Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Slovensko

M. MAĎARIČ: Týždeň slovenského filmu má divákom čo ponúknuť

Na snímke minister kultúry SR Marek Maďarič. Foto: TASR - Branislav Račko

Počas siedmich dní ponúkne takmer 30 celovečerných filmov a niekoľko krátkometrážnych snímok. Súčasťou prehliadky bude 7. apríla siedmy ročník odovzdávania národnej filmovej ceny Slnko v sieti.

Bratislava 3. apríla (TASR) – Filmom Opustený vesmír režiséra Petra Hledíka začína sa dnes popoludní v bratislavskom kine Lumiére Týždeň slovenského filmu. Počas siedmich dní, medzi 3. a 9. aprílom, ponúkne takmer tri desiatky celovečerných filmov a niekoľko krátkometrážnych snímok. Súčasťou prehliadky bude 7. apríla siedmy ročník odovzdávania národnej filmovej ceny Slnko v sieti. Slovenský film a slovenská kultúra boli témou rozhovoru, ktorý pre TASR poskytol minister kultúry Marek Maďarič.

Dnes popoludní sa začína Týždeň slovenského filmu. Čo ponúkne filmovým divákom?
Už tretíkrát bude mať čo ponúknuť. Mne sa zdá, a hovorím to s veľkým potešením, že krok za krokom, rok za rokom, sa slovenský film naozaj rozvíja aj kvantitatívne, to znamená na počet filmov. Najlepšie sa to ilustruje takto - keď som v roku 2006 nastúpil na ministerstvo kultúry, nebol vyrobený ani jeden slovenský hraný film s majoritnou slovenskou účasťou. A v uplynulom roku ich boli skoro tri desiatky. Tie filmy sú rôznorodé, majú úspechy u divákov aj v zahraničí a súčasne taký počet filmov umožňuje robiť aj mnohé prehliadky, sprievodné podujatia.

Našiel si slovenský divák opäť cestu do kina?
Áno, podarilo sa zdigitalizovať jednosálové kiná, ktoré dnes prispievajú k tomu, že si aj slovenskí diváci nachádzajú cestu do kín. Takže je potom aj logické, že sa organizuje už tretíkrát celotýždňové podujatie, kde je možné na jednom mieste si pozrieť celoročnú úrodu filmov. A nielen pozrieť, lebo vždy je to spojené aj s diskusiami s tvorcami, sprievodnými akciami, takže je to na jednom mieste veľmi solídna reflexia toho, čo sa v slovenskom filme udialo. K tomu s vyvrcholením, čo je udeľovanie národných cien Slnko v sieti. Tie sú udeľované každý rok, predtým vzhľadom na nižšiu produkciu slovenských filmov boli udeľované každé dva roky.

Rozvoju slovenského filmu prispel určite aj Audiovizuálny fond.
Audiovizuálny fond (AVF) je jedno z kľúčových opatrení na podporu slovenského filmu, to sa jasne preukázalo. Znamenal viac finančných prostriedkov, znamenal aj pružnejšie a nezávislejšie rozhodovanie o rozdeľovaní finančných prostriedkov a množstvo ďalších benefitov, ktoré viedli k tomu, že rok za rokom slovenských filmov pribúdalo. Je to nezávislá inštitúcia, myslím, že každý rok sa darilo jej finančnú pozíciu posilňovať. Dnes je prijímaný ako jeden z kľúčových prvkov v našej filmovej tvorbe.

Audiovizuálnym fondom a niektorými jeho zmenami ste sa zaoberali v uplynulých dňoch.
Pri AVF máme dve nové veci. Minulý týždeň v Národnej rade bol v prvom čítaní schválený Zákon o fonde na podporu kultúry národnostných menšín. Jeho súčasťou boli zmeny doterajších dvoch už fungujúcich fondov – audiovizuálneho a fondu na podporu umenia. V prípade AVF návrh zákona prináša finančné navýšenie príspevku štátu, ktorý je určený priamo na podporu filmov s tým, že by mal byť fixný vo výške šesť miliónov eur ročne. Táto čiastka kolísala a ministerstvo kultúry dávalo doteraz podľa možnosti štyri, štyri a pol milióna eur. Tento návrh zákona bude od budúceho roku zabezpečovať fixne šesť miliónov, čo je nárast o viac ako milión.

