NDS vraj vykazuje závažné protisúťažné správanie, preto by spoločnosť mala zopakovať najväčšie tendre, nakoľko v nich sama obmedzila súťaž. Ak by sa tak stalo, ušetriť by sa mohlo až 189 miliónov eur.
Autor TASR
Bratislava 29. júla (TASR) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) by mala zrušiť práve prebiehajúce tendre na časť D1 pri Prešove a D3 pri Čadci. Myslia si to predstavitelia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), ktorí k takémuto kroku diaľničiarov vyzvali na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.
"Domnievame sa, že indície, ktoré ukazujú jasné protisúťažné správanie samotného obstarávateľa – diaľničnej spoločnosti, sú natoľko závažné, že aktuálne najväčšie tendre by NDS mala zopakovať, pretože v nich sama obmedzila súťaž," zdôraznil analytik INEKO Ján Kovalčík.
Aktuálne prebiehajú tri súťaže na výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh a diaľnice D1 Budimír - Bidovce. Diaľničiari ich vyhlasovali v približne rovnakom čase. Zároveň poslali súťažné podklady vo všetkých troch tendroch uchádzačom v jeden deň, a to 12. novembra 2015. Stavbári tak mali ponuky na tri tendre pripraviť v priebehu siedmich týždňov, vrátane vianočného obdobia.
"Počas tohto obdobia poslala NDS uchádzačom spolu deväť balíkov doplnení a spresnení súťažných podkladov, všetky v decembri," dodal Kovalčík. V dvoch tendroch boli podľa neho podklady spresňované ešte 22. a 23. decembra a opätovne aj 29. decembra, čiže len tri pracovné dni pred predkladaním ponúk, ktoré bolo 4. januára.
Príprava kvalitnej cenovej ponuky na diaľničnú stavbu si pritom podľa neho vyžaduje minimálne dva mesiace práce. Dobre oceniť v rovnakom čase tri veľké diaľničné stavby je tak pre jednu firmu podľa inštitútu prakticky vylúčené.
Takáto časová kolízia termínov podľa Kovalčíka marila súťaž v najväčších tendroch na výstavbu diaľnic, čoho výsledkom je menej ponúk a vyššie ceny. Zároveň sú podľa inštitútu indície, že sa stavbári na predkladaní ponúk dohodli. NDS dostala totiž v dvoch súťažiach, na úsek D3 Čadca, Bukov - Švrčinovec a na úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. Navyše, v podobnej hodnote, keďže všetky boli v rozpätí 3 %, respektíve 4 %.
V tretej súťaži na úsek D1 Budimír - Bidovce bolo podľa inštitútu päť ponúk, a to opakujúce sa tri konzorciá a ešte dvaja ďalší uchádzači. Z troch konzorcií ale dalo najnižšiu ponuku každé na jednu stavbu. Ak by sa teda aj v treťom tendri stretli len tri opakujúce sa konzorciá, podľa inštitútu by na základe najnižšej ceny vyhralo to tretie. V tomto prípade ale už bola najnižšia ponuka 22 % pod najvyššou a predložil ju jeden z ďalších uchádzačov mimo troch opakujúcich konzorcií.
Takmer dokonalé alibi
INEKO nevylučuje tiež, že sa obráti v tejto veci aj na Protimonopolný úrad (PMÚ) SR, aj keď takéto podanie nemá odkladný účinok. To znamená, že ak by súťaže antimonopolný úrad aj preveroval, diaľničiari ich môžu podpísať. "Ak sa NDS rozhodne ich podpísať, tak ich podpíše bez ohľadu na to, že by takéto podanie existovalo, dokonca aj, že by úrad začal konať," konštatoval Kovalčík.
V tomto prípade sa však podľa neho nedá povedať, že obstarávateľ, čiže diaľničná spoločnosť je v tom nevinne a že sa dohodli len uchádzači. "Tu naopak samotný obstarávateľ podnikol kroky, ktorými výrazne napomohol k takejto dohode a poskytol im takmer dokonalé alibi," dodal. Netvrdí, že nie je možné dokázať protisúťažné správanie, ale samotná NDS takéto dokazovanie sťažila. "NDS sama pochybila a svoje pochybenie by mala jednoznačne napraviť," vyzval diaľničiarov Kovalčík.
INEKO je presvedčené, že keby diaľničná spoločnosť zopakovala súťaže na D1 pri Prešove a D3 pri Čadci, mohli by sa ceny oproti aktuálnym ponukám znížiť. Ušetriť by sa tak podľa prepočtov analytikov inštitútu mohlo vyše 114 miliónov eur alebo až 189 miliónov eur.
