Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Slovensko

M. Lubyová: Už nehovoríme o celkovom nedostatku učiteľov

Martina Lubyová Foto: MŠVVŠ

Lubyová uviedla, že učiteľské povolanie sa stáva vyhľadávaným predovšetkým v regiónoch na východnom a strednom Slovensku.

Bratislava 30. decembra (TASR) – Situácia s chýbajúcimi učiteľmi na Slovensku sa zásadne zmenila a v súčasnosti sa už o ich absolútnom nedostatku nedá hovoriť. V rozhovore pre TASR to uviedla ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (SNS). Tvrdí, že problém absencie pedagógov sa týka len konkrétnych predmetov alebo oblastí, predovšetkým veľkých miest, napríklad Bratislavy.

Lubyová uviedla, že učiteľské povolanie sa stáva vyhľadávaným predovšetkým v regiónoch na východnom a strednom Slovensku. Pripisuje to najmä zvýšeným mzdám, ktoré vzrástli o desať percent v januári, rovnaké zvýšenie bude aj v januári 2020, celkovo od septembra 2016 vzrastú o 36 percent. Šéfka rezortu školstva poukázala aj na to, že začínajúcim učiteľom navyše vzrástli platy od septembra o takmer desať percent.

Rezort sa podľa Lubyovej v regiónoch skôr stretáva s tým, že sa učitelia nevedia do škôl dostať, pretože pre nich nemajú voľné pracovné miesta. "Situácia sa už tak zásadne zmenila, že nehovoríme o masovom nedostatku učiteľov, ale skôr o doladení tam, kde ešte učitelia chýbajú," priblížila.

Šéfka rezortu školstva si myslí, že je možné učiteľov ďalej motivovať, napríklad v oblasti IT a jazykov. "Je to však na úrovni zriaďovateľov škôl, ktorí by im mohli poskytnúť ďalšie príplatky alebo finančnú motiváciu, aby pre nich zatraktívnili nástup do zamestnania," povedala.

Lubyová poukázala aj na problém mladej generácie a absolventov, ktorí sa aj napriek záujmu do škôl často nevedia dostať. Poznamenala, že rezort školstva sa snaží maximálne "tlačiť smerom hore" mzdové ohodnotenie a sociálne výhody. "Dosiahli sme obrat v tom, že školstvo začína byť atraktívnejšie," povedala ministerka. Podľa nej sa dá rozprávať o tom, že nedostatok učiteľov je už len v niektorých oblastiach alebo v konkrétnych predmetoch.