Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 21. november 2024Meniny má Elvíra
< sekcia Slovensko

Inštitút je pripravený pomôcť so zavádzaním nového kurikula na školách

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Kurikulárna reforma sa týka výhradne základných škôl. Zahŕňa v sebe nový vzdelávací program, ale aj vytvorenie siete regionálnych centier na podporu učiteľov.

Bratislava 21. novembra (TASR) - Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) je pripravený pomôcť so zavádzaním kurikulárnej reformy aj ďalším školám, ktoré sa do nového vzdelávacieho programu registrujú v treťom kole. Od pondelka (18. 11.), keď sa spustilo prihlasovanie, pribudlo už približne 200 základných škôl. Pracuje sa aj na posudzovaní nových učebníc. Na tlačovej besede o tom informovala generálna riaditeľka NIVaM Romana Kanovská.

"Kľúčom je teda to, aby sme tú veľkú podporu, ktorú sme dávali školám v predchádzajúcom období, vedeli rozložiť aj na školy, ktoré sa zapoja aj do tejto tretej vlny," uviedla Kanovská. V januári oslovia riaditeľov zapojených škôl a spolu s mentormi regionálnych centier podpory učiteľov pomôžu podľa nej školám vytvoriť školský vzdelávací program šitý na mieru ich potrebám.

Dodala, že sa aktuálne zameriavajú aj na nové učebnice a edukačné materiály. "Zatiaľ bolo schválených približne 30 publikácií a ďalšie sú v procese schvaľovania. Už sme vyškolili viac ako 270 recenzentov učebníc podľa požiadaviek nového štátneho vzdelávacieho programu," priblížila generálna riaditeľka NIVaM. Učebnice by mali byť dostupné školám od nového školského roka.

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) informoval, že odozva na kurikulárnu reformu od riaditeľov škôl je pozitívna. "Kde budeme mať väčší odpor, si myslím, že budeme mať v tej poslednej fáze," podotkol minister. Kurikulárna reforma podľa neho predstavuje neustály proces zlepšovania.

Podľa prieskumu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR väčšina z 910 učiteľov v dotazníku uviedla, že reforma zlepšila vzťahy, komunikáciu a motiváciu medzi učiteľmi a žiakmi. Učitelia ocenili rozdelenie vzdelávania na tri cykly, ktoré odstraňuje potrebu opakovania ročníka. "Vyše 90 percent učiteľov, členov podporných tímov a vedúcich zamestnancov uviedlo, že sa im darí motivovať žiakov k rozvíjaniu ich potenciálu, kritického myslenia, prezentačných a komunikačných zručností," špecifikovalo ministerstvo.

Kurikulárna reforma sa týka výhradne základných škôl. Zahŕňa v sebe nový vzdelávací program, ale aj vytvorenie siete regionálnych centier na podporu učiteľov. Podľa nového programu budú musieť školy povinne vyučovať od školského roka 2026/2027. Program je postavený na troch vzdelávacích cykloch a päťročnom prvom stupni vzdelávania.

V predošlých dvoch kolách registrácie sa do zavádzania nového kurikula zapojilo takmer 500 základných škôl.