Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Slovensko

Horecký: Učitelia nemôžu pri vstupe do školy kontrolovať všetky deti

Na snímke dočasne poverený minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Ján Horecký. Foto: TASR - Jaroslav Novák

Horecký poukázal aj na to, že situácia v školách je na Slovensku lepšia ako napríklad vo Fínsku, s ktorým sa často porovnáme v kvalite vzdelávania.

Bratislava 26. apríla (TASR) – Učitelia nemôžu pri vstupe do školy kontrolovať všetky deti, majú to robiť ich rodičia. Tí sa majú so svojimi deťmi aj rozprávať. V súvislosti s incidentom na základnej škole (ZŠ) v Banskej Bystrici, pri ktorom žiačka nevedomky požila tekutý dezinfekčný prostriedok, to v stredu po rokovaní vlády uviedol dočasne poverený minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Ján Horecký.

Šéf rezortu školstva poukázal na to, že v súvislosti so šikanou v školskom prostredí sa organizujú nielen školenia, k dispozícii sú aj rôzne usmernenia, smernice, krízové opatrenia, krízový manažment či tímy, ktoré dokážu okamžite na zasiahnutú školu prísť. Avšak podľa jeho slov ide len o rámcové kroky. Pre Horeckého je oveľa dôležitejšia prevencia. Poukázal na to, že je potrebné posilniť spoluprácu s rodičmi.

"Najviac úrazov sa deje v domácnostiach, nie v školách. Napriek tomu, že máme každý deň 83.000 maloletých žiakov, v školách sa nám stane takáto nehoráznosť netolerovateľná, našťastie, len z času na čas," povedal šéf rezortu školstva. Nechce, aby si niekto myslel, že si učitelia nerobia v škole svoju prácu.

Horecký poukázal aj na to, že situácia v školách je na Slovensku lepšia ako napríklad vo Fínsku, s ktorým sa často porovnáme v kvalite vzdelávania. Upozornil, že práve v tejto severskej krajine sa na pôde škôl stalo viacero vrážd. Verí, že na Slovensku sa to nikdy nestane. Pozornosť upriamil aj na ďalšie vyspelé krajiny, kde sa v školskom prostredí deje vandalizmus a je tam prítomné aj násilie.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR pre TASR uviedlo, že v súvislosti so šikanou sú na školách možnosti pomoci a prevencie priamo od školských psychológov, špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov až po celé školské podporné tímy. "Ideálne by bolo, ak by mala každá škola svoj podporný tím. Ale v niektorých lokalitách to tak stále nie je," skonštatovalo ministerstvo s tým, že pomoc a intervenciu poskytujú aj centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.

Za nesmierne dôležitú považuje rezort školstva v rámci prevencie šikany na školách prítomnosť odborných zamestnancov a iných podporných profesií. V tejto oblasti aktuálne pripravuje spustenie nového národného projektu financovaného z európskych zdrojov, pomôcť má udržať súčasné pozície školských podporných tímov, pedagogických asistentov a pomocných vychovávateľov v školách. "Zároveň aj školy, ktoré doteraz zapojené neboli, dostanú možnosť sa o financie uchádzať," dodalo ministerstvo.

K incidentu na ZŠ Pieninská v Banskej Bystrici došlo v pondelok (24. 4.) po hodine telesnej výchovy, keď išli žiaci šiesteho ročníka späť do triedy na ďalšie vyučovanie. Jedno z dievčat sa napilo z vlastnej fľaše a obsah tekutiny vypľulo na dlážku. Dezinfekčný prostriedok vo fľaši mala zacítiť triedna učiteľka. Žiačka bola prevezená do banskobystrickej detskej nemocnice, jej stav je stabilizovaný a nie je v ohrození života.

Vedenie školy v súvislosti s incidentom odmieta, že by dievča bolo dlhodobo šikanované. O tom, odkiaľ dezinfekčný prostriedok pochádzal, škola nemá vedomosť. Udalosť preveruje polícia. V súvislosti s prípadom prijala trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu ublíženia na zdraví v štádiu pokusu.