Existuje viacero signálov, ktoré naznačujú, že v oblasti akreditačnej komisie by Slovensko malo urobiť zásadné zmeny a zosúladiť sa s vyspelou Európou.
Autor TASR
Bratislava 22. novembra (TASR) – Existuje viacero signálov, ktoré naznačujú, že v oblasti akreditačnej komisie by Slovensko malo urobiť zásadné zmeny a zosúladiť sa s vyspelou Európou. V diskusnej relácii Tablet.tv Školstvo tu a teraz to uviedol jeden z autorov cieľov Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania SR Libor Vozár.
„Kým pred 15 rokmi boli procesy nejako nastavené, dnes už na európskej úrovni existujú štandardy a odporúčania v otázke zabezpečenia kvality vzdelávania, ktoré my zatiaľ nerešpektujeme, alebo sa k nim nehlásime,“ uviedol Vozár. Ako dodal, ide o veľký deficit súčasného vysokého školstva na Slovensku.
Európske štandardy podľa neho hovoria aj o tom, ako by mala byť zložená akreditačná komisia. Takéto inštitúcie by mali byť z hľadiska rozhodovania nezávislé od vysokých škôl, ale aj od vlády a ministerstva. V tomto smere sa dá podľa Vozára inšpirovať v Českej republike, ktorá mala akreditačnú komisiu medzinárodne akreditovanú, čo nie je prípad Slovenska. „Cestou je to, aby predstavitelia akreditačnej komisie neboli priamo zviazaní s nejakou konkrétnou školou, ale aby to boli zamestnanci akreditačnej komisie,“ vysvetlil.
Nezávislosť sa dá podľa neho posilniť napríklad aj tým, že by členovia neboli nominovaní z jedného miesta tak, ako je tomu dnes. V súčasnosti nominantov vyberá minister školstva a schvaľuje ich vláda.