Na Slovensku postupne vzniká 40 regionálnych centier, ktoré budú poskytovať mentoring pre učiteľov, pričom dve z centier už fungujú.
Autor TASR
Bratislava 26. októbra (TASR) - Hlavným cieľom reformy školstva nie je to, aby sa učivo odškrtlo v evidencii ako prebrané, ale to, aby ho žiak pochopil a vedel v živote použiť. Tvrdí to minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS). Podľa jeho slov prinesie reforma obsahu vzdelávania menej encyklopedického memorovania, dôraz na praktické využitie poznatkov, bádanie a získavanie informácií.
Rezort školstva avizoval, že sa väčší dôraz bude klásť na kritické myslenie. Reforma by podľa neho mala priniesť aj vzdelávanie prírodných vied prostredníctvom bádania a experimentov. Zameria sa aj na rozvoj komunikačných zručností a posilniť by sa mala aj finančná gramotnosť, ktorá bude súčasťou viacerých vyučovacích predmetov.
Ministerstvo informovalo, že nový obsah vzdelávania tvorí približne 300 učiteľov, odborníkov z praxe aj akademikov. Zmeny vo výučbe sa majú dotknúť slovenského jazyka a literatúry.
Riaditeľka odboru predprimárneho vzdelávania a základných škôl Anna Chlupíková poukázala na to, že pre iné témy vyučujúci nemohli venovať pozornosť skutočne dôležitým aspektom jazyka. "Napríklad rozvíjať schopnosť komunikácie, spracovať informácie, čítať a diskutovať o prečítanom diele, vnímať krásu jazyka alebo vedieť na úrovni a rozumne vyjadriť svoj názor," poznamenala.
Odstrániť by sa mali aj nedostatky súčasného učiva. Do škôl sa majú dostať aj moderné a inovatívne metódy výučby. Medzi ne patrí napríklad medzipredmetová výučba, v ktorej sa prepájajú a spoločne učia poznatky z viacerých predmetov – napríklad prírodoveda so zemepisom, fyzika s matematikou a podobne.
Podľa Gröhlinga ide "o náročnú úlohu". "Jej cieľom je to, čo spoločnosť v školstve dlhodobo požadovala – učivo, ktoré dáva zmysel, je prepojené naprieč predmetmi a je podporené inovatívnymi učebnými metódami," doplnil.
Na Slovensku postupne vzniká 40 regionálnych centier, ktoré budú poskytovať mentoring pre učiteľov, pričom dve z centier už fungujú.
Reforma obsahu vzdelávania je súčasťou balíka troch reformných zákonov z dielne rezortu školstva, ktoré schválila Národná rada (NR) SR ešte minulý týždeň. Priniesť by mali napríklad aj zefektívnenie procesu prijímacieho konania na vzdelávanie v stredných školách či komplexnú zmenu systému poradenstva a prevencie.
Ministerstvo školstva má podľa novely obstarávať materiálno-technické vybavenie školám "priamo", nie formou poskytovania finančných prostriedkov na tento účel. Novela tiež hovorí o tom, že dieťa so zdravotným znevýhodnením by mohlo plniť povinné predprimárne vzdelávanie v rozsahu aj menej ako štyri hodiny denne.
Rezort školstva avizoval, že sa väčší dôraz bude klásť na kritické myslenie. Reforma by podľa neho mala priniesť aj vzdelávanie prírodných vied prostredníctvom bádania a experimentov. Zameria sa aj na rozvoj komunikačných zručností a posilniť by sa mala aj finančná gramotnosť, ktorá bude súčasťou viacerých vyučovacích predmetov.
Ministerstvo informovalo, že nový obsah vzdelávania tvorí približne 300 učiteľov, odborníkov z praxe aj akademikov. Zmeny vo výučbe sa majú dotknúť slovenského jazyka a literatúry.
Riaditeľka odboru predprimárneho vzdelávania a základných škôl Anna Chlupíková poukázala na to, že pre iné témy vyučujúci nemohli venovať pozornosť skutočne dôležitým aspektom jazyka. "Napríklad rozvíjať schopnosť komunikácie, spracovať informácie, čítať a diskutovať o prečítanom diele, vnímať krásu jazyka alebo vedieť na úrovni a rozumne vyjadriť svoj názor," poznamenala.
Odstrániť by sa mali aj nedostatky súčasného učiva. Do škôl sa majú dostať aj moderné a inovatívne metódy výučby. Medzi ne patrí napríklad medzipredmetová výučba, v ktorej sa prepájajú a spoločne učia poznatky z viacerých predmetov – napríklad prírodoveda so zemepisom, fyzika s matematikou a podobne.
Podľa Gröhlinga ide "o náročnú úlohu". "Jej cieľom je to, čo spoločnosť v školstve dlhodobo požadovala – učivo, ktoré dáva zmysel, je prepojené naprieč predmetmi a je podporené inovatívnymi učebnými metódami," doplnil.
Na Slovensku postupne vzniká 40 regionálnych centier, ktoré budú poskytovať mentoring pre učiteľov, pričom dve z centier už fungujú.
Reforma obsahu vzdelávania je súčasťou balíka troch reformných zákonov z dielne rezortu školstva, ktoré schválila Národná rada (NR) SR ešte minulý týždeň. Priniesť by mali napríklad aj zefektívnenie procesu prijímacieho konania na vzdelávanie v stredných školách či komplexnú zmenu systému poradenstva a prevencie.
Ministerstvo školstva má podľa novely obstarávať materiálno-technické vybavenie školám "priamo", nie formou poskytovania finančných prostriedkov na tento účel. Novela tiež hovorí o tom, že dieťa so zdravotným znevýhodnením by mohlo plniť povinné predprimárne vzdelávanie v rozsahu aj menej ako štyri hodiny denne.