Poslanec uznáva, že pri 28 členoch EÚ pravidlo rotujúceho predsedníctva znamená najmä vysoké náklady a veľa ľudských zdrojov, ktoré viaže na seba jeho organizácia.
Autor TASR
Bratislava 29. decembra (TASR) - Končiace sa Predsedníctvo SR v Rade EÚ bolo po organizačnej stránke zvládnuté na prijateľnej európskej úrovni, problém bol však v jeho obsahu. Uviedol to poslanec NR SR a tímlíder SaS pre zahraničnú politiku Martin Klus, podľa ktorého bolo slovenské predsedníctvo najmä o premárnených šanciach.
"Slovenská diplomacia neponúkla občanom žiadnu príťažlivú víziu o fungovaní EÚ v budúcnosti, ktorá by zároveň reagovala na vystúpenie Veľkej Británie. Pridala sa len k nárekom, ktoré hovoria o celoeurópskej kríze dôvery, ale neartikulujú jej skutočné príčiny a už vôbec nie riešenia," zdôraznil opozičný poslanec. Od slovenských vládnych predstaviteľov sme sa podľa jeho slov nedočkali odpovede na otázky, či je napríklad liekom na pokles dôvery občanov v EÚ väčšia integrácia a centralizácia, alebo naopak väčšia decentralizácia a väčší dôraz na rozhodovanie národných parlamentov.
Priamo o neúspechu slovenskej diplomacie hovorí Klus pri našom postoji k utečeneckej kríze. "Koncept efektívnej solidarity, ktorý ponúkol členským štátom premiér Robert Fico (Smer-SD), sa dá brať ako zlý žart. Riešenie utečeneckej krízy nespočíva v tom, že státisíce utečencov zostanú v Grécku alebo v Taliansku a Slovensko im v rámci efektívnej solidarity pošle deky a 20 policajtov. Východiskom je zastavenie prúdu utečencov, ktorí sa i s nasadením svojho života snažia dostať do Únie," uviedol s tým, že Slovensko tak premárnilo šancu pridať sa k silnejúcim hlasom, ktoré požadujú vybudovanie utečeneckých táborov mimo územia EÚ, ale ktoré budú v správe európskych orgánov.
Za osobitnú kapitolu označil Klus tému priblíženia EÚ občanom aj prostredníctvom rotujúceho predsedníctva. "Všetky podujatia sa odohrávali v Bratislave a v jej bezprostrednom okolí. Pýtame sa, prečo sa ani jeden z čelných predstaviteľov EÚ alebo európskych inštitúcií nestretol s predstaviteľmi občianskej spoločnosti či vysokých škôl? Považujeme to za ďalšiu premárnenú príležitosť a chybu v politickom manažovaní predsedníctva. Symbolom slovenského predsedníctva tak zostane stretnutie európskych lídrov vo vyľudnenej Bratislave. To je však znakom odcudzenia európskej politiky od európskej verejnosti," myslí si Klus.
Na margo symbolov podotýka, že kauza, ktorá vznikla okolo slávnostného predstavenia loga, ukázala, že klientelizmus, korupcia a arogancia mocných sú pevnou súčasťou slovenskej politiky. "Myšlienková podstata EÚ ako spoločenstva národov, ktoré spájajú férové pravidlá, spravodlivosť a čestnosť, vláde Roberta Fica opäť unikla," povedal.
Poslanec uznáva, že pri 28 členoch EÚ pravidlo rotujúceho predsedníctva znamená najmä vysoké náklady a veľa ľudských zdrojov, ktoré viaže na seba jeho organizácia. Šesťmesačné obdobie predsedníctva zároveň považuje za príliš krátke na to, aby predsedajúca krajina dokázala podstatne ovplyvniť smerovanie EÚ. SaS sa aj preto prihovára za zrušenie rotujúceho predsedníctva.
"Slovenská diplomacia neponúkla občanom žiadnu príťažlivú víziu o fungovaní EÚ v budúcnosti, ktorá by zároveň reagovala na vystúpenie Veľkej Británie. Pridala sa len k nárekom, ktoré hovoria o celoeurópskej kríze dôvery, ale neartikulujú jej skutočné príčiny a už vôbec nie riešenia," zdôraznil opozičný poslanec. Od slovenských vládnych predstaviteľov sme sa podľa jeho slov nedočkali odpovede na otázky, či je napríklad liekom na pokles dôvery občanov v EÚ väčšia integrácia a centralizácia, alebo naopak väčšia decentralizácia a väčší dôraz na rozhodovanie národných parlamentov.
Priamo o neúspechu slovenskej diplomacie hovorí Klus pri našom postoji k utečeneckej kríze. "Koncept efektívnej solidarity, ktorý ponúkol členským štátom premiér Robert Fico (Smer-SD), sa dá brať ako zlý žart. Riešenie utečeneckej krízy nespočíva v tom, že státisíce utečencov zostanú v Grécku alebo v Taliansku a Slovensko im v rámci efektívnej solidarity pošle deky a 20 policajtov. Východiskom je zastavenie prúdu utečencov, ktorí sa i s nasadením svojho života snažia dostať do Únie," uviedol s tým, že Slovensko tak premárnilo šancu pridať sa k silnejúcim hlasom, ktoré požadujú vybudovanie utečeneckých táborov mimo územia EÚ, ale ktoré budú v správe európskych orgánov.
Za osobitnú kapitolu označil Klus tému priblíženia EÚ občanom aj prostredníctvom rotujúceho predsedníctva. "Všetky podujatia sa odohrávali v Bratislave a v jej bezprostrednom okolí. Pýtame sa, prečo sa ani jeden z čelných predstaviteľov EÚ alebo európskych inštitúcií nestretol s predstaviteľmi občianskej spoločnosti či vysokých škôl? Považujeme to za ďalšiu premárnenú príležitosť a chybu v politickom manažovaní predsedníctva. Symbolom slovenského predsedníctva tak zostane stretnutie európskych lídrov vo vyľudnenej Bratislave. To je však znakom odcudzenia európskej politiky od európskej verejnosti," myslí si Klus.
Na margo symbolov podotýka, že kauza, ktorá vznikla okolo slávnostného predstavenia loga, ukázala, že klientelizmus, korupcia a arogancia mocných sú pevnou súčasťou slovenskej politiky. "Myšlienková podstata EÚ ako spoločenstva národov, ktoré spájajú férové pravidlá, spravodlivosť a čestnosť, vláde Roberta Fica opäť unikla," povedal.
Poslanec uznáva, že pri 28 členoch EÚ pravidlo rotujúceho predsedníctva znamená najmä vysoké náklady a veľa ľudských zdrojov, ktoré viaže na seba jeho organizácia. Šesťmesačné obdobie predsedníctva zároveň považuje za príliš krátke na to, aby predsedajúca krajina dokázala podstatne ovplyvniť smerovanie EÚ. SaS sa aj preto prihovára za zrušenie rotujúceho predsedníctva.