V náuke o nepoškvrnenom počatí Panny Márie cirkev učí, že vďaka jej slobodnému rozhodnutiu staň sa sa mohol vteliť Boží Syn Ježiš Kristus.
Autor TASR
Bratislava 7. decembra (TASR) - Katolícki veriaci oslávia v piatok 8. decembra prikázaný sviatok Nepoškvrneného počatia Panny Márie. Podľa webovej stránky Kostola sv. Jána z Mathy (Trojica) aj v tomto roku v piatok 8. decembra bratislavský arcibiskup metropolita Mons. Stanislav Zvolenský počas slávnostnej omše zasvätí Bratislavu Panne Márii tak, ako v predchádzajúcich rokoch.
V náuke o nepoškvrnenom počatí Panny Márie cirkev učí, že vďaka jej slobodnému rozhodnutiu "staň sa" sa mohol vteliť Boží Syn Ježiš Kristus. Panna Mária bola pri počatí v živote svojej matky sv. Anny uchránená od dedičného hriechu. Boh Otec tak v Panne Márii pripravil pre svojho syna matku, ktorá by bola preňho dôstojným príbytkom. Cez archanjela Gabriela ju však požiadal o jej slobodný súhlas s jeho plánom.
Ako mariánsky sviatok sa Nepoškvrnené počatie Panny Márie začal sláviť v cirkvi v ôsmom storočí na Východe a o sto rokov neskôr na Západe. V desiatom storočí ho slávili napríklad v Normandii, odkiaľ sa preniesol do Anglicka, kde bol veľmi obľúbený. V 12. storočí ho oslavovali aj v Lyonskej diecéze a iných miestach vo Francúzsku. Sviatok však vyvolával aj rôzne diskusie, rozporuplné názory a nesúhlas. V istom období v 17. storočí bolo v cirkvi zakázané používať výraz "nepoškvrnené počatie". Až pápež Gregor XVI. (1831 - 1846) bol priaznivo naklonený vyhláseniu dogmy o Nepoškvrnenom počatí, ale pre opozíciu katolíckych kruhov z Nemecka, Francúzska a Anglicka nemohol svoj úmysel uskutočniť. V roku 1836 Gregor XVI. oficiálne schválil učenie o Nepoškvrnenom počatí Panny Márie. Keď neskôr jeho nástupca Pius IX. konečne túto dogmu vyhlásil, urobil tak napriek mnohým námietkam a nesúhlasu biskupov, ktorí tvrdili, že to nie je vhodné ani potrebné. Vyhlásenie dogmy odsúdili aj viacerí pravoslávni, anglikánski, luteránski a kalvínski teológovia.
Sviatok však napriek tomu pretrval, stal sa obľúbeným a dodnes je jedným z mnohých mariánskych sviatkov v katolíckej cirkvi počas roka. Vo viacerých európskych krajinách je 8. december aj dňom pracovného pokoja.
Významným a prikázaným sviatkom je 8. december - Počatie presvätej Bohorodičky svätou Annou - aj v Gréckokatolíckej cirkvi. Vo východnej cirkvi pochádzajú zmienky o tomto sviatku, pripomínajúcom počatie Panny Márie v živote svätej Anny bez poškvrny, už z piateho storočia. Rozvoj a rozšírenie sviatku však pripadá na ôsme storočie.
V náuke o nepoškvrnenom počatí Panny Márie cirkev učí, že vďaka jej slobodnému rozhodnutiu "staň sa" sa mohol vteliť Boží Syn Ježiš Kristus. Panna Mária bola pri počatí v živote svojej matky sv. Anny uchránená od dedičného hriechu. Boh Otec tak v Panne Márii pripravil pre svojho syna matku, ktorá by bola preňho dôstojným príbytkom. Cez archanjela Gabriela ju však požiadal o jej slobodný súhlas s jeho plánom.
Ako mariánsky sviatok sa Nepoškvrnené počatie Panny Márie začal sláviť v cirkvi v ôsmom storočí na Východe a o sto rokov neskôr na Západe. V desiatom storočí ho slávili napríklad v Normandii, odkiaľ sa preniesol do Anglicka, kde bol veľmi obľúbený. V 12. storočí ho oslavovali aj v Lyonskej diecéze a iných miestach vo Francúzsku. Sviatok však vyvolával aj rôzne diskusie, rozporuplné názory a nesúhlas. V istom období v 17. storočí bolo v cirkvi zakázané používať výraz "nepoškvrnené počatie". Až pápež Gregor XVI. (1831 - 1846) bol priaznivo naklonený vyhláseniu dogmy o Nepoškvrnenom počatí, ale pre opozíciu katolíckych kruhov z Nemecka, Francúzska a Anglicka nemohol svoj úmysel uskutočniť. V roku 1836 Gregor XVI. oficiálne schválil učenie o Nepoškvrnenom počatí Panny Márie. Keď neskôr jeho nástupca Pius IX. konečne túto dogmu vyhlásil, urobil tak napriek mnohým námietkam a nesúhlasu biskupov, ktorí tvrdili, že to nie je vhodné ani potrebné. Vyhlásenie dogmy odsúdili aj viacerí pravoslávni, anglikánski, luteránski a kalvínski teológovia.
Sviatok však napriek tomu pretrval, stal sa obľúbeným a dodnes je jedným z mnohých mariánskych sviatkov v katolíckej cirkvi počas roka. Vo viacerých európskych krajinách je 8. december aj dňom pracovného pokoja.
Významným a prikázaným sviatkom je 8. december - Počatie presvätej Bohorodičky svätou Annou - aj v Gréckokatolíckej cirkvi. Vo východnej cirkvi pochádzajú zmienky o tomto sviatku, pripomínajúcom počatie Panny Márie v živote svätej Anny bez poškvrny, už z piateho storočia. Rozvoj a rozšírenie sviatku však pripadá na ôsme storočie.