Povinná školská dochádzka by podľa KDH mala byť nahradená povinným vzdelávaním od šiesteho do 18. roka života.
Autor TASR
Bratislava 26. februára (TASR) - Spoločenské postavenie pedagógov, financie a otázka slobody škôl a školských zariadení. Toto sú podľa KDH tri základné oblasti, ktoré treba v školstve riešiť. Predstavitelia strany o tom dnes hovorili na tlačovej konferencii v Bratislave.
"Zmeny v nich znamenajú základný reštart, ktorý môže spoločnosti pomôcť," povedal predseda strany Ján Figeľ. Dajú sa podľa neho uskutočniť v štvorročnom horizonte. Myslí si, že vládna strana Smer-SD šancu na zmenu školstva nevyužila.
KDH tvrdí, že rezort školstva potrebuje zvýšiť rozpočet na priemer krajín OECD zo 4,4 percenta na šesť percent. Podľa strany je tiež dôležité vrátiť všetky kompetencie pod rezort školstva a zjednotiť normatívne financovanie bez rozdielu v type školy.
"Treba tiež konečne spustiť funkčný rezortný informačný systém, tak, aby ponúkal realistický obraz v tom, ako na tom rezort je," uviedol expert KDH pre regionálne školstvo Martin Kuruc. Prioritou je podľa KDH aj úprava platov učiteľov. Má byť postupná s cieľom dostať sa na priemer iných vysokoškolsky vzdelaných absolventov. Predstavu o zvyšovaní platov zverejnili nedávno školské organizácie v spoločnej deklarácii. Figeľ konštatoval, že ich požiadavka je splniteľná.
Strana navrhuje odstrániť administratívnu záťaž učiteľov či zrušiť obmedzenosť platnosti kreditov. "Riaditelia by mali mať zákonnú povinnosť vytvárať určité percento z celkového rozpočtu školy s cieľom ďalšieho vzdelávania pedagógov," konštatoval Kuruc. Školy podľa neho potrebujú posilniť autonómiu.
Povinná školská dochádzka by podľa KDH mala byť nahradená povinným vzdelávaním od šiesteho do 18. roka života. Študenti by sa mohli vzdelávať napríklad vo firmách, komunitne či doma. "Slovensku chýba aj otvorený trh s učebnicami," dodal Kuruc.
"Zmeny v nich znamenajú základný reštart, ktorý môže spoločnosti pomôcť," povedal predseda strany Ján Figeľ. Dajú sa podľa neho uskutočniť v štvorročnom horizonte. Myslí si, že vládna strana Smer-SD šancu na zmenu školstva nevyužila.
KDH tvrdí, že rezort školstva potrebuje zvýšiť rozpočet na priemer krajín OECD zo 4,4 percenta na šesť percent. Podľa strany je tiež dôležité vrátiť všetky kompetencie pod rezort školstva a zjednotiť normatívne financovanie bez rozdielu v type školy.
"Treba tiež konečne spustiť funkčný rezortný informačný systém, tak, aby ponúkal realistický obraz v tom, ako na tom rezort je," uviedol expert KDH pre regionálne školstvo Martin Kuruc. Prioritou je podľa KDH aj úprava platov učiteľov. Má byť postupná s cieľom dostať sa na priemer iných vysokoškolsky vzdelaných absolventov. Predstavu o zvyšovaní platov zverejnili nedávno školské organizácie v spoločnej deklarácii. Figeľ konštatoval, že ich požiadavka je splniteľná.
Strana navrhuje odstrániť administratívnu záťaž učiteľov či zrušiť obmedzenosť platnosti kreditov. "Riaditelia by mali mať zákonnú povinnosť vytvárať určité percento z celkového rozpočtu školy s cieľom ďalšieho vzdelávania pedagógov," konštatoval Kuruc. Školy podľa neho potrebujú posilniť autonómiu.
Povinná školská dochádzka by podľa KDH mala byť nahradená povinným vzdelávaním od šiesteho do 18. roka života. Študenti by sa mohli vzdelávať napríklad vo firmách, komunitne či doma. "Slovensku chýba aj otvorený trh s učebnicami," dodal Kuruc.