Jozef Karika radí svoju tvorbu do kategórie inteligentného literárneho popu. Získal niekoľko ocenení za vysokú predajnosť, no zároveň aj cenu literárnej kritiky.
Autor TASR
Ružomberok 16. októbra (TASR) - Filozof a historik, no najmä autor bestsellerov z dolného Liptova, Jozef Karika, oceňuje na slovenskej modernej literatúre jej rôznorodosť a životaschopnosť. Tvrdí, že stať sa spisovateľom je v súčasnosti oveľa ľahšie než kedykoľvek predtým.
"Publikačné možnosti sú dnes dostupné prakticky každému. Mať však zároveň čo povedať je rovnako zriedkavé, ako to bolo vždy. Čisto písaním sa, hocikde na svete, uživia asi dve percentá autorov. Zvyšok píše popri inom zamestnaní. Oba prístupy majú svoje výhody aj nevýhody. Dokonca si myslím, že najlepšie je obe polohy vo väčších či menších časových intervaloch striedať, pokiaľ má autor takúto možnosť a šťastie," uviedol pre TASR s tým, že za úspechmi známych spisovateľov často stojí kombinácia talentu a šťastia.
Dôležité je podľa neho striedať aj pokojné vidiecke prostredie s rušnou veľkomestskou atmosférou. "V pokojnom liptovskom prostredí môžem ísť oveľa viac do hĺbky, do seba. Hektické, rušné a hlučné prostredie privádza skôr k povrchnosti. Na druhej strane, napríklad Bratislava je plná podnetov, na aké v liptovských lesoch autor nenarazí, čo je aj logické," podotkol Karika. Najradšej preto obe prostredia strieda, každé je pre neho inšpiratívne iným spôsobom.
Veľmi veľký význam vidí v literárnych súťažiach. Pričom nejde o získavanie cien, keďže literatúra nie je športová ani výkonnostná disciplína. "V súťažiach si však môže autor otestovať, ako jeho písanie pôsobí na ľudí, a zároveň získať cennú, fundovanú spätnú väzbu," vyjadril sa autor kníh.
Tým, o aké knihy má slovenský čitateľ záujem, sa vôbec nezaoberá. "Ja píšem podľa seba, spracovávam témy, ktoré ma zaujímajú a pokiaľ si moje knihy nájdu čitateľov, poteším sa. Delenie kníh na kvalitné a populárne je výnimočne naivný, až hlúpy a dávno prekonaný názor. Často sa ním utešujú autori, ktorých diela sú príliš slabé, aby dokázali vyvolať spoločenskú rezonanciu," skonštatoval.
Zreteľne badateľný rozdiel je podľa ružomberského spisovateľa v spôsobe pristupovania k textu u slovenského a zahraničného čitateľa. "Tam možno pozorovať určité rozdiely, a to dokonca aj v susedných krajinách. Naši čitatelia pristupujú k príbehom pomerne emotívne, silno ich prežívajú. Oproti tomu už v susedných Čechách prevláda o niečo analytickejší, skúmavejší prístup. Taká je aspoň moja skúsenosť," prezradil Karika.
Jozef Karika radí svoju tvorbu do kategórie inteligentného literárneho popu. Získal niekoľko ocenení za vysokú predajnosť, no zároveň aj cenu literárnej kritiky. Dokopy predal približne 130.000 výtlačkov, zameriava sa najmä na písanie mysterióznych románov. "Hrdý som na každú z mojich kníh. Každá je pre mňa niečím výnimočná. Napríklad Na smrť sa zaoberá asi najvážnejšími témami, V tieni mafie je najviac osobná, Čierna hra najkomplexnejšia a Tma najexperimentálnejšia," doplnil.
"Publikačné možnosti sú dnes dostupné prakticky každému. Mať však zároveň čo povedať je rovnako zriedkavé, ako to bolo vždy. Čisto písaním sa, hocikde na svete, uživia asi dve percentá autorov. Zvyšok píše popri inom zamestnaní. Oba prístupy majú svoje výhody aj nevýhody. Dokonca si myslím, že najlepšie je obe polohy vo väčších či menších časových intervaloch striedať, pokiaľ má autor takúto možnosť a šťastie," uviedol pre TASR s tým, že za úspechmi známych spisovateľov často stojí kombinácia talentu a šťastia.
Dôležité je podľa neho striedať aj pokojné vidiecke prostredie s rušnou veľkomestskou atmosférou. "V pokojnom liptovskom prostredí môžem ísť oveľa viac do hĺbky, do seba. Hektické, rušné a hlučné prostredie privádza skôr k povrchnosti. Na druhej strane, napríklad Bratislava je plná podnetov, na aké v liptovských lesoch autor nenarazí, čo je aj logické," podotkol Karika. Najradšej preto obe prostredia strieda, každé je pre neho inšpiratívne iným spôsobom.
Veľmi veľký význam vidí v literárnych súťažiach. Pričom nejde o získavanie cien, keďže literatúra nie je športová ani výkonnostná disciplína. "V súťažiach si však môže autor otestovať, ako jeho písanie pôsobí na ľudí, a zároveň získať cennú, fundovanú spätnú väzbu," vyjadril sa autor kníh.
Tým, o aké knihy má slovenský čitateľ záujem, sa vôbec nezaoberá. "Ja píšem podľa seba, spracovávam témy, ktoré ma zaujímajú a pokiaľ si moje knihy nájdu čitateľov, poteším sa. Delenie kníh na kvalitné a populárne je výnimočne naivný, až hlúpy a dávno prekonaný názor. Často sa ním utešujú autori, ktorých diela sú príliš slabé, aby dokázali vyvolať spoločenskú rezonanciu," skonštatoval.
Zreteľne badateľný rozdiel je podľa ružomberského spisovateľa v spôsobe pristupovania k textu u slovenského a zahraničného čitateľa. "Tam možno pozorovať určité rozdiely, a to dokonca aj v susedných krajinách. Naši čitatelia pristupujú k príbehom pomerne emotívne, silno ich prežívajú. Oproti tomu už v susedných Čechách prevláda o niečo analytickejší, skúmavejší prístup. Taká je aspoň moja skúsenosť," prezradil Karika.
Jozef Karika radí svoju tvorbu do kategórie inteligentného literárneho popu. Získal niekoľko ocenení za vysokú predajnosť, no zároveň aj cenu literárnej kritiky. Dokopy predal približne 130.000 výtlačkov, zameriava sa najmä na písanie mysterióznych románov. "Hrdý som na každú z mojich kníh. Každá je pre mňa niečím výnimočná. Napríklad Na smrť sa zaoberá asi najvážnejšími témami, V tieni mafie je najviac osobná, Čierna hra najkomplexnejšia a Tma najexperimentálnejšia," doplnil.