Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Slovensko

Ľ. Vážny je podpredseda vlády pre investície, vymenoval ho prezident

Prezident SR Ivan Gašparovič (vpravo) dnes vymenoval do funkcie podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho Foto: TASR

Nový podpredseda vlády sa poďakoval prezidentovi a predsedovi vlády za prejavenú dôveru. Myslí si, že je potrebné na Slovensku zadefinovať stratégiu rozvoja hospodárstva do roku 2030.

Bratislava 26. novembra (TASR) - Prezident SR Ivan Gašparovič dnes vymenoval do funkcie podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho (Smer-SD).



"Som rád, že premiér vytvoril túto novú funkciu a že budete koordinovať najmä veľké projekty," podotkol Gašparovič po dnešnom vymenovaní v prezidentskom paláci v Bratislave.

"Som presvedčený, že ako skúsený politik v oblasti hospodárstva a ekonomiky budete tento rezort riadiť zodpovedne," dodal prezident. Vážneho do funkcie navrhol predseda vlády Robert Fico (Smer-SD). Na starosti bude mať veľké investičné projekty, napríklad v oblasti cestnej dopravy či železničnej infraštruktúry.

Nový podpredseda vlády sa poďakoval prezidentovi a predsedovi vlády za prejavenú dôveru. Myslí si, že je potrebné na Slovensku zadefinovať stratégiu rozvoja hospodárstva do roku 2030. "Pokúsime sa aj o získanie ústavnej väčšiny k takémuto zákonu," avizoval Vážny. Projekty, ktorých doba výstavby je dlhšia ako štyri roky, by mali totiž podľa neho pokračovať kontinuálne ďalej aj po zmene vládnej garnitúry.

Podpredseda pre investície chce tiež prispieť k zlepšeniu čerpania eurofondov na Slovensku. Počas prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) pôsobil Vážny ako minister dopravy. Od marcových predčasných volieb je poslancom Národnej rady (NR) SR.


Ľ. VÁŽNY: Stále som zástancom projektu širokorozchodnej železnice

Nový podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer-SD) je stále zástancom vybudovania širokorozchodnej trate z východu na západ Slovenska. "Musíme tento projekt odpolitizovať, lebo je veľmi spolitizovaný," podotkol dnes krátko po tom, ako ho do novej funkcie vymenoval prezident SR Ivan Gašparovič.

V prípade širokorozchodnej je podľa neho potrebné dopracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má povedať, či sa Slovensku oplatí takúto železnicu budovať. "Už som komunikoval s veľkými európskymi bankami a chcel by som túto štúdiu posunúť na posúdenie Európskej investičnej banke a Európskej banke pre obnovu a rozvoj, či je z ich pohľadu tento projekt financovateľný," avizoval Vážny. V prípade, že dajú súhlasné stanovisko, projekt sa začne realizovať.

Aj keď bude ich odpoveď záporná, Vážny je presvedčený, že raz sa trať vybuduje. Možno nie hneď, ale napríklad za päť rokov. "Ak mi dajú európske banky stanovisko, že v tomto čase nie je takýto projekt financovateľný, vtedy ho odložíme do mrazničky a počkáme päť či sedem rokov, kým sa spustí," doplnil.

V kompetenciách Vážneho nebude prípadná výstavba diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). "To je kompetencia rezortu dopravy. Do toho nebudem zasahovať," konštatoval. Chystá sa však vypracovať stratégiu rozvoja hospodárstva Slovenskej republiky do roku 2030 a v nej chce pomenovať aj tento spôsob budovania ciest. "Momentálne sa Slovensko potáca v problémoch vyčerpania eurofondov, ktoré má. Takže to je vážnejšie," dodal.