Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 18. november 2024Meniny má Eugen
< sekcia Slovensko

M. Lubyová: Asistent učiteľa nie je osobný asistent žiaka

Martina Lubyová, archívna snímka. Foto: TASR Jaroslav Novák

Asistent učiteľa má pomáhať učiteľovi zvládať vyučovací proces v triede, kde má rôzne typy žiakov. Preto by mal byť v triede len jeden, tvrdí Lubyová.

Bratislava 2. septembra (TASR) - Asistent učiteľa nie je osobný asistent žiaka. V reakcii na vyjadrenia predstaviteľov InkluKoalície, ktorí vyčítali Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR netransparentnosť a nesystémové kroky pri prideľovaní asistentov do škôl, to povedala ministerka školstva Martina Lubyová (nominantka SNS).


"Asistent učiteľa má pomáhať učiteľovi zvládať vyučovací proces v triede, kde má rôzne typy žiakov. Preto by mal byť v triede len jeden," tvrdí Lubyová. Posilnenie osobnej a zdravotnej asistencie pre žiakov podľa nej záleží aj od interakcie MŠVVŠ s rezortmi zdravotníctva a práce, sociálnych vecí a rodiny, aby sa osobný asistent, ktorý pomáha dieťaťu v jeho každodenných činnostiach, nemusel zastaviť pred bránami školy. "Treba do škôl vrátiť aj inštitút školskej zdravotnej sestry, pretože asistent učiteľa nedokáže napríklad pichať deťom inzulín," doplnila Lubyová.

Ministerstvo podľa nej pred prerozdeľovaním financií na asistentov učiteľa prvýkrát vypočítalo koeficient nárokovosti pre každú školu. Ten sa zakladá na presnom počte postihnutých žiakov, druhu ich postihnutia, tom, či je dieťa v bežnej škole integrované v bežnej triede alebo v špeciálnej triede. "Z hľadiska náročnosti sme rozlišovali medzi prvým a druhým stupňom základnej školy, základnými a strednými školami, a tiež bežnými školami a špeciálnymi školami," hovorí Lubyová. Na základe toho podľa nej ministerstvo rozdelilo medzi školy 26 miliónov eur a následne dofinancovalo nedostatky ďalšími štyrmi miliónmi. "V konečnom dôsledku žiadna škola nestratila asistentov a majú ich buď viac alebo rovnako ako minulý rok," tvrdí ministerka.

Školy podľa nej žiadali sumu 70 miliónov eur, pričom teraz dostali 30 a ministerstvo má otvorenú výzvu na ďalších 55 miliónov, o ktoré už možno žiadať. Lubyová súhlasí s tým, že situáciu treba systémovo riešiť, preto bolo potrebné zaviesť aj dané kritériá.