Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Slovensko

K. Farkašovský chce zaviesť do škôl komunikačnú výchovu

Poslanec Karol Farkašovský (SNS), archívna snímka. Foto: TASR/Michal Svítok

Poslanec Národnej rady (NR) SR Karol Farkašovský vníma komunikáciu ako čosi, čo zahŕňa rétoriku, prezentačné zručnosti, komunikačnú etiku, mediálnu výchovu a spoločenský protokol.

Bratislava 26. júna (TASR) – Poslanec Národnej rady (NR) SR Karol Farkašovský (SNS) chce zaviesť do škôl a vzdelávacieho systému komunikačnú výchovu. V školskom roku 2018/2019 tak k nej spúšťajú pilotný projekt. Ako ďalej povedal v utorok na tlačovej konferencii v Bratislave, "komunikácia síce nie je všetko, no je za všetkým, a hlavne v dnešnej dobe digitálnych technológií a iných vymožeností". Pilotný projekt je naplánovaný na 12 mesiacov.

Projekt komunikačnej výchovy na všetkých stupňoch vzdelávania vznikal pod záštitou Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ). Pracovala na ňom odborná prípravná skupina. V stredu (27.6.) bude na stránke ŠPÚ zverejnená výzva, do ktorej sa budú môcť školy prihlasovať. Otvorená bude do septembra. Následne pracovná skupina vyberie po jednej škole z každého kraja, ktorá sa zapojí do implementácie pilotného projektu.

"Projekt bude prebiehať tréningovo, pôjde o praktické tréningy pre učiteľov na zdokonalenie sa v troch základných zručnostiach, a to v komunikačných, prezentačných a mediálnych," povedal riaditeľ ŠPÚ Ľudovít Hajduk. Dodal, že po tréningu budú učitelia aplikovať svoje poznatky na hodinách. Na školenie učiteľov vyhradili autori projektu 20 hodín.

"Toto je inovatívny nápad, nie všetko je otázka peňazí. Je to know-how, ktoré môže učiteľ dostať v podstate zadarmo, toto je dôležitý uhol pohľadu," povedal Farkašovský. Keď sa projekt rozbehne, vychytajú plusy a mínusy, vyhodnotia ich. Ako pokračoval, následne pôjdu do ďalšej etapy v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR a vo finálnej fáze budú môcť školy komunikáciu implementovať do školskej praxe. Školy sa pritom budú môcť rozhodnúť, či ju dajú ako samostatný predmet, alebo bude prierezovo vo viacerých.

Farkašovský vníma komunikáciu ako čosi, čo zahŕňa rétoriku, prezentačné zručnosti, komunikačnú etiku, mediálnu výchovu a spoločenský protokol. Pilotný projekt má šesť hlavných cieľov. Ide o rozvinutie osobnostných kvalít a zdravej komunikačnej sebaistoty mladých ľudí, naučenie ľudí efektívne komunikovať a orientovať sa vo svete informácií, médií a digitálnej kultúry. "Človek sa musí vedieť zorientovať, čo nie je jednoduché, pretože zdrojov je veľmi veľa a problémy sú aj s dôveryhodnosťou," vysvetlil poslanec za SNS. Ďalším cieľom je zlepšiť prezentačné zručnosti a šance mladých ľudí na trhu práce, piatym je osvojenie si základov slušného správania a spoločenského protokolu. Posledným cieľom komunikačnej výchovy je kultivovať medziľudské vzťahy v spoločnosti.

Projekt podľa jeho slov nevznikol na zelenej lúke. "Predchádzalo mu veľké množstvo besied so študentmi a pedagógmi. Bolo ich 30 po celom Slovensku, pričom musím povedať, že 99 percent zúčastnených súhlasilo so zavedeným predmetu do školských osnov," povedal Farkašovský s tým, že to nie je jednoduché, treba na to dôslednú prípravu a komunikáciu všetkých zložiek. No základ má podľa neho šancu uspieť a stretnúť sa s pozitívnou odozvou.