Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Slovensko

História nepozná činnosť letectva v takom rozsahu ako počas SNP

Peter Šumichrast, archívne foto. Foto: TASR

Bojové nasadenie leteckého pluku sa neobišlo bez strát. Počas bojov zahynuli podporučíci František Vaculík, Bohuslav Mráz a Tomáš Motyčka.

Bratislava 24. augusta (TASR) - Vojenská história nepozná taký prípad bojovej činnosti leteckej jednotky v hlbokom tyle nepriateľa, ako to bolo v prípade Kombinovanej letky a 1. československého samostatného stíhacieho leteckého pluku v Sovietskom zväze počas Slovenského národného povstania (SNP). Pri príležitosti 80. výročia vyhlásenia SNP to TASR povedal zástupca riaditeľa Vojenského historického ústavu Peter Šumichrast.

Výzbroj povstaleckého pluku do príletu 1. československého samostatného stíhacieho leteckého pluku tvorili zväčša zastarané lietadlá československej výroby Letov Š-328 a Avia B-534. Zodpovedajúcu bojovú hodnotu mali len dva Messerschmitty Bf 109 G-6. Niekoľko nemeckých Messerschmittov Bf 109 E, ktoré taktiež patrili do výzbroje Kombinovanej letky, nebolo rovnocennými protivníkmi posledných verzií nemeckých stíhačiek typu Bf 109 a Fw 190.

Krátko pred vyhlásením SNP došlo k odzbrojeniu dvoch východoslovenských divízií generála Augustína Malára. V ich bojovej zostave bola aj Skupina vzdušných zbraní majora letectva Júliusa Trnku. "Bola zostavená z bojových leteckých jednotiek s najkvalitnejším personálom a leteckým materiálom, ktorým v tom čase slovenské letectvo disponovalo. Počet najmodernejších lietadiel Bf 109G-6 (15 kusov) bol značne zredukovaný americkým letectvom 26. júna 1944. Ďalšie lietadlá tohto typu boli zničené, respektíve poškodené pri viacerých leteckých nehodách. Z tohto dôvodu mohla byť len malá časť z nich použiteľná na ozbrojené povstanie," objasnil Šumichrast.

Kvalita letectva na východe Slovenska bola vyššia, akou disponovalo povstalecké letectvo na letisku Tri Duby. "Historickým faktom je, že Skupina vzdušných zbraní v ranných hodinách 31. augusta 1944 preletela na územie oslobodené sovietskou Červenou armádou. Jej príslušníkov po preverení sovietskymi a československými spravodajskými orgánmi prijali do československej brannej moci a zaradili do československého zahraničného vojska. Po preškolení na sovietsku leteckú techniku tvorili základ personálu 1. československej zmiešanej leteckej divízie v ZSSR," uviedol.

Prvý československý samostatný stíhací letecký pluk, ktorému velil štábny kapitán František Fajtl, priletel na povstalecké územie 17. septembra 1944. Ich úspechy v boji neboli žiadnym prekvapením. Časť pilotov mala bohaté bojové skúsenosti získané v britskom Kráľovskom letectve, ako aj z bojov vo Francúzsku v roku 1940. V leteckom personáli pluku, ktorý tvorili prevažne piloti českej národnosti, boli aj dvaja Slováci - Anton Matúšek a Ľudovít Dobrovodský.

"Po spravodajskom preverení a preškolení pôsobili v 128. československej samostatnej stíhacej leteckej peruti v ZSSR, vyzbrojenej lietadlami typu Lavočkin La-5FN. Išlo o moderné sovietske stíhacie lietadlá, ktoré prišli priamo z výroby, čiže neboli opotrebované prevádzkou v náročných poľných podmienkach," priblížil Šumichrast.

