V rozprave k návrhu novely cestného zákona z dielne Mosta-Híd, ktorá má možnosť toleranciu do 0,5 promile pre cyklistov, to vyhlásil šéf brannobezpečnostného výboru NR SR Jaroslav Baška (Smer-SD).
Autor TASR
Bratislava 21. septembra (TASR) - Slovenská republika ma taký zákon zakazujúci alkohol pre účastníkov cestnej premávke, aký si naša spoločnosť zaslúži. V rozprave k návrhu novely cestného zákona z dielne Mosta-Híd, ktorá má možnosť toleranciu do 0,5 promile pre cyklistov, to vyhlásil šéf brannobezpečnostného výboru NR SR Jaroslav Baška (Smer-SD).
"Novela je zbytočným pokušením pre cyklistov. Ak bude schválená, nepomôže to znížiť nehodovosť, ale skôr naopak," upozornil Baška s tým, že momentálne nie je čas na výnimky. Baška zdôraznil, že Slovensko má nulovú toleranciu, ale v praxi to polícia nevyužíva a u vodičov aj cyklistov toleruje hladinu do 0,3 promile. "Prečo teda nedáme do zákona hranicu do 0,3? No, ak by sme dali do zákona 0,3 promile, situácia by bola iná. Teraz, keď ten človek vie o nulovej tolerancii, tak to inak vníma akoby mal povolené 0,3 promile," podotkol Baška.
Baška sa pri svojej argumentácií oprel aj o viaceré odborné posudky, ktoré neodporúčajú dovoliť cyklistom pol promile. "Asociácia dopravných psychológov navrhovanú zmenu neodporúča, rovnako aj Centrum pre liečbu drogových závislostí, Slovenská komora psychológov hovorí, že zmena nulovej tolerancie môže prispievať k zľahčovaniu požívania alkoholu vôbec," dodal.
Bašku vo vystúpeniach so zreteľom na naturel Slovákov podporili viacerí opoziční aj vládni poslanci. Nesúhlas vyjadril spolupredkladateľ právnej normy Andrej Hrnčiar (Most-Híd). "Súhlasím s názorom, že každý človek, ktorý nad mieru požíva alkohol a je účastníkom cestnej premávky, je nebezpečný pre seba a okolie. Ale táto novela vôbec nerieši opilcov. Asi sme sa zle pochopili," zdôraznil.
Nápad podľa neho vznikol na základe negatívnych skúseností a konkrétnych prípadov, ktoré sa stali cyklistom v horských dolinách. "Muži zákona v sparných letných mesiacoch číhali na horských cyklistov, ktorí sa po absolvovaní túry osviežili jedným pivom a dostali pokutu 150 eur," povedal Hrnčiar, ktorý je sám cyklistom a tvrdí, že napr. v Českej republike sa podľa vyjadrení miestnych sa takto polícia nespráva.
"Novela je zbytočným pokušením pre cyklistov. Ak bude schválená, nepomôže to znížiť nehodovosť, ale skôr naopak," upozornil Baška s tým, že momentálne nie je čas na výnimky. Baška zdôraznil, že Slovensko má nulovú toleranciu, ale v praxi to polícia nevyužíva a u vodičov aj cyklistov toleruje hladinu do 0,3 promile. "Prečo teda nedáme do zákona hranicu do 0,3? No, ak by sme dali do zákona 0,3 promile, situácia by bola iná. Teraz, keď ten človek vie o nulovej tolerancii, tak to inak vníma akoby mal povolené 0,3 promile," podotkol Baška.
Baška sa pri svojej argumentácií oprel aj o viaceré odborné posudky, ktoré neodporúčajú dovoliť cyklistom pol promile. "Asociácia dopravných psychológov navrhovanú zmenu neodporúča, rovnako aj Centrum pre liečbu drogových závislostí, Slovenská komora psychológov hovorí, že zmena nulovej tolerancie môže prispievať k zľahčovaniu požívania alkoholu vôbec," dodal.
Bašku vo vystúpeniach so zreteľom na naturel Slovákov podporili viacerí opoziční aj vládni poslanci. Nesúhlas vyjadril spolupredkladateľ právnej normy Andrej Hrnčiar (Most-Híd). "Súhlasím s názorom, že každý človek, ktorý nad mieru požíva alkohol a je účastníkom cestnej premávky, je nebezpečný pre seba a okolie. Ale táto novela vôbec nerieši opilcov. Asi sme sa zle pochopili," zdôraznil.
Nápad podľa neho vznikol na základe negatívnych skúseností a konkrétnych prípadov, ktoré sa stali cyklistom v horských dolinách. "Muži zákona v sparných letných mesiacoch číhali na horských cyklistov, ktorí sa po absolvovaní túry osviežili jedným pivom a dostali pokutu 150 eur," povedal Hrnčiar, ktorý je sám cyklistom a tvrdí, že napr. v Českej republike sa podľa vyjadrení miestnych sa takto polícia nespráva.