Predsudky detí a mládeže zahŕňajú podľa neho predovšetkým všetky prvoplánové stereotypy napríklad o Rómoch, ktorí sa nemajú záujem začleniť do spoločnosti či o moslimoch, ktorí majú priniesť zlo.
Autor TASR/Tablet.TV
,aktualizované Bratislava 12. októbra (TASR/Tablet.TV) - Intolerančný pohľad na ľudí, ktorí sa v niečom odlišujú, nie je správny. Výkonný riaditeľ Slovenského národného strediska pre ľudské práva (SNSĽP) Marian Mesároš to povedal na dnešnej tlačovej besede.
"Samozrejme, je pohodlné byť súčasťou majority. Veľakrát účastníkom hovoríme, že dôvodov na diskrimináciu, alebo prečo niekoho nenávidieť, či ho považovať za menejcenného, je veľmi veľa. Každému sa raz môže stať, že zrazu spadne do minoritnej skupiny, zrazu prestane byť pre niekoho rovnako dôležitý a potom zistí, že ostatní to považujú za niečo normálne a nikto mu nepomôže. Naopak sa stretne s odsúdením a prekážkami. Toto je niečo, čo chceme, aby predovšetkým mladí ľudia vo svojom myslení zmenili," vysvetlil riaditeľ.
SNSĽP pravidelne realizuje vzdelávacie aktivity pre rôzne cieľové skupiny - základné, stredné, vysoké školy, Policajný zbor SR, ústredné orgány štátnej správy a pod. Najfrekventovanejšou témou vzdelávania je v tomto roku problematika extrémizmu, rasizmu a xenofóbie. Vzdelávanie sa poskytuje nielen v Bratislave a výjazdmi po Slovensku, ale aj prostredníctvom pobočiek v Banskej Bystrici, Žiline a v Košiciach.
Stredisko sa venuje taktiež témam o ľudských právach, nediskriminácii, rodovej rovnosti, o holokauste, právach dieťaťa a pod. "Funguje to tak, že na začiatku každého polroka sa obraciame na školy a ponúkame im naše vzdelávacie aktivity," dodal riaditeľ.
Cieľovými skupinami vzdelávania sú deti a mládež, ktoré predstavujú až tri štvrtiny všetkých účastníkov. Podľa slov lektora Tomáša Földeša ich oslovujú tento rok najmä stredné školy s otázkou extrémizmu, keďže učitelia pozorujú na niektorých svojich žiakoch sympatie k extrémistickým skupinám.
"Od začiatku tohto roka sa nám podarilo zabezpečiť už 71 podujatí na 28 základných školách a stredných školách pre 2053 žiakov," konštatoval, pričom poskytované vzdelávacie služby sú bezplatné. Podľa jeho slov do konca roka majú naplánovaných ďalších 29 vzdelávacích podujatí, z toho 11 je venovaných extrémizmu.
"Dnes badáme medzi mládežou výraznú radikalizáciu postojov namierenú predovšetkým proti Rómom, proti utečencom, LGBTI komunite, voči moslimom ako takým, voči osobám nielen židovského, ale čo je zaujímavého aj kresťanského pôvodu," konštatoval Földeš.
Predsudky detí a mládeže zahŕňajú podľa neho predovšetkým všetky prvoplánové stereotypy napríklad o Rómoch, ktorí sa nemajú záujem začleniť do spoločnosti či o moslimoch, ktorí majú priniesť zlo. "V rovnakej miere zaznamenávame kritiku štátu zo strán detí naprieč celým politickým spektrom a niekedy zachádzajú do kritiky parlamentnej demokracie ako takej," povedal lektor.
Všetci účastníci vzdelávania podľa lektora majú však jedno spoločné – respondenti majú nedostatočné vedomosti. "S malou dušou musím skonštatovať, že ľudia na Slovensku sú o iných kultúrach málo sčítaní, teda okrem kultúry, z ktorej pochádzajú," konštatuje lektor.
