Minister takto reagoval na kritiku, ktorú v dnes zverejnenej správe týkajúcej sa segregácie rómskych žiakov uštedrili slovenským úradom Amnesty International a Európske centrum pre práva Rómov.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 1. marca (TASR) – Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) je presvedčený, že Slovensko implementovalo programy, ktoré minimalizujú riziko segregácie rómskych detí a zároveň zlepšia ich situáciu a šance vo vzdelávacom systéme. Minister takto reagoval na kritiku, ktorú v dnes zverejnenej správe týkajúcej sa segregácie rómskych žiakov uštedrili slovenským úradom Amnesty International (AI) a Európske centrum pre práva Rómov (ERRC).
"Pripravili sme programy, ktoré majú situáciu zlepšiť, a tie projekty, ktoré teraz nabiehajú do života, prinesú želateľné výsledky, či už v oblasti prevencie voči segregácii, ale aj lepšej predškolskej prípravy rómskych detí," uviedol Kaliňák.
Zároveň upozornil na to, že ak Amnesty International dokumentuje segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní ich častým zaraďovaním do špeciálnych škôl v dôsledku nesprávnej diagnostiky školskej zrelosti, je to podľa ministra "hyperbolizácia segregácie". "V tomto prípade ide o odbornú otázku pre špecialistov, psychológov a otázku prehodnotenia kritérií, ktoré rozhodujú o zaradení dieťaťa do školy s osobitným prístupom," vysvetlil Kaliňák.
Podľa výskumnej správy AI a ERRC Lekcia z diskriminácie: Segregácia rómskych detí v základnom vzdelávaní v SR sú žiaci rómskeho pôvodu naďalej nadpriemerne zastúpení v špeciálnych školách alebo sú segregovaní do čisto rómskych tried. Slovenské úrady za prístup v tejto oblasti kritizoval výkonný riaditeľ ERRC Adam Weiss. "Robia opak toho, čo sa volá boj proti diskriminácii," uviedol.
Okrem nesprávnej diagnostiky rómskych detí pred začiatkom povinnej školskej dochádzky poukázal i na ignorovanie fenoménu "bieleho úteku", ktorý znamená, že rodičia nerómskych detí ich premiestňujú zo škôl, kde je veľa rómskych žiakov. Weiss upozornil i na pretrvávajúce vytváranie čisto rómskych a nerómskych tried, ale i na prístup samotných učiteľov. "V niektorých prípadoch si títo učitelia vo všeobecnosti myslia, že rómske deti nemajú predpoklady dosiahnuť vyššie vzdelanie, ich túžby stať sa lekárom či učiteľkou považujú za nereálne. Namiesto toho, aby tieto sny a záujmy rozvíjali, zosmiešňujú ich," uviedol Weiss.
Správa reaguje na aktuálnu situáciu v súvislosti s implementáciou opatrení v školskom zákone, ktoré SR prijala potom, čo Európska komisia začala v apríli 2015 voči Slovensku konanie pre porušenie antidiskriminačnej legislatívy.
Zistenia uverejnené v správe vychádzajú zo štyroch prípadových štúdií týkajúcich sa škôl na východnom Slovensku – konkrétne špeciálnych škôl v Rokycanoch a Krompachoch a základných škôl v Šarišských Michaľanoch a Moldave nad Bodvou.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR v reakcii uviedlo, že rezort priebežne podniká aktívne kroky nad rámec väčšiny odporúčaných opatrení AI a ERRC. "Týkajú sa oblasti správnej diagnostiky, začleňovania do hlavného prúdu vzdelávania i celkového zlepšenia kvality výchovno-vzdelávacieho procesu," uviedlo pre TASR tlačové oddelenie rezortu. Dnes sa tiež s predstaviteľmi AI i ERRC stretol a o zisteniach správy diskutoval štátny tajomník ministerstva Peter Krajňák.
"Pripravili sme programy, ktoré majú situáciu zlepšiť, a tie projekty, ktoré teraz nabiehajú do života, prinesú želateľné výsledky, či už v oblasti prevencie voči segregácii, ale aj lepšej predškolskej prípravy rómskych detí," uviedol Kaliňák.
Zároveň upozornil na to, že ak Amnesty International dokumentuje segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní ich častým zaraďovaním do špeciálnych škôl v dôsledku nesprávnej diagnostiky školskej zrelosti, je to podľa ministra "hyperbolizácia segregácie". "V tomto prípade ide o odbornú otázku pre špecialistov, psychológov a otázku prehodnotenia kritérií, ktoré rozhodujú o zaradení dieťaťa do školy s osobitným prístupom," vysvetlil Kaliňák.
Podľa výskumnej správy AI a ERRC Lekcia z diskriminácie: Segregácia rómskych detí v základnom vzdelávaní v SR sú žiaci rómskeho pôvodu naďalej nadpriemerne zastúpení v špeciálnych školách alebo sú segregovaní do čisto rómskych tried. Slovenské úrady za prístup v tejto oblasti kritizoval výkonný riaditeľ ERRC Adam Weiss. "Robia opak toho, čo sa volá boj proti diskriminácii," uviedol.
Okrem nesprávnej diagnostiky rómskych detí pred začiatkom povinnej školskej dochádzky poukázal i na ignorovanie fenoménu "bieleho úteku", ktorý znamená, že rodičia nerómskych detí ich premiestňujú zo škôl, kde je veľa rómskych žiakov. Weiss upozornil i na pretrvávajúce vytváranie čisto rómskych a nerómskych tried, ale i na prístup samotných učiteľov. "V niektorých prípadoch si títo učitelia vo všeobecnosti myslia, že rómske deti nemajú predpoklady dosiahnuť vyššie vzdelanie, ich túžby stať sa lekárom či učiteľkou považujú za nereálne. Namiesto toho, aby tieto sny a záujmy rozvíjali, zosmiešňujú ich," uviedol Weiss.
Správa reaguje na aktuálnu situáciu v súvislosti s implementáciou opatrení v školskom zákone, ktoré SR prijala potom, čo Európska komisia začala v apríli 2015 voči Slovensku konanie pre porušenie antidiskriminačnej legislatívy.
Zistenia uverejnené v správe vychádzajú zo štyroch prípadových štúdií týkajúcich sa škôl na východnom Slovensku – konkrétne špeciálnych škôl v Rokycanoch a Krompachoch a základných škôl v Šarišských Michaľanoch a Moldave nad Bodvou.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR v reakcii uviedlo, že rezort priebežne podniká aktívne kroky nad rámec väčšiny odporúčaných opatrení AI a ERRC. "Týkajú sa oblasti správnej diagnostiky, začleňovania do hlavného prúdu vzdelávania i celkového zlepšenia kvality výchovno-vzdelávacieho procesu," uviedlo pre TASR tlačové oddelenie rezortu. Dnes sa tiež s predstaviteľmi AI i ERRC stretol a o zisteniach správy diskutoval štátny tajomník ministerstva Peter Krajňák.