Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Slovensko

M. Sopko: Namiesto naháňania kreditov budú učitelia zbierať príplatky

Na archívnej snímke Miroslav Sopko počas tlačovej konferencie a predstavenia kandidačnej listiny do parlamentných volieb hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽaNO - NOVA). V Bratislave 7. decembra 2015. Foto: TASR/Jakub Kotian

Novinky podľa Sopka neznamenajú, že lepšie ohodnotení budú tí učitelia, ktorí viac pracujú so žiakmi.

Bratislava 17. decembra (TASR) - Ministerstvo školstva ukázalo nové pravidlá, ako sa učitelia môžu posúvať v kariére. Eurá, ktoré doteraz nazbierali za rôzne druhy vzdelávaní, uvidia vo výplate už iba päť rokov. Kto bude študovať, môže dostať nový príplatok za profesijný rozvoj. Podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Miroslava Sopka (OĽaNO) navrhované zmeny neriešia zásadný problém, ktorým je kvalita vzdelávania. Namiesto naháňania kreditov budú podľa Sopka učitelia zbierať príplatky.

Novinky podľa Sopka neznamenajú, že lepšie ohodnotení budú tí učitelia, ktorí viac pracujú so žiakmi. "Najviac si prilepšia učitelia, ktorí si rozšíria kvalifikáciu, aby mohli učiť viac predmetov, ale pedagógovia, ktorí sa budú zdokonaľovať vo svojom vlastnom predmete a prinášať v ňom inovatívne formy učenia, dostanú menej," povedal Sopko. Podľa neho nedostatok pedagógov sa však nemôže riešiť tak, že jeden učiteľ bude učiť viac predmetov.

"V blízkej dobe musí dôjsť k podstatnému zvýšeniu platov učiteľov, ktorí nebudú nútení venovať svoj čas a energiu zbieraniu rôznych príplatkov na úkor vzdelávania detí. Okrem toho by mali byť všetky druhy vzdelávania rovnocenne ohodnotené, aby sme zvýšili kvalitu výučby," zdôraznil Sopko.

Systém profesijného rozvoja, ako ho nastavila ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (nominantka SNS), nepriláka podľa Sopka potrebných mladých pedagógov. "Jedinou cestou je zvýšenie atraktivity a profesionalizácie pedagogických fakúlt, prepracovaný systém kariérnych stupňov, ktorý ocení skúsenosti skutočných profesionálov a zvýšenie nárokov na kvalitný výber riaditeľov škôl," dodal Sopko.