Zákon o odbornom vzdelávaní, ktorý na dnešnom rokovaní schválil slovenský parlament, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) aj Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) víta.
Autor TASR
Bratislava 12. marca (TASR) – Zákon o odbornom vzdelávaní, ktorý na dnešnom rokovaní schválil slovenský parlament, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) aj Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) víta. Prezident RÚZ Marián Jusko ho vníma ako "veľký krok dopredu", ktorým sa zaradíme medzi také krajiny, ako je Rakúsko či Nemecko, ktoré sme si zobrali za vzor.
"Umožňuje vychovávať mladých ľudí pre potreby hospodárstva, čo je prospešné pre štát ako celok, pre priemysel, ale aj pre mladých ľudí. Pre nich bude väčší predpoklad, že si nájdu zamestnanie," zhodnotil Jusko. Schválený systém je podľa Juska určený predovšetkým malým a stredným zamestnávateľom a živnostníkom, pre ktorých má zabezpečiť kvalifikovanú pracovnú silu. Dôležité je preto zabezpečiť aj ich motiváciu, aby sa zapojili do systému duálneho vzdelávania.
K pripomienke Klubu 500 Juska povedal, že sa vyriešil kompromisným návrhom, ktorý sa prijal na pôde ministerstva školstva a schválili ho aj dnes v parlamente. Podstata spočíva v tom, že ak by rozhodnutie profesijných a stavovských organizácií bolo negatívne, teda zamietli by žiadosť zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania, s konečnou platnosťou rozhodne o udelení licencie zamestnávateľovi ministerstvo školstva. Podľa Juska však nie je možné, aby štát vedel z pozície štátnych zamestnancov posúdiť okolo 390 študijných odborov. "Nie je možné, aby vedel posúdiť, na akých strojoch sa má vychovávať metarulg, strojár či adept inej profesie," povedal.
Viceprezident AZZZ Rastislav Machunka pripomenul, že pokračujú rokovania o tom, ako vzdelávanie financovať. Ideálnym riešením by podľa neho bola priama platba na žiaka počas vzdelávania vo firme. Pripomenul, že prebiehajú rokovania medzi zamestnávateľmi a Ministerstvom financií SR.
"Rokovania sú v tom zmysle, že pri otvorení zákona o dani z príjmov by sa dodatočne motivovali zamestnávatelia, u ktorých žiaci absolvovali duálne vzdelávanie a zároveň sa uplatnili v praxi. Dostali by dodatočný benefit, len ak by sa takíto študenti uplatnili vo vyštudovanom odbore," povedal Machunka. Predpokladá tiež, že bude doriešené aj financovanie celého projektu, za realizovanie ktorého je zodpovedných sedem profesijných združení a komôr. To sa však podľa Machunku má riešiť cez štátny rozpočet a nie zákonom o duálnom vzdelávaní, ktorý dnes parlament schválil.
"Umožňuje vychovávať mladých ľudí pre potreby hospodárstva, čo je prospešné pre štát ako celok, pre priemysel, ale aj pre mladých ľudí. Pre nich bude väčší predpoklad, že si nájdu zamestnanie," zhodnotil Jusko. Schválený systém je podľa Juska určený predovšetkým malým a stredným zamestnávateľom a živnostníkom, pre ktorých má zabezpečiť kvalifikovanú pracovnú silu. Dôležité je preto zabezpečiť aj ich motiváciu, aby sa zapojili do systému duálneho vzdelávania.
K pripomienke Klubu 500 Juska povedal, že sa vyriešil kompromisným návrhom, ktorý sa prijal na pôde ministerstva školstva a schválili ho aj dnes v parlamente. Podstata spočíva v tom, že ak by rozhodnutie profesijných a stavovských organizácií bolo negatívne, teda zamietli by žiadosť zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania, s konečnou platnosťou rozhodne o udelení licencie zamestnávateľovi ministerstvo školstva. Podľa Juska však nie je možné, aby štát vedel z pozície štátnych zamestnancov posúdiť okolo 390 študijných odborov. "Nie je možné, aby vedel posúdiť, na akých strojoch sa má vychovávať metarulg, strojár či adept inej profesie," povedal.
Viceprezident AZZZ Rastislav Machunka pripomenul, že pokračujú rokovania o tom, ako vzdelávanie financovať. Ideálnym riešením by podľa neho bola priama platba na žiaka počas vzdelávania vo firme. Pripomenul, že prebiehajú rokovania medzi zamestnávateľmi a Ministerstvom financií SR.
"Rokovania sú v tom zmysle, že pri otvorení zákona o dani z príjmov by sa dodatočne motivovali zamestnávatelia, u ktorých žiaci absolvovali duálne vzdelávanie a zároveň sa uplatnili v praxi. Dostali by dodatočný benefit, len ak by sa takíto študenti uplatnili vo vyštudovanom odbore," povedal Machunka. Predpokladá tiež, že bude doriešené aj financovanie celého projektu, za realizovanie ktorého je zodpovedných sedem profesijných združení a komôr. To sa však podľa Machunku má riešiť cez štátny rozpočet a nie zákonom o duálnom vzdelávaní, ktorý dnes parlament schválil.