Štandardné vzdelávanie je v rozsahu dvoch až troch vyučovacích hodín. Uvedomujú si, že počas nich nie je dostatok času na zmenu postoja, avšak snažia sa priniesť také informácie, ktoré sú potrebné na to, aby zmena postoja mohla vôbec začať. "Dôležité je započatie zmeny postoja," zdôraznil lektor.
"Samozrejme, je pohodlné byť súčasťou majority. Veľakrát účastníkom hovoríme, že dôvodov na diskrimináciu, alebo prečo niekoho nenávidieť, či ho považovať za menejcenného, je veľmi veľa. Každému sa raz môže stať, že zrazu spadne do minoritnej skupiny, zrazu prestane byť pre niekoho rovnako dôležitý a potom zistí, že ostatní to považujú za niečo normálne a nikto mu nepomôže. Naopak sa stretne s odsúdením a prekážkami. Toto je niečo, čo chceme, aby predovšetkým mladí ľudia vo svojom myslení zmenili," vysvetlil riaditeľ.
SNSĽP pravidelne realizuje vzdelávacie aktivity pre rôzne cieľové skupiny - základné, stredné, vysoké školy, Policajný zbor SR, ústredné orgány štátnej správy a pod. Najfrekventovanejšou témou vzdelávania je v tomto roku problematika extrémizmu, rasizmu a xenofóbie. Vzdelávanie sa poskytuje nielen v Bratislave a výjazdmi po Slovensku, ale aj prostredníctvom pobočiek v Banskej Bystrici, Žiline a v Košiciach.
Stredisko sa venuje taktiež témam o ľudských právach, nediskriminácii, rodovej rovnosti, o holokauste, právach dieťaťa a pod. "Funguje to tak, že na začiatku každého polroka sa obraciame na školy a ponúkame im naše vzdelávacie aktivity," dodal riaditeľ.
Cieľovými skupinami vzdelávania sú deti a mládež, ktoré predstavujú až tri štvrtiny všetkých účastníkov. Podľa slov lektora Tomáša Földeša ich oslovujú tento rok najmä stredné školy s otázkou extrémizmu, keďže učitelia pozorujú na niektorých svojich žiakoch sympatie k extrémistickým skupinám.
"Od začiatku tohto roka sa nám podarilo zabezpečiť už 71 podujatí na 28 základných školách a stredných školách pre 2053 žiakov," konštatoval, pričom poskytované vzdelávacie služby sú bezplatné. Podľa jeho slov do konca roka majú naplánovaných ďalších 29 vzdelávacích podujatí, z toho 11 je venovaných extrémizmu.
"Dnes badáme medzi mládežou výraznú radikalizáciu postojov namierenú predovšetkým proti Rómom, proti utečencom, LGBTI komunite, voči moslimom ako takým, voči osobám nielen židovského, ale čo je zaujímavého aj kresťanského pôvodu," konštatoval Földeš.
Predsudky detí a mládeže zahŕňajú podľa neho predovšetkým všetky prvoplánové stereotypy napríklad o Rómoch, ktorí sa nemajú záujem začleniť do spoločnosti či o moslimoch, ktorí majú priniesť zlo. "V rovnakej miere zaznamenávame kritiku štátu zo strán detí naprieč celým politickým spektrom a niekedy zachádzajú do kritiky parlamentnej demokracie ako takej," povedal lektor.
Všetci účastníci vzdelávania podľa lektora majú však jedno spoločné – respondenti majú nedostatočné vedomosti. "S malou dušou musím skonštatovať, že ľudia na Slovensku sú o iných kultúrach málo sčítaní, teda okrem kultúry, z ktorej pochádzajú," konštatuje lektor.
Štandardné vzdelávanie je v rozsahu dvoch až troch vyučovacích hodín. Uvedomujú si, že počas nich nie je dostatok času na zmenu postoja, avšak snažia sa priniesť také informácie, ktoré sú potrebné na to, aby zmena postoja mohla vôbec začať. "Dôležité je započatie zmeny postoja," zdôraznil lektor.