Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. november 2024Meniny má Vratko
< sekcia Slovensko

Kampaň centra Alej ukazuje podoby psychického a ekonomického násilia

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Obsahuje 13 krátkych videí vychádzajúcich zo slov reálnych páchateľov, ktoré vznikli v spolupráci s agentúrou Slovák & Friends.

Bratislava 6. júna (TASR) - Podoby psychického a ekonomického násilia ukazuje kampaň poradenského centra Alej. Jej cieľom je zvýšiť povedomie o týchto druhoch násilia a poskytnúť podporu ženám, ktoré ho zažívajú. Obsahuje 13 krátkych videí vychádzajúcich zo slov reálnych páchateľov, ktoré vznikli v spolupráci s agentúrou Slovák & Friends. TASR o tom informovala za organizátorov kampane Martina Novotová.

"Psychické a ekonomické násilie sú častými, no zároveň mnohokrát prehliadanými formami násilia v partnerských vzťahoch. Majú však rovnako zničujúci vplyv na životy žien ako napríklad fyzické násilie," upozornila zakladateľka a riaditeľka poradenského centra Alej Daša Malíková.

Autori kampane vysvetľujú, že psychické násilie má rôznorodú podobu a prejavuje sa vo všetkých aspektoch života žien. Jeho podstatou je snaha o dosiahnutie kontroly nad ženou. Nie je nezvyčajné, že sa tieto útoky dejú aj pred deťmi alebo že partner zneužíva deti na kontrolu a ovládnutie ženy. Výroky spochybňujúce ženin úsudok či psychické zdravie ju odrádzajú od toho, aby s niekým o svojej situácii hovorila a vyhľadala pomoc.

"Kombinácia rôznych prejavov psychického násilia postupne spôsobuje, že sa stáva natoľko efektívnym, že fyzické násilie nie je na kontrolu potrebné, pretože vplyv zastrašovania a vyhrážania sa je dostatočne účinný," doplnila Malíková.

V prípade ekonomického násilia ide o nerovný prístup k finančným zdrojom a majetku rodiny a o kontrolu financií. "V dôsledku ekonomického násilia a zneužívania má žena obmedzené finančné prostriedky na pokrytie nákladov na domácnosť a na deti. Ženy a deti majú často nižšiu životnú úroveň ako násilný partner a otec," vysvetlila riaditeľka centra Alej.

Konečným cieľom psychického a ekonomického násilia zo strany páchateľov je získanie absolútnej moci a kontroly nad ženou a odstránenie autonómnych prejavov a slobodnej vôle ženy, narušenie jej psychickej integrity a sebadôvery, pocitu sebahodnoty a sebavedomia. Práve ukázanie výrokov, ktoré denne počúva veľké množstvo žien, by podľa autorov kampane malo pomôcť samotným ženám, ale aj ich okoliu násilie identifikovať.