premočené hrádze umožňujú presakovanie vody," píše sa v pôvodnej dobovej popiske k fotografii, ktorú 17.7.1954 urobil Jožo Teslík.
Rok 2021
Aktuálny pohľad z 23.9.2021 drámy z rokov päťdesiatych vôbec nepripomína. Dunaj je regulovaný Vodným dielom Gabčíkovo, aj systémom protipovodňových hrádzí. Pohľad zodpovedajúci historickej fotografii našiel Ľ. Deák na ihrisku Bradáčova.
Havária lietadla
27. november 1966
26. novembra 2021
Miesto (doteraz) najväčšej leteckej katastrofy na území bývalej ČSSR – Sakrakopec nad Račou v katastri obce Svätý Jur, tak opísal toto miesto Roman Delikát. "Za nepriaznivých poveternostných podmienok tu 24. novembra 1966 o 16.30 krátko po štarte havarovalo lietadlo Iľjušin 18 s imatrikuláciou LZ-BEN bulharsko-sovietskej leteckej spoločnosti TABSO, na lete č. 101. Napriek tomu veľa ľudí o tejto katastrofe netuší, resp. má len minimálne informácií," dodal. Rovnaký typ lietadla (Iľjušin 18) skončil pri leteckej katastrofe, ktorá sa odohrala o 10 rokov neskôr, v jazere na Zlatých Pieskoch.
Nehoda na Sakrakopci si vyžiadala životy 82 pasažierov, čo bola vlastne celá posádka lietadla. Pri druhej spomínanej nehode zahynulo 76 ľudí a traja katastrofu prežili. "Okrem rovnakého typu lietadla majú spoločné aj ďalší smutný osud, keď obe havárie nemali desiatky rokov žiadny oficiálny pomník. Na Sakrakopci bolo na pamiatku každej z obetí vysadených 82 briez a o katastrofe svedčili len vyryté nápisy na dvoch zo stromov, ktoré pád lietadla neskosil. Symbolické kríže pribúdali a následkom počasia aj ubúdali," vysvetlil Roman Delikát a dodal, že "niekoľko rokov sa toto miesto neobjavovalo ani v turistických mapách a nájsť ho vedeli len tí, ktorí o katastrofe vedeli, príp. im toto smutné miesto niekto ukázal".