Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Slovensko

Legenda slovenského muzikálu Gizela Veclová sa narodila pred 100 rokmi

Na archívnej snímke Gizela Veclová. Foto: Archív TASR

Na doskách Opery Slovenského národného divadla (SND) v Bratislave začala vystupovať ešte ako študentka, no v rokoch 1942 - 1945 už na tejto scéne pôsobila ako sólistka.

Košice/Bratislava 1. mája (TASR) - Významná osobnosť slovenského divadelníctva Gizela Veclová stvárnila na divadelných doskách množstvo postáv operného i operetného repertoáru. Vďaka univerzálno-syntetickému hereckému talentu bola považovaná za prvú dámu slovenského muzikálu. Vrchol jej umeleckej kariéry predstavovalo účinkovanie v dielach ako My Fair Lady, Hello, Dolly! či Fidlikant na streche.

V pondelok 1. mája uplynie 100 rokov od narodenia všestrannej divadelníčky Gizely Veclovej, ktorá sa etablovala v činohre, spevohre i opere.

Gizela Veclová sa narodila 1. mája 1923 v Bratislave. V roku 1942 absolvovala štúdium operného spevu na Štátnom konzervatóriu v rodnom meste, kde ju vyučovali také významné osobnosti ako Eugen Suchoň či Ján Cikker.

Na doskách Opery Slovenského národného divadla (SND) v Bratislave začala vystupovať ešte ako študentka, no v rokoch 1942 - 1945 už na tejto scéne pôsobila ako sólistka. Predstavila sa napríklad v operetách Gejzu Dusíka Modrá ruža (Sylva, 1943) alebo Tajomný prsteň (Zora, 1944).

Umelkyňa stála pri vzniku Východoslovenského národného divadla, ktoré v súčasnosti nesie názov Štátne divadlo Košice, kam ju prizval vtedajší riaditeľ Janko Borodáč. Sólistkou košickej opery bola v rokoch 1945 – 1952 a úspešne tu naštudovala okrem iného aj postavy svetového operného repertoáru. Zo známejších úloh možno spomenúť Violettu v Traviate (1945), Marienku v Predanej neveste (1946), Rusalku (Rusalka, 1948) či Tatianu v Eugenovi Oneginovi (1951).

Uznávaná sopranistka však značnú časť svojej kariéry strávila v operete Novej scény v Bratislave (1952 - 1985). Výrazným spôsobom sa uplatnila aj v modernom hudobnom divadle. Už v hudobnej komédii Parížsky hosť (1957), kde stvárnila Grófku Thusneldu sa ukázalo, že disponuje oveľa väčším registrom výrazových i speváckych prostriedkov, než poskytujú operetné party. Spevácky, herecký i tanečný talent jej pomohli k tomu, aby sa stala prvou dámou slovenského muzikálu.

K najúspešnejším úlohám, ktoré v tomto žánri naštudovala patrí rola Pani Higginsovej (My Fair Lady, 1965) či Dolly Leviová v slávnom muzikáli Hello, Dolly! (1966). Za tento výkon získala v roku 1967 na festivale v Karlových Varoch cenu pre najlepšiu muzikálovú herečku.

Diváci ju tiež mohli vidieť ako Golde (Fidlikant na streche, 1968) alebo Hortenze (Zorba, 1970). Niekoľko úloh získala aj v rámci činohry Novej scény. Publiku sa napríklad predstavila ako Beatrice v javiskovom spracovaní diela Klebetnice (1963) či Donna Elvíra v inscenácii Don Juan (1964).

Umelkyňa účinkovala aj vo filme, televízii i v rozhlase a venovala sa tiež pedagogickej činnosti. Režisér Karol Spišák ju obsadil do televízneho filmu Adam Šangala (1972), Vladimír Bahna zase do snímky Skrytý prameň (1973). Nechýbala ani v obľúbených komédiách Pacho, hybský zbojník (1975) či Sváko Ragan (1976). Pred kamerami sa objavovala v postavách matiek, paničiek i pracujúcich žien.

Na dôchodku pôsobila ako pedagogička na košickom konzervatóriu. Javisko neopustila ani vo vysokom veku, v mimoriadne obľúbenej inscenácii My Fair Lady spievala a hrala ešte po dovŕšení osemdesiatky.

Výnimočná osobnosť slovenského divadelníctva, speváčka a herečka Gizela Veclová zomrela 27. januára 2019 v Košiciach vo veku 95 rokov.


Zdroj: https://www.culture.gov.sk, https://operaslovakia.sk, Encyklopédia dramatických umení Slovenska (1990)