Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 18. november 2024Meniny má Eugen
< sekcia Slovensko

Gröhling: Naštartovali sme procesy a položili základy reformy školstva

Na archívnej snímke z 23. marca 2022 minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) prichádza na 72. schôdzu vlády SR v Bratislave. Foto: TASR – Martin Baumann

Minister pripomenul, že ihneď po nástupe museli začať riešiť pandémiu ochorenia COVID-19.

Bratislava 8. apríla (TASR) – V uplynulých dvoch rokoch sa zmeny v oblasti školstva ukotvili v legislatíve, naštartovali sa reformné procesy a položili sa pevné základy pre reformu školstva. Uviedol to pre TASR v hodnotení prvej polovice volebného obdobia minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS). Ako dodal, teraz je potrebné na týchto základoch budovať a postupne všetky tieto zmeny pretavovať aj do praxe, aby ich pocítili školy, učitelia aj žiaci.

Za dva roky od nástupu novej vlády sa vedeniu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR podarilo schváliť tri zákony v regionálnom školstve, ktoré sú základom pre jeho reformu, otvoriť trh s učebnicami, zjednotiť financovanie školstva. Podarila sa aj transformácia Slovenskej akadémie vied či schválenie novely vysokoškolského zákona. Šéf rezortu školstva tvrdí, že schválená novela vysokoškolského zákona otvára vysoké školy vonkajšiemu prostrediu a prináša do nich prvky západných vysokoškolských systémov. "Je to napríklad aj zmena financovania vysokých škôl podľa kvality," uviedol minister školstva.

Ako doplnil, zlučujú a sfunkčňujú organizácie ministerstva, ktorých bolo 18 a doteraz podľa jeho slov nefungovali dostatočne dobre. "Nič z toho nevzniká ľahko, ale bola to tímová práca všetkých v rezorte. Pripravili sme aj kvalitný plán obnovy, kde školstvo čakajú výrazné investície," povedal.

Poukázal aj na zmenu obsahu vzdelávania, teda toho, čo a ako sa žiaci učia. "Na zmenách obsahu vzdelávania robí 300 učiteľov, riaditeľov a odborníkov. Sú to ľudia zo škôl pre nadané deti aj ľudia zo škôl, kde sú žiaci zo znevýhodneného prostredia, akademici aj odborníci z praxe. Menia učivo tak, aby na seba logicky nadväzovalo medzi predmetmi aj ročníkmi," povedal minister školstva. Vedenie rezortu chce do škôl dostať viac inovatívnych metód, blokové vyučovanie, prepájanie poznatkov medzi predmetmi či kritické myslenie. "S týmto budú pomáhať školám regionálne centrá, kde združujeme šikovných učiteľov z praxe," doplnil.

Minister pripomenul, že ihneď po nástupe museli začať riešiť pandémiu ochorenia COVID-19. "Po nástupe sme za štyri dni spustili web Učíme na diaľku. Jeho tvorba stála presne nula eur, robili sme ho vo vlastnej réžii. Web zhromažďoval všetky materiály a portály potrebné na online výučbu a mal vysokú návštevnosť rodičov a žiakov. Zmenou zákona sme sprístupnili učebnice online, pripravili sme webináre a semináre pre učiteľov o tom, ako učiť online," vymenoval. Ako ďalej pripomenul, počas pandémie sa investovalo z vlastných zdrojov deväť miliónov eur na digitálnu techniku pre školy a zdôraznil, že sa v tom bude pokračovať.

Po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine podľa slov šéfa rezortu školstva vypracovali pre školy usmernenia, ako zaraďovať žiakov z Ukrajiny do tried, zasielajú im financie na potrebné výdavky či preplácajú jazykové kurzy.