Príslušníci 1. československého samostatného stíhacieho leteckého pluku v ZSSR po prílete na povstalecké územie úspešne zasiahli do bojov proti fašizmu. Bojovým majstrovstvom a preukázanou odvahou si získali nielen veľké uznanie v radoch spolubojovníkov, ale aj náležitý rešpekt v radoch nepriateľa. Na povstaleckom nebi si vybojovali leteckú nadvládu a účinne podporovali boj pozemných jednotiek 1. československej armády na Slovensku i partizánov.

"To znamená, že do poslednej bodky splnili to, čo od nich armádne velenie očakávalo. Piloti pluku za obdobie operačného nasadenia vykonali počas 29 letových dní dovedna 566 letov v čase 375 hodín a 10 minút. Z toho bolo až 561 letov operačných s trvaním 372 hodín a 10 minút. Pri nich si na vojnovom nebi vybojovali absolútnu leteckú nadvládu, ktorú korunovali zostrelmi deviatich nemeckých lietadiel, pravdepodobnými zostrelmi troch a poškodením šiestich lietadiel," doplnil vojenský historik.

Ďalej pri útokoch na nepriateľské pozemné ciele zhodili 624 leteckých bômb a vystrieľali asi 50.000 kanónových granátov. Pri neočakávanom leteckom prepade letiska v Piešťanoch zničili desať a poškodili ďalších desať nepriateľských lietadiel. Zničili, resp. poškodili množstvo pozemnej vojenskej techniky a materiálu. Po priblížení nemeckých okupačných jednotiek k letisku Tri Duby 11 letuschopných lietadiel pluku 25. októbra preletelo cez front k Červenej armáde.

Najúspešnejším pilotom pluku bol podporučík Leopold Šrom s dva a pol zostrelmi nepriateľského lietadla. Ďalšie dve nepriateľské lietadlá mu boli pripísané ako pravdepodobne zostrelené. Z dvojice Slovákov bol úspešnejší Dobrovodský, ktorý zostrelil jedno nepriateľské lietadlo a dve ďalšie poškodil.

Bojové nasadenie leteckého pluku sa neobišlo bez strát. Počas bojov zahynuli podporučíci František Vaculík, Bohuslav Mráz a Tomáš Motyčka. Podporučík František Kruťa, ktorého počas SNP zostrelila nemecká protiletecká obrana, mal viac šťastia a zostrel prežil. Padol však do nemeckého zajatia, z ktorého sa mu podarilo ujsť. Nakoniec bol oslobodený Červenou armádou a vrátil sa k československej leteckej jednotke na základni Poremba.

"K ich zostrelom došlo pri letoch v nízkych letových hladinách, a to nad územím obsadeným nepriateľom. Zasiahla ich nepriateľská obrana proti lietadlám. Žiaden pilot sa nedokáže účinne ubrániť pred nepriateľskou protilietadlovou obranou. Môže to byť akákoľvek hviezda, akékoľvek letecké eso," povedal ďalej Šumichrast.

Napriek tomu, že Slovensko už v čase SNP "patrilo" do sféry vplyvu Sovietov, americké letectvo vykonalo niekoľko operačných letov nad Slovenskom na pomoc povstalcom. Uskutočnili sa 13. septembra 1944, keď letci 15. americkej leteckej armády bombardovali dôležitý železničný uzol Vrútky, a 20. septembra, keď bombardovali letisko Malacky - Nový Dvor, využívané nemeckou Luftwaffe.

"Netreba však zabudnúť ani na americký nálet na rafinériu v Dubovej, ktorý sa uskutočnil deväť dní pred vyhlásením SNP. Pohonné látky, s ktorými počítalo ilegálne Vojenské ústredie, boli zničené. Bombardovací nálet bol vykonaný napriek tomu, že organizátori povstania upozorňovali československých predstaviteľov v Londýne, aby spojenecké letecké sily neútočili na Dubovú. Nevieme, z akých dôvodov sa táto informácia nedostala k plánovačom leteckých operácií, respektíve prečo bola ignorovaná," pripomenul historik Šumichrast.