"Pôvodný návrh novely bol zjavne predložený na politickú objednávku. Svedčí o tom predovšetkým jeho okamžité predloženie rádovo pár dní po incidente," konštatuje Daniel Tureček
Autor TASR
Bratislava 26. apríla (TASR) - Novela Zákona o zbraniach a strelive z dielne exministra vnútra Daniela Lipšica, ako reakcia na krvavý masaker v Devínskej Novej Vsi, rozbila už existujúci fungujúci systém, vytvorila bezpečnostné diery a zjavne bola na politickú objednávku. Pritom zavedenie psychotestov je iba jeden z preventívnych nástrojov. Uviedol v rozhovore pre TASR člen predstavenstva Združenia vlastníkov strelných zbraní Legis Telum Daniel Tureček.
"Pôvodný návrh novely bol zjavne predložený na politickú objednávku. Svedčí o tom predovšetkým jeho okamžité predloženie rádovo pár dní po incidente. Rovnako je problém pochopiť, prečo bolo medzirezortné pripomienkové konanie skrátené na sedem dní a to, že predmetný materiál sa ani nedostal do Legislatívnej rady vlády. Odôvodnenie, že išlo o otázku bezpečnosti, je vzhľadom na súvislosti s predmetným excesom v Devínskej Novej Vsi nepriekazné. Pripomeniem len, že pán minister vtedy v texte novely prakticky navrhoval znárodňovanie (vyvlastňovanie bez náhrady) legálne nadobudnutého majetku, chcel zaviesť povinné uloženie súkromných zbraní na určených miestach (teda akési skladiská zbraní, ktoré by boli určite cieľom organizovaného zločinu) a pod. Náš zákon o strelných zbraniach a strelive zaviedol vcelku zložitý, ale funkčný systém ich kategorizácie a správy. Tento systém nie je možné len tak ľubovoľne a narýchlo pozmeniť. V prípade poslednej novely neprebehla žiadna odborná diskusia, ani seriózne pripomienkovanie. Systém bol narušený, čím vznikli nové riziká," zdôraznil Tureček.
Podľa jeho slov "posledná novela zákona rozbila už existujúci fungujúci systém a vytvorila bezpečnostné diery". "Okrem zavedenia úplne nevhodného systému plošného testovania psychickej spôsobilosti stanovila aj akúsi skupinu 'politicky nekorektných zbraní' úplne bez ohľadu na technické a fyzikálne špecifiká strelných zbraní. Psychotesty poznalo aj predchádzajúce znenie zákona. Boli však zavedené "ad hoc", teda na vyžiadanie lekára vydávajúceho potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti. Išlo o funkčný systém. Žiaľ formulácia novely bola napísaná iba s ohľadom na tlak na zvýšenie počtu vykonaných testov, nie ich efektivitu. Objavil sa problém s validitou ich výsledkov (z tohto dôvodu napríklad Ministerstvo vnútra ČR zavedenie psychotestov odmietlo), ktorý vyústil v novelizáciu novej vyhlášky, ktorá mimochodom ide nad rámec zákona, čo nie je prípustné. Rovnako tento spôsob psychotestov vytvoril akúsi schizofréniu v silových zložkách, kde kolidujú civilné psychotesty s rezortnými. Tiež zoznam "zbraní konštrukčne odvodených od samočinných" dodnes neexistuje a Ministerstvo vnútra SR dodnes odkazuje držiteľov zbrojných preukazov, ako aj svojich pracovníkov na ruský hobby server o zbraniach. Opätovne ide o veľmi závažnú právnu neistotu, ktorá má priamy vplyv na lehoty uvedené v zákone a teda rôzny výklad môže viesť k závažným následkom pre držiteľov zbrojných preukazov," objasnil ďalej Tureček.