"Domnievame sa, že indície, ktoré ukazujú jasné protisúťažné správanie samotného obstarávateľa – diaľničnej spoločnosti, sú natoľko závažné, že aktuálne najväčšie tendre by NDS mala zopakovať, pretože v nich sama obmedzila súťaž," zdôraznil analytik INEKO Ján Kovalčík.
Aktuálne prebiehajú tri súťaže na výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh a diaľnice D1 Budimír - Bidovce. Diaľničiari ich vyhlasovali v približne rovnakom čase. Zároveň poslali súťažné podklady vo všetkých troch tendroch uchádzačom v jeden deň, a to 12. novembra 2015. Stavbári tak mali ponuky na tri tendre pripraviť v priebehu siedmich týždňov, vrátane vianočného obdobia.
"Počas tohto obdobia poslala NDS uchádzačom spolu deväť balíkov doplnení a spresnení súťažných podkladov, všetky v decembri," dodal Kovalčík. V dvoch tendroch boli podľa neho podklady spresňované ešte 22. a 23. decembra a opätovne aj 29. decembra, čiže len tri pracovné dni pred predkladaním ponúk, ktoré bolo 4. januára.
Príprava kvalitnej cenovej ponuky na diaľničnú stavbu si pritom podľa neho vyžaduje minimálne dva mesiace práce. Dobre oceniť v rovnakom čase tri veľké diaľničné stavby je tak pre jednu firmu podľa inštitútu prakticky vylúčené.
Takáto časová kolízia termínov podľa Kovalčíka marila súťaž v najväčších tendroch na výstavbu diaľnic, čoho výsledkom je menej ponúk a vyššie ceny. Zároveň sú podľa inštitútu indície, že sa stavbári na predkladaní ponúk dohodli. NDS dostala totiž v dvoch súťažiach, na úsek D3 Čadca, Bukov - Švrčinovec a na úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. Navyše, v podobnej hodnote, keďže všetky boli v rozpätí 3 %, respektíve 4 %.
Odporúčame aj Intenzita dopravy na bratislavskej D1 stúpla o päť percent
Odporúčame aj Vodičov zo zahraničia majú na kúpu e-známky upozorniť tabule
Odporúčame aj Vodičov zo zahraničia majú na kúpu e-známky upozorniť tabule
V tretej súťaži na úsek D1 Budimír - Bidovce bolo podľa inštitútu päť ponúk, a to opakujúce sa tri konzorciá a ešte dvaja ďalší uchádzači. Z troch konzorcií ale dalo najnižšiu ponuku každé na jednu stavbu. Ak by sa teda aj v treťom tendri stretli len tri opakujúce sa konzorciá, podľa inštitútu by na základe najnižšej ceny vyhralo to tretie. V tomto prípade ale už bola najnižšia ponuka 22 % pod najvyššou a predložil ju jeden z ďalších uchádzačov mimo troch opakujúcich konzorcií.
Takmer dokonalé alibi
INEKO nevylučuje tiež, že sa obráti v tejto veci aj na Protimonopolný úrad (PMÚ) SR, aj keď takéto podanie nemá odkladný účinok. To znamená, že ak by súťaže antimonopolný úrad aj preveroval, diaľničiari ich môžu podpísať. "Ak sa NDS rozhodne ich podpísať, tak ich podpíše bez ohľadu na to, že by takéto podanie existovalo, dokonca aj, že by úrad začal konať," konštatoval Kovalčík.
V tomto prípade sa však podľa neho nedá povedať, že obstarávateľ, čiže diaľničná spoločnosť je v tom nevinne a že sa dohodli len uchádzači. "Tu naopak samotný obstarávateľ podnikol kroky, ktorými výrazne napomohol k takejto dohode a poskytol im takmer dokonalé alibi," dodal. Netvrdí, že nie je možné dokázať protisúťažné správanie, ale samotná NDS takéto dokazovanie sťažila. "NDS sama pochybila a svoje pochybenie by mala jednoznačne napraviť," vyzval diaľničiarov Kovalčík.
INEKO je presvedčené, že keby diaľničná spoločnosť zopakovala súťaže na D1 pri Prešove a D3 pri Čadci, mohli by sa ceny oproti aktuálnym ponukám znížiť. Ušetriť by sa tak podľa prepočtov analytikov inštitútu mohlo vyše 114 miliónov eur alebo až 189 miliónov eur.