Druhou správou je, že intenzívne rokujeme s ministerstvom financií o tom, aby bol znížený takzvaný stimul pri veľkých filmových projektoch, ktorý je dnes 20 percent a ktorý môže dostať ten producent, ak preinvestuje z neverejných peňazí dva milióny a viac eur. Ukázalo sa, že hranica dva milióny je relatívne vysoká hranica, ktorú môže splniť len veľký producent zo zámoria. Prax ukázala, že záujem by bol, ak by sme hranicu dva milióny znížili. Rokovania ukazujú dobrú vôľu ministerstva financií a zatiaľ sa zrejme dokážeme dohodnúť, že hranica by sa znížila na 300.000 eur, čo by už vedeli splniť možno aj tí väčší slovenskí producenti. Prakticky - ak by producent priniesol 300.000 súkromných peňazí do výroby filmu a preinvestovali by sa tu na Slovensku, dostal by 20 percent späť ako stimul. Je to robené aj preto, aby sme boli konkurencieschopní, lebo podobné stimuly fungujú v Česku či Maďarsku a tým si lákajú veľké produkcie.

Určite vašej pozornosti neunikol spor medzi AVF a režisérom Jurajom Jakubiskom.
AVF som zriaďoval aj preto, aby to nebol minister kultúry, ktorý o takýchto veciach rozhodne. AVF je nezávislá inštitúcia, ktorá sa riadi zákonom a vnútornými predpismi a s touto situáciou sa musí vysporiadať fond. Platí pravidlo, ak jeden producent nie je finančne vysporiadaný v jednom projekte, tak nemôže dostať dotáciu na ďalší projekt. Mne ako ministrovi kultúry neprislúcha rozhodovať pri podobných prípadoch.

Aby sme nehovorili ba o filmároch, ďalším oblastiam kultúry pomáha Fond na podporu umenia.
Dovolím si povedať, že Fond na podporu umenia má tú výhodu, že sme ho pripravovali už poučení skúsenosťami z AVF, pretože je založený na podobných princípoch. Podporuje inú oblasť v kultúre, oblasť umenia, divadla, hudby, výtvarného umenia, pracuje s rozpočtom 15 miliónov. Oproti predchádzajúcej praxi, keď toto bolo pod ministerstvom kultúry v grantovom systéme, došlo k navýšeniu približne o päť miliónov.

Aktuálne je na stole aj ďalší fond, Fond na podporu kultúry národnostných menšín.
Pri príležitosti vzniku tohto fondu v parlamente bolo schválené aj to, že tento fond bude mať rozpočet 20 miliónov. Ukazuje sa, že čiastka 20 miliónov sa blíži k optimu toho, čo je kultúrna verejnosť schopná aj zmysluplne absorbovať. Rok, ktorý funguje Fond na podporu umenia, ukázal zatiaľ len prínosy fondu. Ten prišiel s novými vecami, ktoré tu doteraz neboli. Už som sa o tom viackrát zmienil, že fond začal udeľovať štipendiá pre spisovateľov a prekladateľov, pričom doteraz boli podporovaní iba vydavatelia. V tomto roku prišiel fond s tým, že na veľké festivaly už bude udeľovať trojročné granty. Keď to patrilo nám na ministerstve kultúry, zákon nám to neumožňoval, fond to urobiť môže. Je v tom určitá istota pre festivaly, že si môžu plánovať veci na tri roky. Fond na podporu umenia zvládol prvý rok fungovania veľmi dobre. Myslím, že svoje pôsobenie bude len zlepšovať. Peniaze, ktoré sa dávajú do kultúry, nevnímam ako peniaze, ktoré kultúra pohltí a nič nevyprodukuje. Vytvára ekonomický profit, zamestnáva ľudí.

Čo vás čaká v najbližšom období?
Čaká nás práca súvisiaca so zriadením už spomínaného Fondu na podporu kultúry národnostných menšín. Bude to veľmi zložitý fond, treba si uvedomiť, že to sú jednotlivé národnostné menšiny, sú to menšie komunity, bude možno ťažšie hľadať ľudí do odborných komisií. Je to pomerne veľká robota a dúfam, že aj tento fond, ak ho dovedieme do úspešného konca, bude dobre fungovať a podporí veľmi dôležitú časť kultúry, ktorou je kultúra národnostných menšín, pretože my sa pozeráme na kultúry národnostných menšín ako na kultúry, ktoré obohacujú slovenskú kultúru, patria k nej a dávajú Slovensku veľmi originálnu príchuť.