Na strane druhej zdôraznil, že "zbraň nepatrí do ruky každému a všetci strelci sú si vedomí, že pri svojom preverovaní musia určité obmedzenia strpieť". "My poukazujeme predovšetkým na stav, ktorý je v právnom štáte neobhájiteľný. A to, že povolenie držať zbrojný preukaz a vlastniť zbraň je založené na subjektívnych rozhodnutiach jednotlivcov, ktorí za svoje rozhodnutia nenesú žiadnu právnu zodpovednosť. Naopak, pre vlastníkov zbraní voči týmto možným subjektívnym rozhodnutiam neexistuje žiadny opravný prostriedok a už vôbec nie s odkladným účinkom. To prakticky znamená priame a okamžité sankcie, aj keď by sa následne ukázalo, že toto rozhodnutie bolo zlé. Mám na mysli predovšetkým rozhodnutia klinických psychológov a spôsob administratívy, ktorý bol zavedený poslednou novelizáciou zákona a nadväzujúcej vyhlášky. Problematické z tohto pohľadu je aj odsúhlasovanie A skupiny zbrojného preukazu uvedené v interných predpisoch polície. Napríklad v ČR je pridelenie zbrojného preukazu nárokovateľné po splnení všetkých podmienok taxatívne vymenovaných v zákone. Zamedzuje to prípadným súdnym sporom, ale predovšetkým "kupovaniu" potvrdení a korupcii. Do budúcna by sme chceli vyčistiť zákon od podobných "šedých" formulácii, ktoré dávajú priestor na špekulácie a biznis rôznym skupinám," dodal Tureček.
Počet držiteľov zbrojných preukazov je približne 170.000. Zbraní, ktoré podliehajú registrácii, teda zbraní kategórie A, B a C je približne 250.000. "Počet držiteľov zbrojných preukazov je už dlhšiu dobu stabilizovaný a v zásade sa veľmi nemení. Zbraní kategórie D - voľnopredajných bez evidencie bolo predaných v SR státisíce. Vlastníkov zbraní v SR sú teda rádovo státisíce. Psychotesty sú iba jeden z preventívnych nástrojov. Navyše tento nástroj je problematický z hľadiska preukaznosti a právnej záväznosti osoby, ktorá ho vydáva. Sami psychológovia pripúšťajú, že jedna osoba je schopná v ten istý deň jedným psychotestom prejsť a druhý nespraviť. Zo zahraničia sú známe prípady, keď úspešný absolvent psychotestu ešte v ten istý deň - hneď po návrate od psychológa zavraždil niekoľko osôb zbraňou. Plošné testovanie nie je schopné predísť obdobným excesom, ako bol ten v Devínskej Novej Vsi. A už vôbec nie v podobe, v akej je zavedené v našom zákone. Stretnutie iba osôb mladších ako 62 rokov s psychológom raz za 10 rokov na dve hodiny skutočne nie je cesta. Tou je systematická práca s držiteľmi zbrojných preukazov a ich praktické preverovanie. Dostatočnou zárukou by mala byť v zmysle zákona bezúhonnosť a spoľahlivosť, ktorá je cyklicky preverovaná," zdôraznil predstaviteľ Legis Telum.
"Pôvodný návrh novely bol zjavne predložený na politickú objednávku. Svedčí o tom predovšetkým jeho okamžité predloženie rádovo pár dní po incidente. Rovnako je problém pochopiť, prečo bolo medzirezortné pripomienkové konanie skrátené na sedem dní a to, že predmetný materiál sa ani nedostal do Legislatívnej rady vlády. Odôvodnenie, že išlo o otázku bezpečnosti, je vzhľadom na súvislosti s predmetným excesom v Devínskej Novej Vsi nepriekazné. Pripomeniem len, že pán minister vtedy v texte novely prakticky navrhoval znárodňovanie (vyvlastňovanie bez náhrady) legálne nadobudnutého majetku, chcel zaviesť povinné uloženie súkromných zbraní na určených miestach (teda akési skladiská zbraní, ktoré by boli určite cieľom organizovaného zločinu) a pod. Náš zákon o strelných zbraniach a strelive zaviedol vcelku zložitý, ale funkčný systém ich kategorizácie a správy. Tento systém nie je možné len tak ľubovoľne a narýchlo pozmeniť. V prípade poslednej novely neprebehla žiadna odborná diskusia, ani seriózne pripomienkovanie. Systém bol narušený, čím vznikli nové riziká," zdôraznil Tureček.
