Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 19. december 2024
< sekcia Slovensko

KLUB 500: Odborné školstvo je v zlom stave a zákon to len skomplikuje

Slávnostné otvorenie Centra duálneho vzdelávania v automobilovej spoločnosti Volkswagen Slovakia v areáli závodu v Devínskej Novej Vsi v stredu 11. septembra 2013. Foto: TASR/Martin Baumann

Podľa predsedu Klubu 500 Vladimíra Sotáka schválený zákon len potvrdzuje, že minister školstva podľahol lobistickým tlakom.

Bratislava 12. marca (TASR) - Klub 500 nesúhlasí so znením nového zákona o odbornom vzdelávaní, ktorý dnes schválila Národná rada (NR) SR, keďže nerieši to najpodstatnejšie, čím je zlepšenie kvality a podmienok odborného vzdelávania na Slovensku. Združenie slovenských vlastníkov spoločností s viac ako 500 zamestnancami kritizuje ďalšie prenesenie kompetencií a zodpovednosti štátu na 12 privátnych, materiálne a personálne na tento účel nevybavených organizácií.

"Práve na tieto zákon z roku 2009 preniesol časť kompetencií, výsledkom čoho je zle fungujúci systém odborného vzdelávania a absolútna strata orientácie v ňom," konštatoval výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. Poukázal aj na neprimeranú administratívnu záťaž pre všetky subjekty systému - podnikateľov, školy aj budúcich študentov, na nevhodný systém motivačných štipendií či celkovú nedostatočnú motiváciu zamestnávateľov pre vstup do duálneho vzdelávania. Tiež na demotivačné podmienky pre školy zapojené v systéme duálneho vzdelávania, ktorým štát kráti časť normatívneho financovania.

"Namiesto toho, aby sme reformovali štátne inštitúcie, ktoré sa priamo odbornému vzdelávaniu venujú a vytvorili štíhly, efektívny a transparentný centralizovaný model riadenia za plnej účasti zamestnávateľov, je cítiť lobistické snahy na posilňovanie existujúcich štruktúr bez akýchkoľvek zákonom stanovených pravidiel a bez jasnej garancie ich odborného zabezpečenia," povedal Gregor.

Klub 500 v tejto súvislosti zdôraznil, že podľa rakúskeho Inštitútu pre výskum vzdelávania v hospodárstve sú 'štíhle a transparentné administratívne štruktúry' základným znakom duálneho systému vzdelávania. "Aj v krajinách, ako sú Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko, po vzore ktorých sa Slovensko snaží reformovať odborné vzdelávanie, je zavedený centralizovaný systém," povedal Gregor. Zdôraznil, že ministerstvo ignorovalo žiadosť 14 združení, asociácií, komôr, ale aj zástupcov odborov, ktorou spoločne deklarovali, že "za primeraný systém riadenia duálneho vzdelávania na Slovensku môžeme považovať centrálne riadenie odborného vzdelávania za plnej účasti zamestnávateľov. Sme presvedčení, že štát by mal koordinovať odborné vzdelávanie za účasti zamestnávateľov tak, aby zamestnávatelia mali pri koordinácii odborného vzdelávania postavenie rovnocenného partnera".



Klub 500 preto navrhuje úpravu časti úloh stavovskej a profesijnej organizácie delegovať na centrálny orgán štátu so súčinnosťou zamestnávateľov tak, aby títo mali rovnocennú pozíciu pri plnení úloh vyplývajúcich zo zákona. Poukazuje aj na to, že na Slovensku dlhodobo klesá počet študentov odborných škôl, nedarí sa zásadne zmeniť štruktúru študijných odborov, čoho výsledkom je aj vysoká nezamestnanosť absolventov, ktorej úroveň dosiahla minulý rok takmer 30 %.

Podľa predsedu Klubu 500 Vladimíra Sotáka schválený zákon len potvrdzuje, že minister školstva podľahol lobistickým tlakom.

"Ak sa stane ministrom školstva mladý človek bez životných skúseností, nechá sa veľmi ľahko ovplyvniť ľuďmi, funkcionármi a manažérmi pre vonkajšie vzťahy, ktorým nezáleží na mladej generácii, ktorí neinvestujú vlastné prostriedky do vzdelania mladej generácie, ktorí nepodporujú odborné školstvo, ktorí sa nikdy zmluvne nezaviazali zamestnať budúcich absolventov odborných škôl už pri ich nástupe do školy. Týmto ľuďom ide len o funkcie a o úrad," konštatoval Soták. Z pohľadu Klubu 500 prijatým zákonom podľa jeho šéfa sa vytvárajú podmienky na to, aby sa ďalší mladí ľudia namiesto zamestnania posielali priamo na úrady práce.

"Všetky moje diskusie s ministrom školstva, žiaľ, nepadali na úrodnú pôdu a môžeme len ľutovať, že sme sa nepoučili z päť rokov zle fungujúceho systému odborného školstva. Pán minister sa teraz priamo môže presvedčiť, aký je rozdiel v prijímaní zodpovednosti za blogovanie a v prijímaní zodpovednosti za politické rozhodnutia. Ak pán minister nedokázal pripraviť dobrý zákon o odbornom školstve, pochybujem, že dokáže pripraviť východiská pre celonárodnú diskusiu o situácii v slovenskom školstve ako takom," uzavrel predseda Klubu 500 Vladimír Soták.

Podnikatelia sú sklamaní a obávajú sa, že zákon prinesie ešte väčší chaos a zmätok ako v súčasnosti, pričom školy a zamestnávatelia sa stanú vazalmi systému riadenia 12 stavovských a profesijných organizácií bez akýchkoľvek zákonom stanovených pravidiel.

Po viac ako dva a pol roku príprav zákona bola schválená verzia, ktorá podľa ministra školstva Juraja Draxlera (nominant Smeru-SD) je kompromisom. "Moji spolupracovníci na ministerstve a aj ja sme vyvinuli maximálnu snahu, aby sme dokázali uspokojiť všetky záujmy a všetky návrhy, ktoré vznikali v priebehu tvorby tohto zákona. Samozrejme, nakoniec sme museli prísť s nejakým návrhom, ktorý je do určitej miery kompromisom. Som rád, že za tento návrh sa postavili rozhodujúce zväzy a združenia, rovnako ako aj bilaterálne obchodné komory a že sme takto otvorili dvere, aby mohol systém duálneho vzdelávania začať na Slovensku fungovať," reagoval Draxler na kritiku. Do budúcna je pripravený komunikovať s každým o tom, ako môžeme tento systém, ako aj naše školstvo, ďalej rozvíjať.