Na rozpracovaný koncept zákona ústavnej ochrany novinárov hľadí exministerka s veľkými otáznikmi.
Autor TASR
Bratislava 10. marca (TASR) – Súčasná situácia v kultúre a nedostatočná pomoc, ktorú v čase pandémie dostáva, odráža amaterizmus vlády Igora Matoviča (OĽANO). Myslí si to bývalá ministerka kultúry, v súčasnosti opozičná poslankyňa a členka strany Hlas-SD Ľubica Laššáková. V hodnotení prvého roku vlády v oblasti kultúry poukazuje na rozpačité pôsobenie samotnej ministerky kultúry Natálie Milanovej (OĽANO).
„Objektívne treba povedať, že v kritickom čase, keď zúri pandémia a nevyhnutne sa sanujú iné hospodárske priority v živote krajiny, sa kultúra dostáva do úzadia. Práve v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu však jasne vidieť, že vláda zlyháva v celkovej pomoci, ktorá je pomalá, slabá a komplikovaná,“ komentovala Laššáková nespokojnosť sektora s doterajšou pomocou štátu.
Exministerka naznačuje, že svoj podiel viny na situácii je spôsobený aj samotnou osobou na čele rezortu kultúry - ministerkou Milanovou. „Z celkového jej politického výkonu mám pocit, že rezort doslova na ňu 'spadol'. Nemá žiadny politický výtlak v koalícii, neopiera sa o podporu premiéra a nie je schopná presadiť záujmy rezortu v čase pandémie, hoci ľudia v tejto oblasti najviac trpia,“ uviedla Laššáková.
Ako príklad uvádza uznesenie Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá zo septembra 2020, na základe ktorého mala ministerka iniciovať vytvorenie nadrezortného orgánu, ktorý by sa postaral o zvýšenie a zintenzívnenie pomoci pre oblasť kultúry a kreatívneho priemyslu. „Pani ministerka opatrenie nespochybnila, na vláde ho však presadiť nedokázala,“ pripomenula Laššáková.
Zásadné zlyhania Milanovej vidí pri koncipovaní plánu obnovy, do ktorého nedokázala presadiť pomoc ľuďom pracujúcim v kultúrno-kreatívnom priemysle. Prácu svojej nástupkyne vníma skôr v rovine politického marketingu na sociálnych sieťach než v reálnom výkone. „Upozorňuje na to aj umelecká obec a ľudia pracujúci v kultúrno-kreatívnom priemysle. Jej pomoc je oneskorená, pomalá, nedostatočná. Výzvy sa preto často míňali účinku,“ bilancuje opozičná poslankyňa. Za svetlú výnimku považuje poslednú vyhlásenú výzvu na pomoc neziskovému sektoru v kultúre. „Má svoju logiku a môže pomôcť kultúre,“ konštatuje Laššáková.
Upozorňuje však, že rezortu pod vedením Milanovej chýba jasné stanovenie priorít okrem plnenia „korona pomoci“. Na rozpracovaný koncept zákona ústavnej ochrany novinárov hľadí exministerka s veľkými otáznikmi. Jasnejšou je podľa nej, naopak, snaha strany OĽANO, ku ktorej Milanová politicky patrí, ovládnuť prostredníctvom pripravovanej novely zákona RTVS.
„Objektívne treba povedať, že v kritickom čase, keď zúri pandémia a nevyhnutne sa sanujú iné hospodárske priority v živote krajiny, sa kultúra dostáva do úzadia. Práve v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu však jasne vidieť, že vláda zlyháva v celkovej pomoci, ktorá je pomalá, slabá a komplikovaná,“ komentovala Laššáková nespokojnosť sektora s doterajšou pomocou štátu.
Exministerka naznačuje, že svoj podiel viny na situácii je spôsobený aj samotnou osobou na čele rezortu kultúry - ministerkou Milanovou. „Z celkového jej politického výkonu mám pocit, že rezort doslova na ňu 'spadol'. Nemá žiadny politický výtlak v koalícii, neopiera sa o podporu premiéra a nie je schopná presadiť záujmy rezortu v čase pandémie, hoci ľudia v tejto oblasti najviac trpia,“ uviedla Laššáková.
Ako príklad uvádza uznesenie Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá zo septembra 2020, na základe ktorého mala ministerka iniciovať vytvorenie nadrezortného orgánu, ktorý by sa postaral o zvýšenie a zintenzívnenie pomoci pre oblasť kultúry a kreatívneho priemyslu. „Pani ministerka opatrenie nespochybnila, na vláde ho však presadiť nedokázala,“ pripomenula Laššáková.
Zásadné zlyhania Milanovej vidí pri koncipovaní plánu obnovy, do ktorého nedokázala presadiť pomoc ľuďom pracujúcim v kultúrno-kreatívnom priemysle. Prácu svojej nástupkyne vníma skôr v rovine politického marketingu na sociálnych sieťach než v reálnom výkone. „Upozorňuje na to aj umelecká obec a ľudia pracujúci v kultúrno-kreatívnom priemysle. Jej pomoc je oneskorená, pomalá, nedostatočná. Výzvy sa preto často míňali účinku,“ bilancuje opozičná poslankyňa. Za svetlú výnimku považuje poslednú vyhlásenú výzvu na pomoc neziskovému sektoru v kultúre. „Má svoju logiku a môže pomôcť kultúre,“ konštatuje Laššáková.
Upozorňuje však, že rezortu pod vedením Milanovej chýba jasné stanovenie priorít okrem plnenia „korona pomoci“. Na rozpracovaný koncept zákona ústavnej ochrany novinárov hľadí exministerka s veľkými otáznikmi. Jasnejšou je podľa nej, naopak, snaha strany OĽANO, ku ktorej Milanová politicky patrí, ovládnuť prostredníctvom pripravovanej novely zákona RTVS.