Podľa jeho slov "posledná novela zákona rozbila už existujúci fungujúci systém a vytvorila bezpečnostné diery". "Okrem zavedenia úplne nevhodného systému plošného testovania psychickej spôsobilosti stanovila aj akúsi skupinu 'politicky nekorektných zbraní' úplne bez ohľadu na technické a fyzikálne špecifiká strelných zbraní. Psychotesty poznalo aj predchádzajúce znenie zákona. Boli však zavedené "ad hoc", teda na vyžiadanie lekára vydávajúceho potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti. Išlo o funkčný systém. Žiaľ formulácia novely bola napísaná iba s ohľadom na tlak na zvýšenie počtu vykonaných testov, nie ich efektivitu. Objavil sa problém s validitou ich výsledkov (z tohto dôvodu napríklad Ministerstvo vnútra ČR zavedenie psychotestov odmietlo), ktorý vyústil v novelizáciu novej vyhlášky, ktorá mimochodom ide nad rámec zákona, čo nie je prípustné. Rovnako tento spôsob psychotestov vytvoril akúsi schizofréniu v silových zložkách, kde kolidujú civilné psychotesty s rezortnými. Tiež zoznam "zbraní konštrukčne odvodených od samočinných" dodnes neexistuje a Ministerstvo vnútra SR dodnes odkazuje držiteľov zbrojných preukazov, ako aj svojich pracovníkov na ruský hobby server o zbraniach. Opätovne ide o veľmi závažnú právnu neistotu, ktorá má priamy vplyv na lehoty uvedené v zákone a teda rôzny výklad môže viesť k závažným následkom pre držiteľov zbrojných preukazov," objasnil ďalej Tureček.
Na strane druhej zdôraznil, že "zbraň nepatrí do ruky každému a všetci strelci sú si vedomí, že pri svojom preverovaní musia určité obmedzenia strpieť". "My poukazujeme predovšetkým na stav, ktorý je v právnom štáte neobhájiteľný. A to, že povolenie držať zbrojný preukaz a vlastniť zbraň je založené na subjektívnych rozhodnutiach jednotlivcov, ktorí za svoje rozhodnutia nenesú žiadnu právnu zodpovednosť. Naopak, pre vlastníkov zbraní voči týmto možným subjektívnym rozhodnutiam neexistuje žiadny opravný prostriedok a už vôbec nie s odkladným účinkom. To prakticky znamená priame a okamžité sankcie, aj keď by sa následne ukázalo, že toto rozhodnutie bolo zlé. Mám na mysli predovšetkým rozhodnutia klinických psychológov a spôsob administratívy, ktorý bol zavedený poslednou novelizáciou zákona a nadväzujúcej vyhlášky. Problematické z tohto pohľadu je aj odsúhlasovanie A skupiny zbrojného preukazu uvedené v interných predpisoch polície. Napríklad v ČR je pridelenie zbrojného preukazu nárokovateľné po splnení všetkých podmienok taxatívne vymenovaných v zákone. Zamedzuje to prípadným súdnym sporom, ale predovšetkým "kupovaniu" potvrdení a korupcii. Do budúcna by sme chceli vyčistiť zákon od podobných "šedých" formulácii, ktoré dávajú priestor na špekulácie a biznis rôznym skupinám," dodal Tureček.
Počet držiteľov zbrojných preukazov je približne 170.000. Zbraní, ktoré podliehajú registrácii, teda zbraní kategórie A, B a C je približne 250.000. "Počet držiteľov zbrojných preukazov je už dlhšiu dobu stabilizovaný a v zásade sa veľmi nemení. Zbraní kategórie D - voľnopredajných bez evidencie bolo predaných v SR státisíce. Vlastníkov zbraní v SR sú teda rádovo státisíce. Psychotesty sú iba jeden z preventívnych nástrojov. Navyše tento nástroj je problematický z hľadiska preukaznosti a právnej záväznosti osoby, ktorá ho vydáva. Sami psychológovia pripúšťajú, že jedna osoba je schopná v ten istý deň jedným psychotestom prejsť a druhý nespraviť. Zo zahraničia sú známe prípady, keď úspešný absolvent psychotestu ešte v ten istý deň - hneď po návrate od psychológa zavraždil niekoľko osôb zbraňou. Plošné testovanie nie je schopné predísť obdobným excesom, ako bol ten v Devínskej Novej Vsi. A už vôbec nie v podobe, v akej je zavedené v našom zákone. Stretnutie iba osôb mladších ako 62 rokov s psychológom raz za 10 rokov na dve hodiny skutočne nie je cesta. Tou je systematická práca s držiteľmi zbrojných preukazov a ich praktické preverovanie. Dostatočnou zárukou by mala byť v zmysle zákona bezúhonnosť a spoľahlivosť, ktorá je cyklicky preverovaná," zdôraznil predstaviteľ Legis Telum.