Odporúčajú naplánovať si spoločne konkrétne kroky, ktoré môže dieťa alebo mladý človek zrealizovať, aby sa v budúcnosti známky zlepšili.
Autor TASR
Bratislava 28. júna (TASR) - Tresty za zlé známky nefungujú. Na to, aby si deti a mladí ľudia v ďalšom školskom roku počínali lepšie, potrebujú vnútornú motiváciu. Tá je hnacím motorom pre lepšie výsledky a usilovnú prácu. TASR o tom informovali z občianskeho združenia IPčko v súvislosti s piatkovým koncoročným vysvedčením. Poukázali aj na niekoľko spôsobov, ako u detí motiváciu podporiť.
"Trestaním sa nedosahujú pozitívne a užitočné zmeny. Ak aj zaberú, tak len krátkodobo a ničia rodičom vzťahy s ich deťmi. Najdôležitejšie však je, že nijako neposilnia motiváciu detí, práve naopak, podkopávajú akúkoľvek chuť zlepšiť si známky," vysvetlil riaditeľ IPčka Marek Madro. Je tiež podľa neho potrebné uvedomiť si, že vysvedčenie vždy neodráža reálne schopnosti detí a hlavne nedefinuje ich hodnotu ako ľudí.
Ako odporučili z IPčka, dospelí by nemali hľadať vinníka zlých známok, neposudzovať a nevyvodzovať unáhlené závery. Mali by si vypočuť dieťa a jeho vysvetlenie. Pokiaľ rodičom záleží na dobrých známkach, mali by podľa psychológov vysvetliť prečo. Tiež zapojiť dieťa do riešenia situácie a prostredníctvom rozhovoru sa spoločne zamyslieť nad ďalším postupom.
Odporúčajú naplánovať si spoločne konkrétne kroky, ktoré môže dieťa alebo mladý človek zrealizovať, aby sa v budúcnosti známky zlepšili. Rovnako dôležité je podľa nich poskytnúť deťom podporu a prejaviť hrdosť. A napokon, neporovnávať ich výsledky s inými a uvedomiť si, že je v poriadku nevynikať v každom jednom predmete.
"Trestaním sa nedosahujú pozitívne a užitočné zmeny. Ak aj zaberú, tak len krátkodobo a ničia rodičom vzťahy s ich deťmi. Najdôležitejšie však je, že nijako neposilnia motiváciu detí, práve naopak, podkopávajú akúkoľvek chuť zlepšiť si známky," vysvetlil riaditeľ IPčka Marek Madro. Je tiež podľa neho potrebné uvedomiť si, že vysvedčenie vždy neodráža reálne schopnosti detí a hlavne nedefinuje ich hodnotu ako ľudí.
Ako odporučili z IPčka, dospelí by nemali hľadať vinníka zlých známok, neposudzovať a nevyvodzovať unáhlené závery. Mali by si vypočuť dieťa a jeho vysvetlenie. Pokiaľ rodičom záleží na dobrých známkach, mali by podľa psychológov vysvetliť prečo. Tiež zapojiť dieťa do riešenia situácie a prostredníctvom rozhovoru sa spoločne zamyslieť nad ďalším postupom.
Odporúčajú naplánovať si spoločne konkrétne kroky, ktoré môže dieťa alebo mladý človek zrealizovať, aby sa v budúcnosti známky zlepšili. Rovnako dôležité je podľa nich poskytnúť deťom podporu a prejaviť hrdosť. A napokon, neporovnávať ich výsledky s inými a uvedomiť si, že je v poriadku nevynikať v každom jednom predmete.