Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 18. november 2024Meniny má Eugen
< sekcia Slovensko

M. Lubyová: Nedostatok učiteľov nie je plošným problémom

Na snímke ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová (nominantka SNS). Foto: TASR - Jakub Kotian

V mnohých regiónoch sa rezort stretáva s tým, že sa do školstva vracajú ľudia, ktorí pôvodne odchádzali.

Bratislava 1. septembra (TASR) - Nedostatok učiteľov nie je plošným problém, týka sa len niektorých geografických oblastí alebo predmetov. Absentujúcich pedagogických zamestnancov eviduje rezort školstva najmä v hlavnom meste a v Bratislavskom kraji. V rozhovore pre TASR to potvrdila ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (nominantka SNS).

"Snažíme sa tlačiť platy smerom hore a myslím si, že sa nám to celkom darí. Od septembra 2016 po 1. január 2020 sme zabezpečili štyri valorizácie platov, celkovo ide o zvýšenie 38 percent pre všetkých," povedala šéfka rezortu školstva s tým, že personálne obsadenie škôl je v kompetencii riaditeľov škôl, nie ministerstva. "Zo strany rezortu školstva však veľmi aktuálne vnímame potrebu ešte viac zatraktívniť podmienky výkonu učiteľskej profesie tak, aby čoraz viac ľudí malo záujem o školstvo. Na druhej strane treba povedať, že už veľa sa v tomto urobilo. Okrem toho sa začínajúcim učiteľom zvyšujú platy od septembra 2019 takmer o desať percent," uviedla Lubyová.

V mnohých regiónoch sa rezort stretáva s tým, že sa do školstva vracajú ľudia, ktorí pôvodne odchádzali. "Pretože aj platové podmienky, najmä na východnom Slovensku, začínajú byť veľmi atraktívne. Začíname vnímať, že nedostatok učiteľov začína byť štruktúrovaný, napríklad, že ide len o Bratislavu alebo niektoré väčšie mestá, kde je vyššia cenová hladina," povedala ministerka. Nedostatok učiteľov môže byť podľa Lubyovej aj pri niektorých konkrétnych predmetoch, napríklad ak ide o informatiku alebo cudzie jazyky.

Ministerstvo školstva tvrdí, že na zvýšenie zamestnanosti absolventov v školách a školských zariadeniach vytvorilo v zákone o pedagogických a odborných zamestnancoch systémové predpoklady na zatraktívnenie povolania učiteľ tým, že ustanovilo právo na ochranu pred prejavmi sociálno-patologického správania. Okrem toho sa zákon zaoberá napríklad aj povinnosťou prerokovať úväzky so zástupcom zamestnancov, zaviedol pôsobnosť zamestnávateľa v profesijnom rozvoji, v rámci ktorej zamestnávateľ v súlade so svojimi potrebami priznáva pedagogickým a odborným zamestnancom príplatok za profesijný rozvoj za absolvovanie rozširujúceho štúdia, špecializačného a inovačného vzdelávania a za vykonanie jazykovej skúšky, a to v úhrnnej výške 12 percent platu po dobu siedmich rokov s možnosťou sústavného obnovovania. Súčasťou zákona je aj ukotvenie vekovej hranice výkonu pracovnej činnosti na úrovni 65. roku života s možnosťou opätovného uzatvorenia pracovného pomeru.

Za jeden z dôležitých krokov smerujúcich k podpore a nárastu atraktivity učiteľského povolania pre absolventov pedagogických fakúlt ministerstvo považuje zvyšovanie platov začínajúcich učiteľov od nového školského roka. "Výrazné zvýšenie platov učiteľov spolu so zvýšením platov v celom rezorte školstva o 38 percent medzi stavom pred septembrom 2016 a prvým januárom 2020 je motiváciou, ktorá pomôže zlepšiť životný štandard našich učiteľov a zároveň podporí aj príchod mladých absolventov do školstva," poznamenalo ministerstvo.