Autor TASR
Bratislava 31. mája (TASR) - Výsledky externých maturitných skúšok v tomto roku vyvracajú viaceré predchádzajúce tvrdenia ministra školstva Dušana Čaploviča (Smer-SD).
Konštatuje to poslanec Národnej rady SR Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS), podľa ktorého tieto čísla potvrdili napríklad to, že gymnáziá sú stále výberovými školami v porovnaní so zvyškom školského systému.
Ako ilustráciu uvádza výsledky maturít zo slovenského jazyka a literatúry. Žiaci gymnázií v tomto odbore dosiahli úspešnosť 70,7 percenta, kým študenti stredných odborných škôl a konzervatórií len 53,5 percenta. "To je nielen štatisticky významný rozdiel, ale naozaj veľká medzera potvrdzujúca, že ako skupina si gymnázia udržiavajú odstup od zvyšku systému. V tak veľkej skupine sa, samozrejme, môžu nájsť výnimky, ktoré je potrebné riešiť individuálne a byť nemilosrdný k nekvalitným školám, ale celoplošný boj s gymnáziami a počtom ich žiakov nedáva po tomto výsledku zmysel," komentoval Beblavý, ktorý je aj členom parlamentného výboru pre vzdelávanie.
Problematický je podľa Beblavého nízky počet maturantov z matematiky. Z celkového počtu 59.383 žiakov stredných škôl sa totiž z matematiky rozhodlo maturovať len 8753. Tieto čísla však podľa poslanca nepotvrdzujú presvedčenie Čaploviča o potrebe zaviesť povinnú maturitu z tohto predmetu. "Čísla ukazujú, že problém povinná maturita nevyrieši," konštatoval.
Priemerná úspešnosť z matematického testu bola totiž len 50,8 percenta. Problém preto podľa poslanca spočíva v jej zlom vyučovaní. "Odpoveďou nemôže byť pasivita, ale vyhlásenie kvalitnejšieho vzdelávania v matematike za národnú prioritu. Inými slovami, Čaplovič má pravdu v dôraze na matematiku, ale nesprávny prístup k riešeniu," uviedol.
Beblavý tiež poukázal, že čísla popierajú tvrdenia o tom, že kvalitu výsledkov ovplyvňujú zriaďovatelia školy, alebo regionálne rozdiely. Nevyhol sa však ani pochvale. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania podľa neho profesionálne zvládol informovanie o výsledkoch maturít. V súčasnosti sú totiž dostupné nielen celkové výsledky, ale aj čísla jednotlivých škôl, ktoré umožňujú ich porovnávanie.
Konštatuje to poslanec Národnej rady SR Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS), podľa ktorého tieto čísla potvrdili napríklad to, že gymnáziá sú stále výberovými školami v porovnaní so zvyškom školského systému.
Ako ilustráciu uvádza výsledky maturít zo slovenského jazyka a literatúry. Žiaci gymnázií v tomto odbore dosiahli úspešnosť 70,7 percenta, kým študenti stredných odborných škôl a konzervatórií len 53,5 percenta. "To je nielen štatisticky významný rozdiel, ale naozaj veľká medzera potvrdzujúca, že ako skupina si gymnázia udržiavajú odstup od zvyšku systému. V tak veľkej skupine sa, samozrejme, môžu nájsť výnimky, ktoré je potrebné riešiť individuálne a byť nemilosrdný k nekvalitným školám, ale celoplošný boj s gymnáziami a počtom ich žiakov nedáva po tomto výsledku zmysel," komentoval Beblavý, ktorý je aj členom parlamentného výboru pre vzdelávanie.
Problematický je podľa Beblavého nízky počet maturantov z matematiky. Z celkového počtu 59.383 žiakov stredných škôl sa totiž z matematiky rozhodlo maturovať len 8753. Tieto čísla však podľa poslanca nepotvrdzujú presvedčenie Čaploviča o potrebe zaviesť povinnú maturitu z tohto predmetu. "Čísla ukazujú, že problém povinná maturita nevyrieši," konštatoval.
Priemerná úspešnosť z matematického testu bola totiž len 50,8 percenta. Problém preto podľa poslanca spočíva v jej zlom vyučovaní. "Odpoveďou nemôže byť pasivita, ale vyhlásenie kvalitnejšieho vzdelávania v matematike za národnú prioritu. Inými slovami, Čaplovič má pravdu v dôraze na matematiku, ale nesprávny prístup k riešeniu," uviedol.
Beblavý tiež poukázal, že čísla popierajú tvrdenia o tom, že kvalitu výsledkov ovplyvňujú zriaďovatelia školy, alebo regionálne rozdiely. Nevyhol sa však ani pochvale. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania podľa neho profesionálne zvládol informovanie o výsledkoch maturít. V súčasnosti sú totiž dostupné nielen celkové výsledky, ale aj čísla jednotlivých škôl, ktoré umožňujú ich porovnávanie.