Dôvodom zvyšovania počtu vozidiel je podľa IEP najmä rast životnej úrovne meranej v HDP na obyvateľa.
Autor TASR
Bratislava 14. júla (TASR) - Do roku 2035 pribudne na slovenských cestách ďalších 500.000 áut. Počet osobných vozidiel by tak mohol dosiahnuť približne tri milióny. Vyplýva to z analýzy "Čisto a zbesilo" Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).
"Aktuálne je u nás registrovaných 2,5 milióna áut, pričom ešte v roku 1992 ich bolo len 950.000. Okrem roku 2004, keď prišlo v súvislosti so zmenou evidencie k vyradeniu veľkého počtu vozidiel, ich počet každý rok rástol," zhrnuli analytici.
Dôvodom zvyšovania počtu vozidiel je podľa IEP najmä rast životnej úrovne meranej v HDP na obyvateľa. Napriek tomu, že nové vozidlá produkujú menej emisií skleníkových plynov, ich celkové množstvo sa pre nárast počtu vozidiel zvyšuje, skonštatoval.
"Počet vozidiel je vyšší v krajinách s nižšou hustotou obyvateľstva a vyšším podielom obyvateľov žijúcich na vidieku. Naopak, nižší počet vozidiel môže zabezpečiť vyššia dostupnosť verejnej dopravy, ako napríklad v Holandsku," uviedli analytici. Dodali, že napriek nižšiemu dopytu po nových vozidlách počas pandémie počet vozidiel naďalej rastie alebo zostáva rovnaký vo všetkých krajinách Európskej únie. Pri znižovaní emisií z dopravy je preto nutné podporiť aj prechod na vozidlá s bezemisným pohonom a zvyšovať podporu pre mestskú hromadnú dopravu.
"Aktuálne je u nás registrovaných 2,5 milióna áut, pričom ešte v roku 1992 ich bolo len 950.000. Okrem roku 2004, keď prišlo v súvislosti so zmenou evidencie k vyradeniu veľkého počtu vozidiel, ich počet každý rok rástol," zhrnuli analytici.
Dôvodom zvyšovania počtu vozidiel je podľa IEP najmä rast životnej úrovne meranej v HDP na obyvateľa. Napriek tomu, že nové vozidlá produkujú menej emisií skleníkových plynov, ich celkové množstvo sa pre nárast počtu vozidiel zvyšuje, skonštatoval.
"Počet vozidiel je vyšší v krajinách s nižšou hustotou obyvateľstva a vyšším podielom obyvateľov žijúcich na vidieku. Naopak, nižší počet vozidiel môže zabezpečiť vyššia dostupnosť verejnej dopravy, ako napríklad v Holandsku," uviedli analytici. Dodali, že napriek nižšiemu dopytu po nových vozidlách počas pandémie počet vozidiel naďalej rastie alebo zostáva rovnaký vo všetkých krajinách Európskej únie. Pri znižovaní emisií z dopravy je preto nutné podporiť aj prechod na vozidlá s bezemisným pohonom a zvyšovať podporu pre mestskú hromadnú dopravu.